Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

EV rijden? Doe nu nog even de som. Als je €1 per kWh betaalt, kun je er net zo goed diesel in kieperen. Rare tijden, als we deze winter doorkomen met zijn allen dan hoop ik dat alles weer een beetje rustig wordt. Met dank aan heel het Corona blabla vooral angst met als gevolg nu de Corona-inflatie. Die gaat lekker hyperen. Niemand is gebaat bij dit gedonder, hoe meer steun, des te meer geld wordt er weer bijgedrukt. Dan is er straks naast Corona inflatie Putin-inflatie. Nou, put t er maar in zou ik zeggen.

Vanmiddag maatje aan de telefoon gehad. Zijn restaurant gaat in januari failliet! Oh? Hoezo? Door rare omstandigheden geen steun gehad, wel salarissen door moeten betalen, nu de energierekening van 1200 naar 4000 euro. Das klaar, zoek het maar uit. Nu is zijn zaak nog vol, maar het duurt niet lang voordat mensen in de gaten krijgen dat ze geen geld meer hebben om uit eten te gaan.

Kern van het verhaal: zorg voor jezelf en wacht niet tot iemand anders dat voor je gaat doen. Zou jullie als DIY toch aan moeten spreken. : :P
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Een warmtepomp heb je nou niks meer aan als je hem nu laat installeren met panelen. Die panelen hadden in de zomer op moeten wekken wat je in de winter mag salderen. (bij de juiste energieleverancier tenminste). Even een jaartje doorzetten en het komt met een beetje mazzel goed. (als je niet bij een leverancier zit die per maand saldeert)..

Vooralsnog neig ik ernaar om hier nog 1700-2000wp bij te plaatsen in februari en hang een lucht/lucht warmtepomp op in de kamer. En misschien nog een warmtepompboiler op lucht/water met extra spiraal om de vloer wat af-koud te kunnen laten worden. Maar dan wil ik wel kunnen schakelen aan de in en uitgaande luchtkant om daar nog wat nuttigs mee te doen in de zomer.

Voor de panelen neig ik nu sterk naar de APS omvormers. Kan de lichtste panelen die ik nu heb (2x250wp op de dakkapel) nog vervangen door 3x 450 in portret. Ik zie wel. Kinderen worden ouder, energieverbruik zal in de toekomst niet lager worden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Salderen gaat per jaar. Als iemand dus per maand afrekent , vind ik dat knap dom. Maar ja, je zou ze de kost maar moeten geven.
Warmtepomp zie ik totaal niet zitten, maar ik kan wel wat situaties verzinnen waar het misschien wat toevoegd. PV is voor mij een nobrainer. Als je dat nu nog niet hebt, heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Ik kan nog drie paneeltjes bijleggen dan zitten we op 25 kWp. Ook na de salderingsregeling geloof ik niet dat we veel gaan betalen 😂
Stoken doen we op hout. Het zal dus indirect zijn dat we in de problemen komen. Spannend.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Zie die warmtepomp zowiezo maar eens te krijgen. Dat hybridegevalletje van mij is een gevalletje leverdatum compleet onbekend. Had wel wat vertraging verwacht, maar eigenlijk gehoopt dat-ie er voor het stookseizoen wel zou zijn. :roll:
Misschien toch maar een kleintje zelf hobbyen die een kW of 2-3-4 het cv-water in pompt. Moet voor een aardig deel de behoefte wel dekken.

Van een nieuwbouwproject ving ik op dat opleveren een probleem kan worden; moet met warmtepomp opgeleverd worden want dat was de deal, maar levertijd 12+ maanden. Ook die 'niet te leveren' ellende word aan alle kanten dus steeds groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 21 sep 2022 18:17 EV rijden? Doe nu nog even de som. Als je €1 per kWh betaalt, kun je er net zo goed diesel in kieperen.
Dat is dan werkelijk het enige voordeel van de huidige energie prijzen, de EV bubble barst.
Hier in de straat twee van die dingen, een van de eigenaren sprak ik vandaag, hij heeft 12 paneeltjes op dak daar kan hij dat ding niet van opladen en een variabel energie contract dus betaald nu de hoofdprijs.
Heeft zijn EV nu geschorst en een € 500 autotje gekocht in de hoop dat de prijzen voor stroom weer zakken. Hij kreeg wel zo,n slechte prijs terug voor zijn EV dat hij voor schorsen gekozen heeft,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Rare tijden.

