Vario of tandwiel geschakeld

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door Blazer »

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken tussen een machine met een vario snelheid of met een tandwiel geschakelde kast
Voor duidelijkheid de machine blijft conventioneel , word niet omgebouwd naar cnc !

Vooral omdat ik dingen leest dat er met vario wel wat problemen optreden zoals dat de machine bij belasting van zichzelf het toerental verhoogd .
ook dat er wel wat problemen optreden met de electronica van de vario machines .

ik zou denken dat een tandwiel geschakelde machine meer kracht heeft

misschien zijn er hier wel mensen met ervaring met beide machines
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door spinningwheels »

Heb ee Maho 400 met vario. Zit geen elektronica op.
Vind het heel makkelijk, maar je hoort de aandrijving wel behoorlijk.
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door HD13 »

Tandwiel geschakeld heeft meer koppel dan een eletronisch geregelde motor.
Bij elektronisch geregeld kan je natuur lijk wel heel precies je toerental regelen, alleen niet vanaf 0.
Of een mechanische vario, zie spinning wheels, hier boven.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door Blazer »

bedankt voor jullie reactie .
een Maho 400 is al een hele machine , dit kan ik niet plaatsen .
deze machine spreek mij wel aan
https://www.paulimot.de/Maschinen/Fraes ... ltgetriebe
tegenover de deze
https://www.paulimot.de/Bohr-/Fraesmasc ... chem-Motor

Ik zit beperkt in plaats , als ik de F400G machine zou nemen zou ik overwegen van mijn kolomboormachine weg te doen en als ik moet boren kan ik het met de freesmachine wel doen .
Met de F205V machine vind ik dit niet zo leuk omdat de spinole slag slechts 50mm is , bij de F400 is dit al 80mm
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door hfjbuis »

Ik heb 2 draaibanken met vario aandrijving omdat die stiller zijn dan die met een mechanische tandwielkast. Op de draaibank mis ik dat alleen met het CNC schroefdraad draaien.
De BF16 freesmachine heeft ook een vario aandrijving met één versnelling. Die versnelling gebruik ik alleen bij het tappen, de gatenboor (60mm) en soms met de kotterkop. Ondanks die enkele versnellingsbak, maakt dat ding door de tandwielen wel zoveel kabaal, dat ik soms gehoorbescherming moet dragen. Ik ben dan ook van plan om een deel van die tandwielen te vervangen door een riem of om één van de tandwielen te vervangen door een kunststof exemplaar.
De machines met tandwielkast hebben wel veel meer koppel en zijn daardoor geschikter voor wat zwaarder werk. Mijn BF16 is niet stijf genoeg om hiervan te kunnen profiteren.

Als je veel wilt gaan tappen, ze hebben ook exemplaren met een drukknop op de handel(s) om de draairichting om te draaien.

Ook een punt van aandacht is de bevestiging van de hulpstukken (boor of collet houder, neem een collet houder) . Ze hebben een MT2/3 taper en als je vaak van houder wisselt is een ISO30/SK30 handiger omdat die gemakkelijker te lossen is.
De F307-V (KO versie) heeft een ISO houder maar wel (misschien daardoor) minder vrije hoogte tussen spil en tafel.

De link van de F205-V gaat naar een machine met KO spindels en dat heeft mijn voorkeur omdat je daarmee zonder kunstgrepen meelopend kunt frezen. Het zelf remmend vermogen van KO is wel een heel stuk minder dan van trapeziumdraad. Hierdoor zul je vaker (misschien altijd) de niet bewegende as moeten vastzetten. Dat is iets dat ik toch al altijd doe omdat daardoor het geheel weer een beetje stijver wordt.

Als ik in mijn lijst kijk, dan is voor ongeveer hetzelfde geld een BF30 een optie. Die is zwaarder, heeft een grotere slag, ISO30 maar geen KO spindels.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door Blazer »

hfjbuis,

bedankt voor de hele uitleg , Ik vermoed dat je met een collet houder spantangen bedoeld ?
De ko spindels zijn standaard op de F205-207 en de 307 op de F400G word daar niet over gesproken dus denk niet dat die dat heeft .
en inderdaad heeft de F307 door zijn iso houder maar 310mm hoogte tafel /spindel tegenover de F205 370mm en de F207 355 mm

De BF30 ja is ook een optie heeft een pinole slag van 70 mm en een iso en zou 470mm hoogte tafel /spindel hebben wat mij enorm veel lijkt .

Het grote probleem is dat je geen BF30 vind momenteel en dat ze bij HBM nog niet weten wat de levertijd zal zijn/worden met deze rare tijden in de wereld
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 16 mar 2022 23:09 Ik vermoed dat je met een collet houder spantangen bedoeld ?
Inderdaad
Blazer schreef: 16 mar 2022 23:09 470mm hoogte tafel /spindel hebben wat mij enorm veel lijkt .
Ga er maar vanuit dat de genoemde hoogtes zijn zonder een gemonteerde houder. Mijn ER32 kost al 70 mm. De klein (60 mm) machineklem kost ook 70 mm. Stop er een 10 mm boor in en nog eens 100 mm minder ruimte.

Als ik een MB4 zou kunnen plaatsen (1e verdieping), dan zou ik daar voor kiezen. Ook is het maar hobby een stijvere machine met meer slag en vrije hoogte is wel zo fijn. Een MB4 met KO is voor mij de ultime machine. Natuurlijk kan een gebruikte deckel/bridgepoort etc ook, maar dan moet je ook de ruimte hebben en de vloer moet het kunnen dragen.
Dit alles gezegd hebbende, ben ik nog steeds blij met mijn BF16 :mrgreen:

Als je gaat beginnen met frezen, koop dan een paar goedkope ali freesjes, speel er mee en kijk waar de grenzen liggen. Als je het frezen onder de knie hebt, investeer in HSSCo (HSSE) frezen. Die zijn 2 keer zo duur maar blijven wel 5 keer zo lang scherp. Als je de frezen niet zelf slijpt, ben je daar toch goedkoper mee uit. Voor boren is dit ook het geval.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door Blazer »

probleem is dat je altijd maar verder zoekt en steeds word het maar duurder :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door hfjbuis »

Dat is zo, de kosten van de machine is één maar alles wat erbij komt kost minstens zo veel.

Het gaat erom dat je dat wat je wilt maken ook kunt maken. Zelfs met de allerbeste tools, heeft de man achter de knoppen meer invloed op het resultaat dan de machine. En voor een eerste machine mag je best concessies doen. Je hebt ook niet in een F1 auto gelest.

Tegen de tijd dat je tegen de grenzen van de machine aanloopt kun je ook gefundeerd opzoek gaan naar wat anders. En ook dan moet je weer concessies doen. Daardoor blijft er gelukkig altijd wat te wensen over. Zonder dat, zou het leven maar saai worden.

Eigenlijk ben ik over geen enkel stuk gereedschap echt tevreden, misschien verwacht ik te veel en wil ik te weinig betalen:mrgreen: Maar desondanks kan ik er toch met heel veel plezier mee spelen en daar gaat het voor mij om. Sterker nog, als ik iets heb wat ik niet meer kan verbeteren, dan wordt ik er ook niet vrolijk van!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door Blazer »

maar je hebt twee BF30 machines zie ik een vario en een tandwielgeschakelde de HBM30profi
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 16 mar 2022 23:54 maar je hebt twee BF30 machines zie ik een vario en een tandwielgeschakelde de HBM30profi
Bij HBM is alles uitverkocht m.u.v. de 45 profi tandwielaangedreven freesmachine.

Je hebt ook nog quantum, huvema en nog wat merken. Die leveren allemaal ogenschijnlijk dezelfde machines. Blijkbaar is de aanvoer beperkt, op heel veel sites staat: niet op voorraad...

Toch opvallend dat Paulimot nog voorraad heeft!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door Blazer »

Inderdaad , is er veel uitverkocht .
en bij HBM weten ze zelf nog niet wanneer de voorraad zou aangevuld worden
Van Huvema vind ik enkel de zware machines terug , de hobby machines zeg maar vind ik nergens

Heb ook Rogitrading gevonden , iemand daar ervaring mee , lijken ook dezelfde machines te zijn dan de rest hoor
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vario of tandwiel geschakeld

Bericht door hfjbuis »

Lijkt inderdaad in dezelfde vijver te vissen. Geen prijsinformatie is ook niet echt veelbelovend!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie