Software opties voor een 6040 USB machine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door lbeuker »

Hallo!

In 2016 heb ik een 1500w 6040 chinees ding gekocht om wat mee te spelen. Ik heb het werkend gehad en wat mee gespeeld en wat leuke dingen gemaakt maar daarna is het aardig onder gestoft. Na wat verhuizingen einmdelijk weer wat ruimte en tijd gevonden om het weer op te pakken maar ik weet gewoon niet meer hoe ik het gedaan heb. Of dat wat ik nu wil wel klopt. Of dat dat toen ook niet kon.

Ik heb hem even opengeschroeft en er zit een 'JP-845' https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1dpTfmFGW ... ne-CNC.jpg bordje in.

Ik vond op een oude harde schijf nog wel een handleiding en software maar ik vraag me af of dat de goede is.

Nu ben ik al 1,5 dag bezig om mach3 aan de praat te krijgen maar het lukt me maar niet. Ik twijfel eigenlijk of dat wel ooit gewerkt heeft.
Met een planet cnc usb driver krijg ik het wel voor elkaar om de assen met het 'USB CNC Controller' programma te bewegen. (met de melding dat het trial software is). Planet CNC doet het niet. Mach 3 ook niet. Ik denk dat om dat werkend te krijgen ik iets van een usb plugin moet hebben, maar welke geen idee.

Ik vind het helemaal niet erg om ergens een licentie voor te kopen, maar dan moet ik wel weten dat het werkt dus ik ben even zoekende wat de opties zijn want ik ben het overzicht inmiddels kwijt.

- Kan Mach3 werken? Of heb ik daar toch een parallele poort voor nodig? (Of een andere controller)
- Zou Planet CNC moeten werken als de usb driver geïnstalleerd is?

Ik kan evt de controller ook vervangen maar dan moet het wel wat toevoegen. Ik heb geen hoogstaande plannen anders dan wat simpele figuren uit hout/plexiglas halen of wat graveren.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door Goudgele »

Hoi,
Ik zou twee opties voorstellen:

1. Een Arduino Uno met gratis GRBL software kopen en vervolgens besturen via UniversalGcodeSender of een vergelijkbare controller software. Ben je voor een paar tientjes klaar en kan je via usb werken.
2. Een 5 axis breakout board kopen voor mach3 via parallelle poort. Zo'n bordje kost 10 euro, maar heb je ook een Mach3 licentie nodig. Mach3 hoef je pas te kopen als je zeker weet dat alles werkt. Je kan met de gratis trial versie gewoon alles instellen en uitproberen. Je bent alleen gebonden aan limiet in het aantal Gcode lijnen.

Voor die Arduino optie zijn tal van tutorials te vinden:
https://www.instructables.com/DIY-3D-Pr ... remel-CNC/

Je kunt dan met de CNC shield werken, maar ik geef de voorkeur aan externe stepper drivers zoals de TB6600, die je zonder shield op de arduino kan bedraden.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door Leeuwinga »

Planet cnc gaat alleen werken met hun hardware bordje
Naast dit bordje ben je een software licentie nodig.
Je krijgt een kode waarmee je e.a. kunt koppelen en\laten werken.
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door lbeuker »

Goedemiddag!

Dat zijn al betere reacties dan wat ik in al die tijd bij elkaar gegoogled had. Super bedankt!

1) Maar even checken of ik het goed begrijp. Ik heb nog wel een uode arduino uno liggen. En er zitten al stepper drivers (2M542-06) op de machine. Dus als ik die aan een arduino kan knopen is dat wel te doen. Dat ga ik nog wel even uitzoeken.

2) Er zit op de controller nu ook al een paralelle poort. Wat voegt het toe om die te vervangen voor een andere? Of is dat puur een chinese praktische invulling om die usb stekker aan te kunnen sluiten en is die aansluiting niet geschikt voor normaal parallel gebruik? Ik heb alle oude computerzooi weggegooid dus die optie is wel minder interessant bij gebrek aan parallele poort op een machine.

3) Koop een RnRmotion achtige controller als https://buildyourcnc.com/item/electroni ... -USB-Board
hiervoor had ik al wel een plugin gevonden voor mach3.

4) Koop een Planet CNC controller board + usb licentie. Maar dan kan je alleen Planet CNC gebruiken geen andere tools

5) Koop alleen de Planet CNC usb driver en gebruik alleen die CNC USB Controller. Dan moet ik eerst uitzoeken wat daar de beperkingen voor zijn of dat ik daar al mee uit de voeten kan.

Hobbymatig is optie 1 natuurlijk het leukst. Alleen met meer hobbies dan tijd gaat die waarschijnlijk ook het langst duren.
Tijd kopen lijkt me dan het makkelijkst met optie 3. Dan betaal je voor de nieuwe controller en mach3, maar dan is de kans dat het erg lang duurt of het weer verkloot wordt wat kleiner.

Ik ga eens kijken naar de arduino en wat ik echt nodig heb qua software. Misschien valt het dan allemaal wel mee.

Bedankt voor de tips!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door Goudgele »

lbeuker schreef: 17 mar 2022 16:23 1) Maar even checken of ik het goed begrijp. Ik heb nog wel een uode arduino uno liggen. En er zitten al stepper drivers (2M542-06) op de machine. Dus als ik die aan een arduino kan knopen is dat wel te doen. Dat ga ik nog wel even uitzoeken.

