Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Misschien is dat het verbruik van de meter zelf :shock:
Laatst gewijzigd door Kjelt op 10 sep 2022 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Dan zou die toch knap warm moeten worden...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Heb je al eens de hoofdschakelaar omgezet en gekeken of het dan wel 0W is ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

75 Watt is toch best weinig voor een servertje die data aan het verzamelen is, of vergis ik me daar in?
Heb je die PV converter uit gezet?
En anders pak je die smartpi van mij een keer met 4 stroom trafo's en doet een second opinion.
(en heb ik ook weer een goed geinstalleerde versie :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 10 sep 2022 10:56 Heb je al eens de hoofdschakelaar omgezet en gekeken of het dan wel 0W is ?
Nee, als ik niet eerst de rest van de familie met vakantie stuur is zo'n actie uitermate slecht voor mijn gezondheid. Als die warmtepomp ooit nog komt kan ik dat misschien wel even als smoes gebruiken.
hugo stoutjesdijk schreef: 10 sep 2022 11:12 75 Watt is toch best weinig voor een servertje die data aan het verzamelen is, of vergis ik me daar in?
Neu, servertje is minder. Beetje afhankelijk van hoe druk die het heeft, maar zolang ik geen data aan het verpompen ben of backups aan het draaien ben heeft zo'n i3 in powersave-mode aan <35W wel genoeg. Komen nog switches/accesspoints/kabelmodem/smarthomehubs/bla bij, dan zit je rond de 50
Heb je die PV converter uit gezet?
Niet expliciet, wel tijdens installatie van andere zaken. Zie ik aan de verbruiksgrafieken niet terug. Geen zon = best behoorlijk uit bij dat ding.
En anders pak je die smartpi van mij een keer met 4 stroom trafo's en doet een second opinion.
(en heb ik ook weer een goed geinstalleerde versie :mrgreen: )
Begint onderhand wel de moeite te lonen ja...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 10 sep 2022 11:15 Nee, als ik niet eerst de rest van de familie met vakantie stuur is zo'n actie uitermate slecht voor mijn gezondheid. Als die warmtepomp ooit nog komt kan ik dat misschien wel even als smoes gebruiken.
Ik krijg bijna medelijden met je. Als de vrouw werken is dan ben jij de baas in huis hoor en anders doe je iets verkeerd. Daarna kun je toch best een half uur de boel stroomloos maken en wat metingen uitvoeren ? Geef de kids een voetbal en zeg dat twee generaties voor hun de kinderen er oneindig lang plezier van hebben gehad.
Als je dan klaar bent met meten, betaal je de ingeschoten voorruit vd buurman en breng een kind naar het ziekenhuis voor de verbinding van zijn verwondingen en alles is toch weer ok dan ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Ja, en dan dat gedoe dat er weer een stel wekkers op 00:00 staan en iedereen vergeten is welke knopjesdrukmorsecode je ookalweer nodig hebt om in het klokmenuutje te komen dus dat moet dan eerst weer gegoogeld worden, de oven van de wap is, de mechanische tijdklokjes weer een halfuur achter staan, alle zigbee-devices moeten hun netwerkje weer vinden, enzovoorts.

Als het nodig is is het nodig, maar het is meer werk dan het lijkt.
Net zoiets als de centrale verwarming een keer leeg laten lopen en vullen omdat er iets vervangen moet worden; zo gebeurd, maar eenmaal gevuld mag je weer een week lang rondjes doen met de ontluchtsleutel omdat er toch nog iets tikt of sist.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Tjonge je maakt er wel een drama van :roll:
Ik gooi ieder half jaar standaard alle groepen plat omdat de aardlekschakelaars getest moeten worden (zou eigenlijk iedere maand moeten). Bij ons is het daarna in vier minuten allemaal weer up and running.
Éen keer ruzie gehad omdat een opname van een of andere pulpfilm vd vrouw mislukt was :lol:
Misschien tijd voor een documentje waarin alles gewoon staat ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Met hoofdschakelaar af blijft de consumptie op het displaytje op 0 staan. Op dat moment heb ik geen logdata uit de P1 poort meer, want de server die dat verwerkt is dan ook stroomloos.
Noot: zou-ie dat wel doen, dan voleodet-ie zowiezo niet aan de norm.

Verder Hugo z'n Smartpi eens bij mij neergehangen met currentclamps op L1 en N afkomstig van de slimme meter (dus de draden voor mijn hoofdschakelaar). L2 en L3 zou voor de nettigheid ook moeten, alleen heb ik de ruimte daar niet voor zonder (tijdelijk) een extra lus te leggen. Eerst maar eens kijken of dat het werk wel waard is.