Dabit, mijn wp tijdje lenen? Kunnen we zo oppakken en erin schroeven. Geen slecht ding, maar voor mijn toepassing is een wp niet geschikt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

spinningwheels schreef: 22 sep 2022 00:03
kawarider schreef: 21 sep 2022 18:17 EV rijden? Doe nu nog even de som. Als je €1 per kWh betaalt, kun je er net zo goed diesel in kieperen.
Dat is dan werkelijk het enige voordeel van de huidige energie prijzen, de EV bubble barst.
Hier in de straat twee van die dingen, een van de eigenaren sprak ik vandaag, hij heeft 12 paneeltjes op dak daar kan hij dat ding niet van opladen en een variabel energie contract dus betaald nu de hoofdprijs.
Heeft zijn EV nu geschorst en een € 500 autotje gekocht in de hoop dat de prijzen voor stroom weer zakken. Hij kreeg wel zo,n slechte prijs terug voor zijn EV dat hij voor schorsen gekozen heeft,
Nou of de EV buble barst weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de inkomstenderving van de overheid gecompenseerd moet worden. Wij gebruiken weinig tot niets. Ruim de helft is belasting. Als iedereen dat gaat doen slaat dat een gat in de begroting. Meer hoef ik niet te zeggen denk ik.

Enne, dagprijzen met zonnepanelen? Niet heel intelligent. Je hebt ze erbij…
Die dag/ uurprijscontracten zit ik ook naar te kijken om een businesscase voor accu te maken. Dat lukt helaas nog niet. Komt wel..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 22 sep 2022 07:27 Die dag/ uurprijscontracten zit ik ook naar te kijken om een businesscase voor accu te maken. Dat lukt helaas nog niet. Komt wel..
Hopelijk worden de accu's wat goedkoper, zijn natuurlijk altijd op gewicht en volume geoptimaliseerd, maar voor stationaire toepassing is dat niet zo spannend.

https://www.engineersonline.nl/een-nieu ... atterijen/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

kawarider schreef: 21 sep 2022 22:06 Salderen gaat per jaar. Als iemand dus per maand afrekent , vind ik dat knap dom. Maar ja, je zou ze de kost maar moeten geven.
Warmtepomp zie ik totaal niet zitten, maar ik kan wel wat situaties verzinnen waar het misschien wat toevoegd. PV is voor mij een nobrainer. Als je dat nu nog niet hebt, heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Ik kan nog drie paneeltjes bijleggen dan zitten we op 25 kWp. Ook na de salderingsregeling geloof ik niet dat we veel gaan betalen 😂
Stoken doen we op hout. Het zal dus indirect zijn dat we in de problemen komen. Spannend.
Dat weet ik ook dat het per jaar hoort, maar er zijn energieleveranciers die dat spontaan per maand zijn gaan doen.. Smeerpijperij van de bovenste plank natuurlijk. Voor je overcapaciteit krijg je gewoon minder dan dat je per kwh betaalt.