Ik ga eens kijken naar de arduino en wat ik echt nodig heb qua software. Misschien valt het dan allemaal wel mee.
Zo te zien zijn dat ook gewoon step/dir stepperdrives. Met die Uno van je kan je de hele boel dus gratis ombouwen. Op misschien wat draadjes na. Ook de software kost niks (GRBL op de Uno zetten en UGS installeren op je PC/laptop)

Maar uiteraard zijn er veel meer opties, zoals je zelf al aangeeft.
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door lbeuker »

Ik ga op zoek naar een goed schema hoe ik het kan ombouwen naar de arduino en gewoon maar even proberen. Daar had ik in eerste instantie niet over nagedacht omdat ik er vanuit ging dat het erg complex ging worden. Even goed documenteren hoe het nu zit en niet teveel slopen, dan kan ik altijd nog terug of geld uitgeven als het niet lukt.

Bedankt voor het meedenken! Ik laat het resutlaat nog wel even weten :)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door hfjbuis »

Hier staat het beschreven: https://github.com/gnea/grbl/wiki/Connecting-Grbl
Grbl Connection.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door lbeuker »

Thnx! Ik had het ook al gevonden :)

Nog even de vertaalslag maken vanaf de huidige controller. Maar daar staan de connectors ook benoemd dus het meeste moet lukken.
Bedankt!
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door FreesKever »

Hier nog een GRBL fan.

De Atmel ATMega328 is nogal onderbemeten voor GRBL.
een van de gevolgen daarvan is dat een heleboel funkties niet aan GRBL konden worden toegevoegd, omdat het geheugen vol zat.
Ook wat snelheid is die processor maar "matig". Bij hogere waardes van "microstepping" kom je al snel in de problemen.

In het verleden zijn er een heleboel variaties gemaakt van de GRBL software voor verschillende microcontrollers.
Een paar jaar terug zijn die weer bij elkaar gebracht in het GRBL HAL project.

https://github.com/grblHAL

Een andere optie is een "smoothieboard".
Je betaalt iets meer, maar dan heb je een print waar de software al in zit. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en weet niet welke software je kunt gebruiken om dat ding aan te sturen. (Voor GRBL gebruik ik bCNC).
https://smoothieware.org/smoothieboard
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door Goudgele »

Met microstepping tot 1/8 ofzo kan je prima snelheden halen voor op zo'n machine. De software op het bord zetten is een paar minuten werk, al zul je het de eerste keer even moeten uitzoeken.
En wat functies betreft, je hebt genoeg stepper outputs voor een 3-asser inclusief limit switches en je kan een probe aansluiten. Meer hebben de meesten toch niet nodig.
Maar inderdaad zijn er tal van variaties te vinden. Ik zou beginnen met de basis...
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door lbeuker »

Even een kleine update!

Ombouwen ging nog redelijk gemakkelijk. Voor het gemak nog wel een arduino screw shield er tussen gezet. Maakt het switchen en testen van de snoertjes net even makkelijker.

Ik heb de assen al werkend en in de setup wizard in Universal Gcode Sender de limit switches werkend gezien. Alleen nog even aan het prutsen met auto home. Ik krijg vrijwel direct een hard limit error alsof de limit switches toch niet goed zijn en direct 'afgaan'. Ik heb daar nog niet uitgebreid naar gezocht. Morgen maar weer eens verder prutsen wat ik verkeerd heb gedaan.

Meer dan dit (werkend) heb ik voorlopig ook echt niet nodig als het goed is. Mocht ik nou helemaal los willen gaan kan ik het altijd nog upgraden :)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik homing op de draaibank waarbij de homing switches ook limit switches zijn. Dat werkt prima.
lbeuker schreef: 18 mar 2022 21:59 Ik krijg vrijwel direct een hard limit error alsof de limit switches toch niet goed zijn en direct 'afgaan'.
Als je de limits disabled ($21=0), dan kun je in UGS zien of de limit switches actief zijn. Ze worden middels de letters XYZ aangegeven en een Hoofdletter = Actief. In dat geval kun je de polariteit omdraaien met ($5=1). Deze setting is voor alle limit pins, je moet dus hetzelfde type schakelaar (NO of NC) gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
lbeuker
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2016 15:45
Locatie: Ede

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door lbeuker »

Ja dat had ik gevonden. Het hielp ook niet mee dat de massa los was geschoten toen deden ze het helemaal niet meer. Dat was weer opgelost, al heb ik nu een andere switch gesloopt.

Ik heb alleen al wel de arduino een keer opnieuw moeten flashen omdat ik geen verbinding meer kon maken en ik alleen maar rare karakters terugkreeg. Bij het wijzigen van de config krijg ik ook soms de melding "Couldn't enable/disable the hard limits settings. Timeout while updating the setting on the controller" zonder dat ik echt veel aan het doen ben. Ik vind die brakke connectie best zorgwekkend.

Ik kan daar verder niet heel veel over vinden dus ik ga zo eerst even testen met een andere arduino om een gaar bordje uit te sluiten.

Voegt het ook nog wat toe om de arduino zelf ook van power te voorzien of maakt dat niet zoveel uit?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Software opties voor een 6040 USB machine

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik Uno, Mega en ESP32 voor mijn besturingen. M.u.v. testen op het bureau sluit ik alles aan via WiFi of bluetooth. Dat werkt bij mij probleemloos.

Bij USB moet je er voor zorgen dat de stekker t.o.v. de behuizing niet bewegen kan, een stukje ductape kan helpen.
Voegt het ook nog wat toe om de Arduino zelf ook van power te voorzien of maakt dat niet zoveel uit?
Een voeding aansluiting is meer dan genoeg, twee aansluitingen kunnen ook weer voor problemen zorgen. Omdat je de PC nodig hebt, kun je de Arduino ook beter daarmee voeden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie