Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

In fusion kan je een manual nc tussen de opps invoegen. Optional stops etc. Ook check tool breakage staat ertussen. Daarnaast kan je dit in de tool library op toolniveau ook aanvinken.

Met een Haas (fanuc compatible) werkt dit gewoon. Geen idee hoe Eding ermee omgaat. Ik weet niet welke mcode dit toevoegt aan de gcode, maar daarop zou je, indien nodig, een gosub kunnen maken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zal t.z.t. nog eens kijken hoe het bij Eding het beste gaat. Het zal op een of andere manier nuttig ingezet kunnen worden anders had Sorotec die macro niet bedacht. Voorlopig heb ik er nog niet zo'n behoefte aan. Op een 60cm x 40cm frees duren de bewerkingen meestal niet zo lang.

Ik heb nu nog vaak dat ik 4 uur in Fusion bezig ben, 40 minuten om het materiaal op te spannen en te nullen, en dan is het frezen binnen 4 minuten klaar. Nog niet eens fatsoenlijk de tijd om een bakje koffie te drinken :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

Dat gemak komt wel Kars.

Dat je denkt dat bewerkingen op een 60x40cm machine niet lang duren komt omdat je geen spuitgietmallen oid maakt.. :mrgreen:

Op een bepaald punt heb je een template in Fusion van je meestvoorkomende CAM gemaakt en als je het allemaal uitgekristalliseerd hebt gaan die verhoudingen andersom. (auto pocket recognition is een UBER tijdsbesparende optie). Maar in goede CAM gaat vaak toch nog wel wat tijd zitten. En een foutje is zo gemaakt. Afgelopen week trok ik nog een contour aan de verkeerde kant om een werkstuk van 1,5m2.. (moest eerst bewerkt worden op een andere machine om er vervolgens de pockets etc erin te frezen) bij de laatste pass deed hij het contour stiekem toch aan de verkeerde kant van de lijn, De pest voor mij is dat het lastig te controleren is, aangezien er 8 tot 12 producten in een plaat zitten met allemaal hun eigen bewerkingen. Foutje is ook zo gemaakt, ik had het er in de simulatie niet uitgehaald.. Maar goed, ik weet niet de volgende keer wel waar ik op moet letten bij een dergelijk afwijkende opp.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breuk controle doe je in principe aan het einde van de bewerking, dus bij de wissel naar het volgende gereedschap. Want tappen nadat je boor gebroken is, is niet handig. Heeft volgens mij alleen nut bij ATC.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

Klopt, vandaar dat je dit in Fusion ook op kan geven in de tool-library. Handig om te voorkomen dat je bv met een 2mm freesje rest machining gaat doen voor een 8mm frees die ergens halverwege het programma afgebroken is. Voordat de tool weggezet wordt, meet hij hem na.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

Kijk... zo wordt het doel en gebruik van de "Bruchkontrolle des Fräsers" macro mij toch langzamerhand duidelijk 8)

Dat is wel een nadeeltje van de Sorotec macro (in mijn geval): al dat Duits. Ik kan het wel lezen maar Engels gaat toch wat vlotter...

Ik heb inmiddels een samensmelting van mijn eigen macro file en die van Sorotec gedaan. De komende dagen maar eens kijken of het een beetje werkt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

Ik heb die macro vertaald naar het Engels, maar dat is niet de laatste versie.

viewtopic.php?p=212024&hilit=Macro+engels#p212024
Plaats reactie