Mijn zus is ook in de race. Bedrijven die adviseren op basis van je gasverbruik dat je met hun systeem een besparing van zoveel m3 gas x euro per maand kan halen, terugverdientijd van 5 jaar, energieverbruik is dan zoveel kwh.. met een R32 koudemiddel icm radiatoren. Ik denk dat er op die manier veel foute matches geleverd worden. Volgens mij is het enige koudemiddel dat geschikt is voor standaard radiatoren R290 (propaan). Iemand daar een andere mening over?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 sep 2022 07:53 Hopelijk worden de accu's wat goedkoper, zijn natuurlijk altijd op gewicht en volume geoptimaliseerd, maar voor stationaire toepassing is dat niet zo spannend.
Inderdaad voor mobiele toepassingen is dat wel interessant maar voor woningaccu's vind ik de levensduur, brandveiligeheid en betrouwbaarheid veel belangrijker.
LiFePO accus worden nu veel in huisaccus gebruikt en die prijzen vallen met 300-500/kWh wel mee. Alleen dan komt er een BMS bij, inverter, etc. etc. en eindig je toch weer rond de 1000/kWh (zie filmpje wat een bak elektronica er in zo'n compleet ding zit).
Dat zouden ze een keer modulair moeten maken dat je ieder jaar bv een kWh accu er bij koopt in het rack schuift en verder ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=lagxSrPeoYg
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Dat weet ik ook dat het per jaar hoort, maar er zijn energieleveranciers die dat spontaan per maand zijn gaan doen
Dat geloof ik niet, een variabel contract betekent nog niet dat er per maand afgerekend wordt. Dat laatste is een dynamisch contract, dat is weer iets anders en een hele slechte combi met zonnepanelen.

Enne, propaan is je radiatoren? Lijkt me ook een slecht plan. Er zal toch een warmtewisselaar tussen de warmtepomp en cv systeem zitten zeker? Geen enkel koelmiddel behalve gewoon water wil je door je radiatoren hebben lopen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 sep 2022 07:53
kawarider schreef: 22 sep 2022 07:27 Die dag/ uurprijscontracten zit ik ook naar te kijken om een businesscase voor accu te maken. Dat lukt helaas nog niet. Komt wel..
Hopelijk worden de accu's wat goedkoper, zijn natuurlijk altijd op gewicht en volume geoptimaliseerd, maar voor stationaire toepassing is dat niet zo spannend.

https://www.engineersonline.nl/een-nieu ... atterijen/
Die kende ik nog niet Hugo. Niet direct inzetbaar maar er zit inderdaad wat aan te komen. Laatst wat zitten rekenen aan een 200 kW/200 kWh accu voor net stabilisatie. Komt er toch een kWh prijs van €0.90 uit wil het rendabel zijn. Dan zijn er maar enkele uren per week winst te draaien. Vorig jaar was het zakken vullen op de frequentiemarkt, nu de onbalansmarkt. Volop in beweging dus, en die batterijen gaan er zeker komen. Zowel op grote als op kleine schaal.

Die zoutbatt, flowbatt en misschien sodiumbatterijen nog wel eerder. Duurt niet lang meer of we hebben dat gas echt niet meer nodig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

kawarider schreef: 22 sep 2022 10:20
Dat weet ik ook dat het per jaar hoort, maar er zijn energieleveranciers die dat spontaan per maand zijn gaan doen
Dat geloof ik niet, een variabel contract betekent nog niet dat er per maand afgerekend wordt. Dat laatste is een dynamisch contract, dat is weer iets anders en een hele slechte combi met zonnepanelen.

Enne, propaan is je radiatoren? Lijkt me ook een slecht plan. Er zal toch een warmtewisselaar tussen de warmtepomp en cv systeem zitten zeker? Geen enkel koelmiddel behalve gewoon water wil je door je radiatoren hebben lopen.
Koudemiddel, geen koelmiddel. Koudemiddel zit in de warmtepomp. Waar r32 tot 50-55 graden watertemp gaat (voor de meeste radiatoren niet optimaal) doet r290 tot 80 graden C. En r290 is propaan.

Per maand salderen gebeurt kennelijk. Of het wettelijk toegestaan is staat ter discussie

https://www.ad.nl/wonen/eigenaren-zonne ... ~af3540d0/
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Volgens mij is het enige koudemiddel dat geschikt is voor standaard radiatoren R290
Hugo, hoe moet ik dit lezen dan?
Plaats reactie