Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Ook de introductie van dynamische contracten met per uur een wisselend tarief maakt het voor leveranciers ingewikkelder om te bepalen welk tarief voor de terugleververgoeding moet worden gerekend
Nou, dat lijkt me dan weer niet ingewikkeld. Als je per uur bij houdt wat een klant moet betalen, is het ook niet moeilijk wat je als bedrijf terug moet betalen. Salderen per jaar gaat dus niet bij deze contracten. Als je dan toch je handtekening zet, is dat knap stom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 22 sep 2022 09:03 met een R32 koudemiddel icm radiatoren. Ik denk dat er op die manier veel foute matches geleverd worden. Volgens mij is het enige koudemiddel dat geschikt is voor standaard radiatoren R290 (propaan). Iemand daar een andere mening over?
Ja, ikke.

Zowiezo, geeneen warmtepomp is ideaal voor standaard radiatoren. Die dingen zijn niet gemaakt voor lage watertemperaturen dus dat straalt geen warmte meer uit en de 'trek' tussen de platen komt niet op gang. En een warmtepomp presteert optimaal bij een laag mogelijk temperatuurverschil over de pomp. Die wil je echt geen water van 80 graden laten produceren, daar is een gasvlammetje veel beter in.
Maar het zou met propaan of isobutaan wel kunnen; met R32 kun je het gas niet meer condenseren boven de 78 graden dus dat gas is technisch niet geschikt voor warme-kant temperaturen boven zuiguitdeduim 60C.

Hou je de bedrijfscondities van een warmtepomp realistisch, dan presteren R32 en R410A over het algemeen iets beter (lees: hogere COP) dan R290, vooral als de temperatuurverschillen tussen warme en koude kant oplopen omdat het buiten koud is. Maar als de dimensionering van het hele koudemiddelsysteem klopt (leidingdiameters/smoorverliezen expansie/slagvolume compressor/bladiebla) heb je te maken met <5% verschil volgens mij, en dat verschil win of verlies je ook al heel snel bij integratie in het bestaande verwarmingssysteem en de afregeling van de warmtepomp.

'Wij consumenten' zijn meer gebaat bij een installateur met veel verstand van zaken en ervaring dan R290 vs Rxxx.
Kjelt schreef: 22 sep 2022 09:55 Dat zouden ze een keer modulair moeten maken dat je ieder jaar bv een kWh accu er bij koopt in het rack schuift en verder
Hebben ze al. Dat zijn die server-backup batterijen. Die zitten gewoon in een 19" rackmount.
Voorlopig is LiFePO4 nog niet zo'n gekke keus voor thuisbatterijen. Goede efficiency, goede veiligheid, goede levensduur, redelijke prijs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 22 sep 2022 11:35 Koudemiddel, geen koelmiddel. Koudemiddel zit in de warmtepomp. Waar r32 tot 50-55 graden watertemp gaat (voor de meeste radiatoren niet optimaal) doet r290 tot 80 graden C.
Wij zijn met standaard radiatoren van 80C terug naar 55C gegaan en dat werkte prima en bespaarde behoorlijk veel gas. Duurt wat langer.
Volgens mij (correct me if I am wrong) het hele issue met lucht/water warmtepompen dat het alleen in de winter werkt op lage radiator temperaturen. Dus meer geschikt voor vloerverwarming en zwaar geisoleerde woningen.
Als je geen goed geisoleerde woning hebt en je radiatoren op hogere temperaturen moet bedrijven zul je eerder naar water/water warmtepompen met grondwater of wateropslag diep in de grond willen kijken. Want als het behoorlijk vriest zul je anders met gas moeten bijstoken om uberhaupt een redelijk watertemperatuur te behalen. Althans zo heb ik het begrepen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 22 sep 2022 12:09
Kjelt schreef: 22 sep 2022 09:55 Dat zouden ze een keer modulair moeten maken dat je ieder jaar bv een kWh accu er bij koopt in het rack schuift en verder
Hebben ze al. Dat zijn die server-backup batterijen. Die zitten gewoon in een 19" rackmount.
Voorlopig is LiFePO4 nog niet zo'n gekke keus voor thuisbatterijen. Goede efficiency, goede veiligheid, goede levensduur, redelijke prijs.
Link, prijs ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 22 sep 2022 12:19 Want als het behoorlijk vriest zul je anders met gas moeten bijstoken om uberhaupt een redelijk watertemperatuur te behalen. Althans zo heb ik het begrepen.
Tsja, ik heb ook meerdere maten schroevendraaiers in de la liggen voor verschillende omstandigheden. Dat is met verwarmen natuurlijk helemaal niet anders; als de condities veranderen is oplossing A suboptimaal en oplossing B beter. Als het buiten heel koud is valt er niet zoveel warmte te pompen en is fikkie stoken al gauw een betere optie.
Kjelt schreef: 22 sep 2022 12:23Link, prijs ?
Googelen kun je vast wel, maar hier een van mijn resultaten:
https://www.currentconnected.com/product/sk48v100/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Ongeveer €400 per kWh, gebruiksklaar dus met bms. Wel nog inverter nodig, hybride off grid on grid etc. Maar voor jou totaal niet aan de orde Kjelt. Financieel totaal onzinnige uitgave tenzij je iets aparts op te lissen hebt.

