DM556 stepper drivers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

DM556 stepper drivers

Bericht door bartL »

Ik ben voornemens 2 DM556 stepper drivertjes aan te schaffen. Nu zat ik bij Ali te neuzen en zie ik nogal forse prijsverschillen. De leadshine drivers zijn aanzienlijk duurder dan allerhande clones die worden aangeboden. Kan ik ervan uitgaan dat die clones net zo goed werken? Is er iemand die daar ervaring mee heeft, of heeft iemand er misschien nog een paar vergeten in een hoekje liggen?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door benkr »

De DM556 drivers die je bij Ali vindt zijn meestal NIET van Leadshine en de performance is eigenlijk evenredig met de prijs, kies voor origineel Leadshine, die zijn ietsje duurder maar daar krijg je geen spijt van.

De drivers van Stappenmotor.nl zijn denk ik eigenlijk ook Leadshine DM556 drivers, ze presteren in ieder geval net zo goed.
Op Marktplaats worden ze regelmatig aangeboden, b.v. hier:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... msd-50-5-6
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door bartL »

benkr schreef: 17 mar 2022 22:59 kies voor origineel Leadshine, die zijn ietsje duurder maar daar krijg je geen spijt van.
Als dat waar was had ik de vraag niet eens gesteld en was ik sowiso voor de originele gegaan. Echter dat "ietsje" is een factor 7 tot 10 keer zo duur, en dat vind ik toch wel aanzienlijk. Om die reden hoopte ik dat er hier misschien iemand met ervaring zou zijn met dergelijke goedkope drivers.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door Goudgele »

Of je met een clone goed zit ligt er aan wat je wil gaan doen met de drivers. Momenteel zijn merk-drivers erg duur inderdaad. Dus afhankelijk van je toepassing zou een clone een betere keus kunnen zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door benkr »

Ik zou dan voor die van Marktplaats gaan, die zijn echt super.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door hfjbuis »

Ik heb 5 DM556 op alie besteld vorig jaar voor € 14,-- per stuk. Ik verwacht dat ze op hogere toerentallen meer koppel leveren omdat ze dan op full step zouden moeten overschakelen. Dan zouden ze beter zijn dan mijn super goedkope TB6600 drivers (destijds €6,--). Eigenlijk is het meer nieuwsgierigheid dan dat het voor mij echt een voordeel is.

Door tijdgebrek heb ik ze nog niet kunnen proberen, de prioriteit is ook niet zo hoog.

Stepper online levert ze ook en er staat bij dat ze door leadshine gefabriceerd zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door Bjornski1976 »

Heb laatst iemand geprobeerd te helpen met zijn machientje, ook met DM556 drivertje van Ali.
Op een gegeven moment werkte helemaal niet meer goed en maar zoeken en zoeken. Bleek dat
het probleem in de drivers zat. De dip switches voor microstepping deden niet wat ze zouden
moeten doen.

Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven en zoals Ben aangeeft voor die drivers op Marktplaats
gaan of drivers van Leadshine of ander gerenommeerd merk kopen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door bartL »

Ik ga er wel eens even over verzinnen. Het heeft geen haast dus misschien komt er nog weleens wat voorbij. En misschien bestel ik wel eens zo'n hele goedkope om eens te kijken wat hij doet. De toepassing is niet zo spannend, geen hoge toerentallen en/of microstepping.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door benkr »

Die drivers van Stappenmotor.nl die heb ik in mijn BF30 gezet omdat de echte Leadshine DM556 niet goed overweg konden met de 4 en 6 Nm motoren die er op de machine zitten, de Leadshine drivers gingen met regelmaat in protection (waarschijnlijk door back EMF van de motoren), ik heb de drivers van Stappenmotor.nl er in gezet en nooit meer een probleem gehad. Verder ben ik er eigenlijk van overtuigd dat die drivers ook gewoon van Leadshine vandaan komen, ze zien er intern precies gelijk uit.
Maar goed, als jij ze niet wil gebruiken, dat moet je dat zelf weten, ik heb er nog 5 liggen die ik beslist niet weg doe, ik zal morgen wel even kijken wat ik verder nog heb liggen, vast nog wel het een en ander, maar geen 3 dezelfde.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door bartL »

Wie zegt dat ik ze niet wil gebruiken?
Het is in dit geval voor een lange termijn hobby projectje dus dan is een gokje wagen ook weleens leuk. Die van marktplaats zijn ook nog 20euro terwijl ik ze bij Ali tegenkom van 5euro.
Ik denk zelfs dat de DM542 ook volstaat, er komt een nema17 en een nema23 motortje op.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door mjeuring »

2 chinese drivers die zo te lezen alleen maar problemen opleveren à €5 per stuk of 2 MP drivers die gewoon goed werken à €20 per stuk is een no-brainer. Geld ben je zo weer vergeten, maar de ellende van slecht werkende componenten kom je elke keer weer tegen.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: DM556 stepper drivers

Bericht door Giel »

als je ze op een nema 23 zet kan je ook mks57 closed loop drives nemen deze rechtstreeks op de motor zetten met een koelertje en niets aan de hand tot 24v

ik gebruik ze op mijn 3d printer al 2 jaar nognooit gedoe mee gehad
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Plaats reactie