Afbeelding

Klein stukje data-analyse van het tijdblok 05:00 - 06:00 vannacht, 60 datapunten oftewel elke minuut gebruikt:

Afbeelding

Nummers kloppen nog steeds niet binnen mijn verwachting met elkaar. Of de fout dan in de nummers zit of in mijn verwachting weet ik niet.
Smartpi is even ter referentie; dat is geen MID-gecertificeerd apparaat en hij heeft maar data van 1 fase. Ik beschouw het feit dat belasting op L2/L3 vrijwel afwezig is volgens de slimme meter maar als 'jouw waarde is ook geldig'.

Van de datasheet van de ZIV 5CTA (Enexis noemt 'm E0069) meter word je niet veel wijzer. Van de 2014/32/EG standaard ook niet echt. Daar staat kort door de bocht in dat de maximum permissible error MPE=sqrt (a^2 + b^2 + c^2+ ...) waarbij a,b,c, ... de diverse gemeten grootheden zijn die leiden tot de 'measurand', in dit geval 'electrical energy'. MPE is de afwijking van de werkelijke waarde, niet ten opzichte van de volle schaal. Ze knopen vervolgens een limiet van 2,5% op die MPE in geval enkelfasige belasting bij meerfasige meter:

Afbeelding

Maar Itr is volgens mij 3x0,25A (tekst op meter 0,25 - 5 (100) A). Imin moet dan <0,5 Itr zijn bij klasse-B. Gedrag tussen Istart (10mA voor ZIV 5CTA) en Itr, waar mijn nummertjes binnen vallen, is volgens mij niet goed gedefinieerd behalve dat 'de meter niet systematisch een partij mag bevoordelen'.
Zou die 0,25A slaan op de som van de fasestromen (is me niet helemaal duidelijk), dan valt de stroom in de grafiek binnen het gebied waarin een maximumfout van 2,5% geld.
Maar disclaimer: normteksten interpreteren is geen eenvoudige klus. Verder staat nergens dat de data die uit de P1-poort komt ook aan de nauwkeurigheidseisen moet voldoen, want zo'n meter bestaat uit een wettelijk deel en een functioneel deel waarbij die P1-poort bij het functionele (en vrij ongereguleerde) deel hoort volgens mij.

Eigenlijk weet ik dus nog niks. Maar ik heb nog steeds het idee dat die meters behoorlijke meetfouten mogen maken bij lage belasting.

Ik heb voor de gein eens een mailtje naar Enexis gedaan met de vraag om een kopie van de declaration of conformity en het rapport wat gebruikt is om die af te geven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door benkr »

Ik heb ooit zo'n zelfde ding aan de hand gehad, het ging toen om warmte verbruiks meters in de hoofd verwarmingsleidingen.
Ik hield me toen bezig met de afrekening van de stookkosten van ons gebouw en kwam tot de conclusie dat daar geen hout van klopte.
Ik heb toen onderzoek gedaan naar ijken van die meters maar dan bleek niet te kunnen omdat de buizen waar ze in gemonteerd zitten deel uitmaken van het meetcircuit. Uiteindelijk heeft men een onderzoek laten uitvoeren naar hoe die dingen in het systeem zaten, en daaruit bleek dat ze niet goed gemonteerd waren, ze moesten een bepaalde lengte van een bocht of aftakking zitten, zowel voor als na die meter, dit om een homogene flow te kunnen garanderen. De installatie is toen daarop aangepast. Er waren nadien zeker verschillen merkbaar, maar nog steeds geen verklaarbare relatie tussen bepaalde getallen die er logischer wijs wel zouden moeten zijn. Ik heb toen nog van alles uit de hoeken gehaald om een calibratie voor elkaar te krijgen, maar nergens was daar een (wettelijke) basis voor te vinden dus gebeurde het ook niet. Ik heb dat altijd vreemd gevonden, eigenlijk alles waar een betaalsysteem aan vast hangt moet wettelijk gecalibreerd worden, het duidelijkste voorbeeld zijn benzinepompen maar er zijn ook heel veel uitzonderingen, warmtemeters van verwarmingen zijn er daar eentje van.
Heel kort door de bocht, de woningen hadden ook individuele warmte verbruiksmetertjes, dan is het toch logisch dat de som van die kleine metertjes en de totaal meters een repeterende relatie tot elkaar hebben of ben ik nu malende. Nee, ik ben jaren op zoek geweest naar die relatie, en elk jaar dat de hele installatie langer in gebruik was nam de hoeveelheid data om aan te rekenen toe, maar ik heb daar nooit een constante uit kunnen destilleren.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Erik »

Dabit; Heb je je P1 poort wel eens vergelijken met een multimeter? Je weet wel, zo'n ouderwets ding waar geen computer aan te pas komt ;-)
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 17 sep 2022 15:15 Heel kort door de bocht, de woningen hadden ook individuele warmte verbruiksmetertjes, dan is het toch logisch dat de som van die kleine metertjes en de totaal meters een repeterende relatie tot elkaar hebben of ben ik nu malende.
Dat, dus.

De normen zijn ook weer eens zo vaag als het maar zijn kan. Bijvoorbeeld:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02014L0032-20150127 schreef: 2. Reproducibility
The application of the same measurand in a different location or by a
different user, all other conditions being the same, shall result in the close
agreement of successive measurements. The difference between the
measurement results shall be small when compared with the MPE.

3. Repeatability
The application of the same measurand under the same conditions of
measurement shall result in the close agreement of successive measurements. The difference between the measurement results shall be small
when compared with the MPE.
Hoe moet je nou 'shall be small' interpreteren? Da's zo subjectief als de pest. Knoop er gewoon een nummertje aan vast, scheelt discussie :roll:

(iets waar ik met testhuizen wel vaker discussie over heb; al die schandalig veel geld kostende normen staan vol met subjectieve zaken)
Erik schreef: 17 sep 2022 15:26 Dabit; Heb je je P1 poort wel eens vergelijken met een multimeter? Je weet wel, zo'n ouderwets ding waar geen computer aan te pas komt ;-)
De spanning wel. Die klopt binnen een procentje, want ruim binnen de foutmarge ligt die ik kan verwachten als ik tolerantie op de meting en onbekende verschuiving in tijd meereken.
Stroom niet, want die is lastig. Stroomtang kan altijd, maar dat kan die smartpi net zo goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door tokas98 »

Heeft een van jullie de mogelijkheid om een soortgelijke analyse te doen? Ik ben wel benieuwd. Een log trekken van de ruwe DSMR telegrammen van de slimme meter en als de conclusie nog steeds hetzelfde is proberen door operation human shield bij de netwerkbeheerder te komen is waarschijnlijk een hele bezigheidstherapie op zichzelf.
Voor mij weer een hele tijd geleden, maar als je aangeeft wat je precies wilt hebben kan ik wel wat opsturen. Ik heb toen wel wat zaken gecontroleerd en heb toen geen grote verschillen kunnen ontdekken. (mijn meters zijn natuurlijk ook niet gekalibreerd). Wel kan ik me herinneren dat wanneer ik de slimme meter vaker dan 1 x per 8 sec een telegram liet sturen er wel iets mis ging. Weet niet of dit toen aan de meterzijde of monitorzijde lag

Vaag. Die 76,2W gemiddeld klopt een stuk beter bij mijn onderbuikgevoel dan die 155W gemiddeld
Als de tabel wel aan je verwachtingen voldoet maar de grafiek komt hier niet mee overeen dan gaat er toch iets fout bij het van tabel naar grafiek gaan, of mis ik hier iets? Dat zou dan niets met de slimme meter te maken hebben. Mijn verbruik is overigens gedurende de nacht gemiddeld
ongeveer 65 watt. Dit bestaat uit 14 watt sluipverbruik (CV router wekker etc) De rest komt voor rekening van de koelkast en diepvries (deze gaan natuurlijk in de nacht ook gewoon door)
E gebruik log.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

tokas98 schreef: 17 sep 2022 21:25 Voor mij weer een hele tijd geleden, maar als je aangeeft wat je precies wilt hebben kan ik wel wat opsturen.
Ik ben vooral benieuwd of het bij jou wel klopt als je de gemiddelde consumptie over een uur tegen het oplopen van de kWh-tellers afzet.
Als de tabel wel aan je verwachtingen voldoet maar de grafiek komt hier niet mee overeen dan gaat er toch iets fout bij het van tabel naar grafiek gaan, of mis ik hier iets?
De nummertjes kloppen niet bij mij. Gemiddeld 1000W gebruiken gedurende 3600 seconden moet 1kWh opleveren, en dat doet het bij mij niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie