Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

Ik dacht altijd dat die roterende kogelomloopmoeren (engels: rotating nut) alleen toegepast werden bij zeer lange spindels (+/- >1500mm) waarbij de spindel gaat oscilleren bij hoge snelheden.

Maar ik heb nu een voorbeeld te pakken gekregen met 25mm spindels van maar 600mm lang.
De beide uiteindes vd spindel waren vast gemonteerd en er waren ook geen lineaire geleiders aanwezig. Was weinig beweging in te krijgen een behoorlijk stijve constructie.

Twee vragen:
- Kennen jullie deze toepassing en nog meer waarvoor roterende moeren gebruikt worden ?
- Volgens de fabrikant HiWin heeft deze R1 moer geen backlash, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom een gewone kogelomloopspindel dan wel backlash heeft ?

24261
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door serum »

niet ondersteunde assen met een efficiënte diameter van zo'n 22mm. Ik zie het niet zitten voor een cnc frees. Ook voor een snel bewegende machine als een pick and place is het niet geschikt, omdat je ook de motor heen en weer moet slingeren (onnodig energieverbruik). Als het puur om verplaatsingen gaat in 1 richting kan er vast ergens in de machinebouw voor gekozen worden om het zo op te lossen.

Gewone moeren hebben geen preload en dus backlash. de kogeltjes voor een preloaded moer zijn iets groter (gaat om mu's) waardoor je voorspanning krijgt (en de backlash verlaagt en een hogere stijfheid krijgt). Zelfde geldt voor lineaire wagens.

Wat een uitzonderlijk klein raakvlak met de tandriem. Dat is niet bedoeld voor hoge belasting.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

Had wat problemen om de fotos te uploaden. Toepassing was pick and place machine idd maar niet voor de PnP kop maar voor transport van denk de componenten feeder bak ofzo.

24263
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

Er zitten ook een dozijn motortjes op geen idee wat die doen.
Neem hem wel mee naar de brabantdag, weer een leuk onderwerp om over te babbelen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mijn freesbank heeft voor de Y en Z as aangedreven moeren. Daar zullen ze vast een constructie voordeel bij gehad hebben. En dat is echt niet omdat de slag zo groot is.
Eigenlijk moet je gewoon even verzinnen hoe dezelde machine er uit zou zien met vaste moer en draaiende ko. Dan kom je waarschijnlijk al snel op de conclusie dat het idee zo slecht nog niet is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door staandeklok »

Op de Schaublin draaibanken 135 en 150 worden eveneens kogelomloopspindels gebruikt met roterende moeren. Nauwkeurig in de verschillende voedingen en bij het draadsnijder uiteraard zeer nauwkeurig. De lengtes van de spindels ongeveer 750 mm en een diameter van 35 mm. Stevig en stabiel zullen die Zwitsers gedacht hebben maar gaan ook een leven lang mee.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

staandeklok schreef: 12 mar 2022 20:56 Op de Schaublin draaibanken 135 en 150 worden eveneens kogelomloopspindels gebruikt met roterende moeren.
Ik zit even bij google op de afbeeldingen te kijken maar dan zie ik ze niet zo 1,2,3 zitten.
Heb je een fotootje of zo, en heeft die dan ook verder geen zwaluwstaart of andere geleiding er naast zitten ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door serum »

Je hebt geen stabiliteit van een rond, niet ondersteund asje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 13 mar 2022 09:29 Je hebt geen stabiliteit van een rond, niet ondersteund asje.
Een losse as niet nee.
Maar dit zijn twee assen parallel gemonteerd dus een vaste rechthoekige doos constructie en een brug die ertussen beweegt. ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door serum »

Dan blijft het toch volledig afhangen van de stijfheid van twee asjes? ;-) kan de hele brug fijn heen en weer deinen op de resonantie van een paar asjes.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 13 mar 2022 10:41 Dan blijft het toch volledig afhangen van de stijfheid van twee asjes? ;-) kan de hele brug fijn heen en weer deinen op de resonantie van een paar asjes.
Mjah ik denk dat precies halverwege de stijfheid het slechtste zal zijn misschien vandaar ook de beperkte lengte van 600mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

staandeklok schreef: 12 mar 2022 20:56 Op de Schaublin draaibanken 135 en 150 worden eveneens kogelomloopspindels gebruikt met roterende moeren. Nauwkeurig in de verschillende voedingen en bij het draadsnijder uiteraard zeer nauwkeurig. De lengtes van de spindels ongeveer 750 mm en een diameter van 35 mm. Stevig en stabiel zullen die Zwitsers gedacht hebben maar gaan ook een leven lang mee.
Heel onlogisch, de motor voor aandrijving van de voeding of bij draadsnijden stop je in de kast links, onder de hoofdspil. Dan heb je dus een aangedreven spil, geen aangedreven moer.
Ik denk dat je je vergist, of je hebt het over een andere machine.
En ja, die kogelomloop spil kan nauwkeurig zijn.
schaublin 135.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 13 mar 2022 12:31
serum schreef: 13 mar 2022 10:41 Dan blijft het toch volledig afhangen van de stijfheid van twee asjes? ;-) kan de hele brug fijn heen en weer deinen op de resonantie van een paar asjes.
Mjah ik denk dat precies halverwege de stijfheid het slechtste zal zijn misschien vandaar ook de beperkte lengte van 600mm.
Bij een freesmachine met 'stabiel' in zijn naam wordt dit door geen enkele weldenkende engineer toegepast.

Ik snap je hardnekkige eigenwijzigheid niet. Start fusion eens op en doe eens een simulatie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Roterende kogelomloop moer geen lin geleiding nodig?

Bericht door Kjelt »

Ik heb geen Fusion maar snap ook wel dat je dit niet zonder geleiding bij een freesmachine toepast. Wat ik veel interessanter vind is waar ik ditding WEL voor kan gaan gebruiken ;-)
Plaats reactie