Haha, ik begrijp mijn leesfout Hugo. Tsja, ik sta nergens meer van te kijken. Hier komen de raarste dingen voorbij. Wij hebben Jaga rafiatoren en derhalve ga ik er vanuit dat niemand meer met 80 gr verwarmt. Maar ja, je zou ze de kost maar moeten geven. Gezien de andere rare fratsen zullen zulke mensen ook wel eerst een wp willen en pas dan de hut isoleren.

Elektrische cv ketel. Die zal zo ook nog wel voorbij komen. 😀😀
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 22 sep 2022 12:37 Googelen kun je vast wel, maar hier een van mijn resultaten:
https://www.currentconnected.com/product/sk48v100/
Zeker wel maar daar kostte het lege rack al €3k :shock:
Maar dit is inderdaad interessant, €400/kWh is een stuk lager dan de thuisaccus van €1k/kWh.

Server apparatuur wil wel een stofvrije omgeving (gelukkig geen cleanroom grade) met constant 19 graden C of daarom trent.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 22 sep 2022 13:18 Server apparatuur wil wel een stofvrije omgeving (gelukkig geen cleanroom grade) met constant 19 graden C of daarom trent.
Je kunt overal wel weer tegens voor verzinnen, maar 'Operation temperature: -20C .. +50C' staat zelfs op de frontplaat.
Al met al is het best een goed alternatief voor losse LFP cellen en een BMS aan elkaar knopen; tegen de tijd dat je het doosje waar die dingen in moeten, de BMS-PCB's, kabeltje hier, stekkertje daar, enzovoorts allemaal opgeteld hebt valt de meerprijs wel mee.

Tegen de tijd dat salderen niet meer mag is het misschien wel een idee om een stuk of 6 van die modules (eventueel een maatje lichter) in serie te knopen. Dan zijn er maar 2 vrij simpele buck-converters nodig; eentje om energie van de strings te stelen voor het laden als de zon schijnt, eentje om bij onvoldoende zon weer DC naar de al bestaande zonne-inverter te sturen. Ik schat dat ik voor 200 euro aan componenten ver klaar ben. Tegen die tijd maar eens aan rekenen. Ik hoef in ieder geval geen batterij met een bijbehorend cloudje, appje en link naar de energiemaatschappij.
Laatst gewijzigd door DaBit op 22 sep 2022 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Maar dat aardgas is ook van de zotte.
We pompen 20Mm3 op per jaar en exporteren 17.5Mm3 voor een veels te laag bedrag (lange vaste contracten). Kierewiet

https://www.youtube.com/watch?v=Wdo4cAv3pD4
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Dankje Kjelt, eindelijk eens goede vragen. Helaas laten de antwoorden en oplossingen op zich wachten, politiek... Laat ik nu eens een keer mijn mond houden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

kawarider schreef: 22 sep 2022 11:39
Volgens mij is het enige koudemiddel dat geschikt is voor standaard radiatoren R290
Hugo, hoe moet ik dit lezen dan?
Neem aan dat je mij bedoelt;

dat het enige koudemiddel in warmtepompen (want daar had ik het over) dat geschikt is voor standaard radiatoren R290 is ivm de hogere temperatuur die het aan het water kan afgeven.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door keesfrees »

Er wordt hier druk geciteerd, bijna allemaal met de naam er bij, mooi, wel zo duidelijk, maarrr,
serum schreef: 22 sep 2022 18:31 Neem aan dat je mij bedoelt;
Zie mijn onderschrift, simpel, als je het eenmaal weet :-)
( zoals altijd met de beste bedoelingen )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Ik heet geen Hugo.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Nee, mocht je willen! :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie