tool description aanpassen via dlgmsg

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door carlo »

goeiemorgen
heb even de handleiding doorgenomen maar niets gevonden
ik zou graag de tool description invullen via een parameter als ik de tool inmeet

er is nu een dlgmsg waarin men lengte en diameter ingeeft
zou daar een invulveld bij willen hebben waarin ik dan de beschrijving van het tool kan ingeven zodat dit ook in de tooltabel verschijnt

dit omdat we met meerdere mensen op de machine werken
zo kan ik voor ik begin even de lijst controleren en weet ik wat er in de machine aanwezig is
machine heeft 10 tools ter beschikking

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is momenteel niet mogelijk in EdingCNC, omdat de ToolDescription een Tekstveld is, en je geen teksten kan invullen in een DLGMSG.

ik beloof nog niets.. maar ik denk dat ik wel een manier weet om zoiets voor elkaar te krijgen, maar daar zit wat programmeerwerk en een extern programma aan vast..
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door carlo »

nu ik je aandacht heb Arie

wil een aantal knoppen bij
de machine die geleverd is heeft de rijen zelf te gebruiken knoppen al in gebruik dus ik kan niets meer bijvoegen
heb gevonden dat als je in de ini ergens een 0 in 1 veranderd en dan op de F12 drukt
de lijn met knoppen niet verschijnt maar een venster met knoppen vanaf user_11 tot user_50
enkel werkt de on-mouse-over functie niet en dat is nodig (niet voor mij maar voor de baas)
is misschien iets waar er al meerdere keren vraag naar geweest is denk ik en nog niet door is

weet je hier misschien een omwegje voor?

mvg
Carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar zeg je zo wat.. maar.. er staat toch een tekst boven?..
Ik kreeg dat niet gewijzigd, maar je zou met de knop-afbeeldingen een tekst erop kunnen zetten.. Dat moet het ook wel doen..

'k vraag me alleen af.. waarom heb je zoveel knoppen nodig?.. als je toch macro's gaat maken.. maak ze dan zo, dat je een bepaald programma laadt, en dat je maar 12 macro's kan gebruiken.. welke dat zijn.. wordt door het hoofdprogramma bepaald..
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door H.C »

Carlo: txt boven uw knoppen

vb: @ 21min.
https://www.youtube.com/watch?v=qWU9Y7m8R6U
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door carlo »

goeiemorgen

@ Arie
ik mag niet zomaar iets veranderen van de baas
ik kan alles wat nu op de knoppen zit natuurlijk in onder 1 knop zetten door de macro aan te passen
maar machine is nieuw en garantie enz
dus op zoek naar een simpele manier om toch nog dingen bij in te programmeren die handig kunnen zijn
eventueel kan ik het wel door drukken als ik een mooi ander systeem kan maken
maar dat zal ik dan in men prive uren moeten doen
op het werk krijg ik daar geen tijd voor

@ H.C
Ik heb hier in 2020 al gepost hoe je met een On-Mous-over de teksten die nu verschijnen ( user_1 ...) kunt veranderen in de gewenste tekst
zie https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=18819&start=14
(moet het filmpje wel nog eens gans bekijken nu even rap door gescrold)

mvg
carlo
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door carlo »

goeiemorgen

@H.C
Wat in het filmpje te zien is had ik ook al gevonden
die parameter van 0 op 1 en dan heb je toegang tot veel knoppen als je dat wilt
is wel wat geprul om er overal de juiste tekst en tekening bij te zetten
die tekst erbij werkt bij mij niet zo perfect
laatste letter niet goed zichtbaar dus extra spatie en bij te lange tekst split deze in 2 lijnen en de 2de lijn zit dan half achter het icoon

zoek nu een methode als ik een knop heb met daaraan een subroutine op het einde van de routine het venster automatisch terug te sluiten
de knop heeft als on-mouse-over "Back to main menu" maar vind niets om deze in de subroutine aan te roepen
@ Arie weet jij dat misschien?

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. dat gaat niet..

Daar kan ik kort over zijn.
de Userbuttons roepen een Subroutine aan, en in EdingCNC G-Code "Dialect" kun je simpel gezegd geen Keypress Event naar een Andere Form van de applicatie sturen.

Ik begrijp dat het voor de baas is.. maar ik vraag me af.. heeft de baas al enig idee van wat ie wil, of laat ie dat aan de medewerkers over, en hebben de medewerkers (en dan met name degenen die met deze machine moeten werken) al een idee?..
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ik zou er zoiets van maken
user2.PNG
mvg
carlo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door Arie Kabaalstra »

verschillende knoppen voor verschillende tools?.. dat kan met 1 button.. en dan checken of de parameter groter dan 0 en kleiner dan 14 is
Dan zit je "vast aan Tool 1 tm Tool13.
Verder.. waarom niet gewoon tool 1 tm 11?..
Vacuum aan of uit.. dat zit standaard al in de Interface.. dat wil zeggen.. Ik heb mijn Vacuum op M7 geschakeld, en daar is een Userbutton voor aan de linkerkant van het scherm.. als je met een Mepscherm werkt, zit die dus onder handbereik..
"Drop Tool"?.. die snap ik niet..wat is het verschil met spindel leegmaken? kun je die uitleggen?, en waarom zou je je spindel leeg willen maken?
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door carlo »

goeiemorgen

We hebben een balk waarin 10 frezen in zitten en een oscillerend mes tool13 (zo door de fabrikant aangemaakt heeft te maken met offsets enz en voor nu hebben we de mesjes voor 11 en 12 nog niet ) langs de freesmotor
dit is dus niet genoeg om alles mee te kunnen doen dus er moet regelmatig een frees vervangen worden
dan kunnen we met spindle leeg deze frees in de houder plaatsen en dan vervangen en met een Tx terug opnemen en dan inmeten
met drop tool kan ik de frees op plaats x150y150 uit de spindle laten vallen (ben lui he, bespaart me het geloop om de machine om een frees te halen die vervangen moet worden)
en er is geen knop op de machine om de spindle te openen en te sluiten

tja en voor de baas moet het heel simpel zijn
knopje met T1 dan gaat hij de frees op plaats 1 inladen
Ik kom ook toe met 1 knop en daaraan een dlgmsg en wat code
krijg ik er misschien wel door als ik eens meer tijd krijg om wat te programmeren

vacuum
we hebben een tafel met 7 zone's die automatisch geregeld wordt
maar soms moeten we kunnen passen dan moet de vacuum en de zone actief blijven zodat het stuk niet kan verschuiven
heb ik al met een stukje in de macro opgelost, een dlgmsg met de vraag vacuum actief na einde prog
en vacuum aan/uit is handig want soms hebben we dingen die redelijk krom zijn (spanning in de plaat, heb al een keer een plaat met tape moeten vast leggen)
kan ik voor ik het prog start de vacuum aanzetten en het stuk vlak drukken op de tafel

de knoppen vanaf "All Off" heb ik al aangemaakt want die zitten in de IO tab
en dus nog wat meer gezoek voor de baas en welke io is het nu die ik nodig heb

dus langzaam aan kom ik er wel gelijk ik het wil hebben

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tool description aanpassen via dlgmsg

Bericht door Arie Kabaalstra »

carlo schreef: 13 mar 2022 10:53 We hebben een balk waarin 10 frezen in zitten en een oscillerend mes tool13 (zo door de fabrikant aangemaakt heeft te maken met offsets enz en voor nu hebben we de mesjes voor 11 en 12 nog niet ) langs de freesmotor
Ok.. that makes sense.. er komen dus nog een tool 11 en 12 tussen.
carlo schreef: 13 mar 2022 10:53 tja en voor de baas moet het heel simpel zijn
knopje met T1 dan gaat hij de frees op plaats 1 inladen
Ik kom ook toe met 1 knop en daaraan een dlgmsg en wat code
krijg ik er misschien wel door als ik eens meer tijd krijg om wat te programmeren
Mijn gedachtengang is in deze.. de baas bepaalt wat je krijgt.. jij bepaalt hoe je er gebruik van maakt.. daar betaalt ie je voor... en als het nodig is dat je daar wat uren programmeerwerk in stopt.. dan zal ie dat gewoon moeten betalen.. klaar.. anders moet ie een ander inhuren om het te maken zodat het naar wens functioneert.. en ik ben veel duurder..

't is niet hoe de baas het wil hebben.. 't is hoe je het moet hebben om mee te kunnen werken.. dus.. eisenpakket vaststellen, en daarnaar programmeren..en de baas betaalt daarvoor..'t is zijn investering.. als hij speciale software nodig heeft om het in het bedrijf in te zetten. dan moet dat betaald worden.. en als eigen personeel dat kan.. dan zal dat mogelijk goedkoper zijn dan extern iemand inhuren..
Plaats reactie