vlekken op aluminium

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

IMG_20220315_172024742.jpg
Hallo allemaal,
Ik heb bruinige vlekken op mijn aluminiumwerkstuk. Ik had dit nog niet eerder gezien. Het gebruikte aluminium is 5083. Als koel vloeistof gebruik ik koolmist. De vlekken zijn er niet zomaar af te krijgen. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, wat je eraan kan doen en hoe je ze weg kan krijgen?

Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: vlekken op aluminium

Bericht door FreesKever »

Je kunt er folie over plakken, of schilderen.

Als je er echt vanaf wilt, kun je hem ook aan iemand anders geven.


Ik denk dat dit een van die dagen is waarop ik beter geen antwoord had kunnen geven.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Kars-cnc »

FreesKever schreef: 16 mar 2022 02:08 Ik denk dat dit een van die dagen is waarop ik beter geen antwoord had kunnen geven.
Een beetje humor wordt wel gewaardeerd hier hoor 8)

Op zich kan ik die bruine vlekken niet verklaren maar onlangs had ik zelf witte vlekken. De basis oorzaak is misschien hetzelfde?

Close-up witte vlekjes.jpg

Ik kreeg ze niet weg, niet met schuren of polijsten en ook niet door er nog weer een paar honderdste af te draaien.

De leverancier, CMD uit Emmen, gaf deze reactie:
afgaande op je foto’s en jouw opmerkingen vermoed ik, dat er kleine clusters/versmeringen
van legerings-elementen aan de oppervlakte zitten.
Volgens CMD kan dit totaal geen kwaad. Zelf ben ik daar nog niet zo zeker van, maar goed ernstig zal het ook wel weer niet zijn. Wel vervelend als je iets maakt wat er ook esthetisch een beetje goed uit moet zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

:lol: lolbroek! :P
Zou koolmist reageren met aluminium als het aluminium niet snel genoeg schoongemaakt wordt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Kjelt »

Kun je toch testen door een stukje 24 uur er in te leggen?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

Is ook zo. Ga ik doen en laat het resultaat weten.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Swake »

Het lijkt erop dat die bruine vlekken 'op' het aluminium zitten en dat ze dus van buitenaf komen. Alsof dat er iets aangekoekt op zit zoals bij een keukenpan.

Wordt de gebruikte koolmist verdund in/met water? Zo ja, heb je misschien gewoon kraantjeswater gebruikt en geen gedemineraliseerd water? In gewoon kraantjeswater zit nog wat extra spul dat allerhande droogresten achter laat na drogen.

Probeer eens met keukenazijn 50/50 verdund. Dat is een vrij licht zuur. Daarna goed afdrogen met een vodje.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Swake »

Jullie onderdelen zijn niet geanodiseerd en het is bijgevolg niet relevant, maar ik geef toch een link mee naar een document welke een groot aantal problemen beschrijft en met duidelijke foto's.

The identification and prevention of defects on anodized aluminium parts: https://www.fot.de/uploads/docs/fehlerm ... keiten.pdf
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Swake »

Die witte vlekken lijken op corrosie, maar met wat je aangeeft is dit weinig waarschijnlijk. Was het al zichtbaar direct na het afdraaien?

Kan het zijn dat de lichtinval een grote rol speelt? De achterste 2 stukken lijken die vlekken veel minder te hebben. Met wat de leverancier aangeeft moet het ook op de 2 vlakken zichtbaar zijn.
Het valt op dat het veel minder is aan de buitenkant.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de tip van azijn. Het klopt dat het er opzit. Ik gebruik gedemineraliseerd water voor de koolmist. Ongeveer 1:32 en dan nog een scheutje alcohol om niets te laten groeien in de vloeistof. Bedankt voor de link. Ik ga daar straks naar kijken
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Kars-cnc »

Swake schreef: 16 mar 2022 08:41 The identification and prevention of defects on anodized aluminium parts: https://www.fot.de/uploads/docs/fehlerm ... keiten.pdf
Dat is een mooi document, dank voor het delen. Maar ehhh... 200 bladzijden (nou ja eigenlijk 112) over wat er allemaal mis kan zijn met aluminium! Ik zou het haast niet meer durven gebruiken :lol:
Swake schreef: 16 mar 2022 08:51 Die witte vlekken lijken op corrosie, maar met wat je aangeeft is dit weinig waarschijnlijk. Was het al zichtbaar direct na het afdraaien?
Het was onmiddellijk na afdraaien zichtbaar en het is droog gedraaid dus geen invloed van een koelmiddel. In eerste instantie zocht ik het in zaken als snijsnelheid en beitelscherpte, maar dat beïnvloede het allemaal niet echt.

Op de foto lijkt het inderdaad erger dan in werkelijkheid, het probleem moest bij CMD natuurlijk wel goed zichtbaar zijn :mrgreen:
En inderdaad hadden niet alle schijven er evenveel last van. Het waren 10 schijven gezaagd van een stuk 80mm rondstaf (6082 T6). Ik verwacht dat er net even een slecht stuk in heeft gezeten.

Die bruine aanslag op het werkstuk van TomAndKobus lijkt wat anders maar ook hier zou ik mij een materiaal defect bij kunnen voorstellen. Waarschijnlijk wil Tom er niet aan morrelen maar ik zou benieuwd zijn of het weg is als je er nog een paar honderdste af freest.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 15 mar 2022 18:07 Ik heb bruinige vlekken op mijn aluminiumwerkstuk.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, wat je eraan kan doen en hoe je ze weg kan krijgen?
Wat ik even snel lees is dat aluminium als het op ijzer geklemd is en er vocht tussen zit er electrische stroompjes kunnen lopen zoals bij een batterij (electrolyse). Ook kan als de ijzeren spanplaat zelf al iets van vliegroest heeft dit bij het opspannen in het aluminium worden overgebracht omdat aluminium zachter is.
De vraag is dus was deze zijde tegen ijzer opgespannen of ijzeren klemmen gebruikt ?
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Swake »

Ivm de witte vlekjes heb ik de vraag gesteld aan een bevriend deskundige terzake en zijn reactie was dat Aluminium bijzonder gevoelig is voor onzuiverheden en dat de witte vlekjes mogelijks Al2O3 zijn (dus toch aluminium oxide) dat gevormd werd bij de vervaardiging van de legering wanneer het vloeibare aluminium in contact kwam met water.

Hij schreef leterlijk: Ik zou gaan jammeren bij de leverancier.
Dus al naargelang de 'belangrijkheid' van die stukken moet je uitmaken of het de moeite loont of niet om verder te zagen bij CMD (stukje van de prijs afknabelen of een tegoed voor de volgende bestelling ter compensatie van het genomen risico).
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb een schoon gefreesd blokje aluminium in de verdunde (demi water 1:32) koolmist gelegd. En de freesvlakken zijn bruinig geworden. De Koolmist maakt dus bruine vlekken. Door polijsten (staalwol) zijn de vlekken weg te halen. Azijn lukte niet. Zou gootsteen ontstopper werken?
Foto na in de koolmist gelegen
IMG_20220316_133624795 (Phone).jpg
IMG_20220316_133440766 (Phone).jpg
Foto na schuren/polijsten polijsten met staalwol.
IMG_20220316_134328196 (Phone).jpg
IMG_20220316_134314352 (Phone).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie