Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in het gebruik van een vaste tool setter in combinatie met G43 om de verschillen in tool lengtes te compenseren. Ik heb daar een paar vraagjes over en hoop dat er forum leden zijn met meer ervaring die daar iets over willen vertellen/adviseren...

Voor alle duidelijkheid, het gaat om EdingCNC, ik heb geen ATC o.i.d. maar gewoon een spindel met een vaste ER-opname. Ik moet dus na elke tool wissel de nieuwe tool eerst inmeten.

1e vraag; de Eding tool-table begint met tool-0. Je kunt hier geen offset of iets anders invullen en de handleiding zegt; "Tool-0 is geen tool'. Maar waarom staat hij dan in de tabel?

2e vraag; F360 zet steeds G43 Z15 in de G-code. Nu begrijp ik het nut en effect van die Z15 niet.

3e vraag; G43 kan ook een H# als parameter hebben. Begrijp ik het goed dat je daarmee een offset uit de tool tabel kiest anders dan de tool die geladen is?

M.a.w. de code:

T1 M6
G43 H8

laad en activeert T1 maar gebruikt de offset van T8?

4e vraag; De macro in mijn EdingCNC versie schrijft de gemeten waardes weg in de tool-table. Bij mijn speurtocht hier op het forum kwam ik tegen dat er ook macro's zijn die dat niet doen. Ergens lijkt me dat wel een voordeel. Als je toch elke keer opnieuw moet meten, waarom dat dan in de tabel zetten? Als de tabel leeg (alles 0) blijft kan ik ongestraft een F360 file met G43 er in kan draaien. In het begin zat ik elke keer die G43 er uit te halen maar dat bleek helemaal niet nodig.

Of zijn er ook argumenten om het wel via de tool-table te willen doen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 08 mar 2022 19:04 2e vraag; F360 zet steeds G43 Z15 in de G-code. Nu begrijp ik het nut en effect van die Z15 niet.
Je bedoelt dit dus:

Code: Selecteer alles

..
..
N35 S9100 M3
N40 G54
N45 M9
N55 G0 X-53.081 Y-16.919
N60 G43 Z15. H3
N70 G0 Z5.
..
..
Ik schat dat het iets fanuccerigs is, dat die beweging in Z nodig is om de offset te activeren, net zoals je een beweging nodig hebt voor G41/G42.
Bij 'onze' besturingen kun je het ook lezen als:

..
G0 X-53.081 Y-16.919
G43 H3
G0 Z15
G0 Z5
..
3e vraag; G43 kan ook een H# als parameter hebben. Begrijp ik het goed dat je daarmee een offset uit de tool tabel kiest anders dan de tool die geladen is?
..
maar gebruikt de offset van T8?
Klopt.
Als je toch elke keer opnieuw moet meten, waarom dat dan in de tabel zetten?
Ik gebruik het om tijdens de wissel met een G0 in de buurt van de toolsetter te komen voordat ik de 'langzame beweging' in ga. Een kort freesje kan verder omlaag met G0 dan een lange frees.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 08 mar 2022 20:33 Ik schat dat het iets fanuccerigs is, dat die beweging in Z nodig is om de offset te activeren
Dat zou goed kunnen. Misschien ook om nog Z-as bewegingsruimte te hebben om de offset te te kunnen activeren? Het lijkt me niet goed als je na het activeren van de offset meteen al onder nul zou zitten... Nou ja, nog maar eens rustig over nadenken.
DaBit schreef: 08 mar 2022 20:33 Ik gebruik het om tijdens de wissel met een G0 in de buurt van de toolsetter te komen voordat ik de 'langzame beweging' in ga
Hmm... dat zou nuttig kunnen zijn. De macro die ik heb stopt ca. 10mm boven de tool setter en gaat dan met een feed van 30mm/min naar beneden. Dat is best wel lang wachten. En voor een optimale nauwkeurigheid zou het misschien nog langzamer moeten. De 3D probe macro gebruikt tenminste 6mm/min voor de waarde bepaling maar daar zit wel een slimmer algoritme in waardoor het niet vreselijk lang duurt.

Ik noem de 3D probe even omdat ik die wil proberen in te zetten als Z-nulpunt sensor. Hoe ik die meting dan weer moet koppelen zodat een en ander klopt met de tool-lengte meting heb ik nog niet helder voor ogen :roll:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

Ik gebruik de sorotec macro. Het g92 verhaal in Eding moet je sowieso uitzetten in de settings, is een vooroorlogse setting waarmee alles slecht werkt (ook g54 en g55 wordt met g92 geregeld volgens mij in dat geval, erg onoverzichtelijk).

Die sorotec macro heeft mij nog nooit teleur gesteld. Je geeft vooraf een 'ongeveermaat) op een die lengte + 10mm ofzo gaat hij met g0 naar je toolsetter.. Daarnaast gebruik ik dat potje ook om de z te nullen op het werkstuk.

Volgende stap is atc met een draadloze probe. Maar ik red mij nu eigenlijk prima met de huidige oplossing. En als ik oneoffs maak en de toollengte niet wil gebruiken of wil voorkomen dat ik de toolwissel macro actief wordt, haal ik m6 uit de gcode. Heb je die er wel in staan, dan beweegt de machine naar een praktische x/y voor een handmatige toolwissel.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 09 mar 2022 13:51 Die sorotec macro heeft mij nog nooit teleur gesteld.
Die Sorotec macro hoor ik veel benoemen hier op het forum maar hoe kom je daaraan? Ik vind op de Sorotec site niet zo snel dat je die los kunt kopen. Wel dat ze een en ander t.b.v. EdingCNC meeleveren als je iets bij hun bestelt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

@Serum bedankt! Hier kan ik wel wat mee.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door P1-Engineering »

Inderdaad gewoon overstappen naar de Sorotec Macro, daarmee kan je dus ook kiezen of je de gemeten waarde in de tooltable wilt wegschrijven of niet. Ze hebben ook nog een PDF met korte uitleg over het instellen.
Mocht je ooit een naar een ATC gaan kan je contact opnemen met Sorotec voor hun ATC macro, die is voor een klein bedrag beschikbaar en is door een zelfde soort menustructuur in te stellen.

Voor de 3D-probe zet je de lengte in T99, en je moet volgens mij nog een regel actief maken in de macro zelf. Wanneer je de 3D-finder macro dan start wordt T99 ingeladen, en vervolgens bij start programma G43 op de juiste manier toegepast.
Om dat goed te laten werken moet je volgens mij wel met waardes uit de tooltable werken, maar weet dit niet 100% zeker. Ik gebruik zelf een ATC dus meet sowieso maar 1 keer in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door serum »

Kars-cnc schreef: 09 mar 2022 21:48 @Serum bedankt! Hier kan ik wel wat mee.
Heb je hem al draaien?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

Nog niet daadwerkelijk geprobeerd. Ik wil niet zomaar de hele macrofile overnemen. Daarvoor heb ik al teveel eigen dingetjes in mijn huidige macro zitten. Ik heb een en ander al wel goed bekeken en een idee gevormd welke routines ik wil overzetten. Dat zijn er meer dan alleen de tool wissel routine.

Welke ik nog niet snap is de "Bruchkontrolle des Fräsers", hoe weet zo'n macro nu dat je frees gebroken is? Of is dat alleen maar als je zelf twijfelt? Zelf weet ik in 99.9% van de gevallen wel dat de frees gebroken is zonder daar een macro voor te hoeven aanroepen :lol:

Het gaat hier op het moment niet zo snel op CNC gebied. Met dit mooie weer is er vanuit de directie veel druk om de tuin te snoeien, de stoepen te spuiten en noem maar op....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 11 mar 2022 13:40 Welke ik nog niet snap is de "Bruchkontrolle des Fräsers", hoe weet zo'n macro nu dat je frees gebroken is? Of is dat alleen maar als je zelf twijfelt? Zelf weet ik in 99.9% van de gevallen wel dat de frees gebroken is zonder daar een macro voor te hoeven aanroepen :lol:
Dan doet hij tussendoor een meting, is het verschil groter dan de ingevoerde wear, dan stopt de boel….
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 11 mar 2022 15:42 Dan doet hij tussendoor een meting, is het verschil groter dan de ingevoerde wear, dan stopt de boel….
Aha, dat kan inderdaad zinvol zijn bij een lange frees job waar je bij wegloopt.

Moet je dan zelf die subroutine aanroep ergens in de G-code zetten? Of kun je dit in b.v. de Fusion post processor instellen?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 11 mar 2022 18:35
andrefc101 schreef: 11 mar 2022 15:42 Dan doet hij tussendoor een meting, is het verschil groter dan de ingevoerde wear, dan stopt de boel….
Aha, dat kan inderdaad zinvol zijn bij een lange frees job waar je bij wegloopt.

Moet je dan zelf die subroutine aanroep ergens in de G-code zetten? Of kun je dit in b.v. de Fusion post processor instellen?
Daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb geen Eding/Sorotec.
Vast wel iemand die dat weet.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Vraagjes over het gebruik van een tool setter en G43

Bericht door P1-Engineering »

Kars-cnc schreef: 11 mar 2022 18:35
andrefc101 schreef: 11 mar 2022 15:42 Dan doet hij tussendoor een meting, is het verschil groter dan de ingevoerde wear, dan stopt de boel….
Aha, dat kan inderdaad zinvol zijn bij een lange frees job waar je bij wegloopt.

Moet je dan zelf die subroutine aanroep ergens in de G-code zetten? Of kun je dit in b.v. de Fusion post processor instellen?
Je geeft dit aan bij het configureren van de macro (gosub config). Daar kan je ook de tolerantie aangeven.
Vanuit Fusion zou ook moeten kunnen denk ik als je de PP aanpast.
Plaats reactie