verschillen in aanloopcondensatoren

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door Jensorie »

Hoi,

Ik heb een elektromotor in een machine die een tijdje geblokkeerd is geweest tijdens het draaien (snaar tussen, en om de as heen gelopen).

Als gevolg hiervan is de aanloopcondensator vermoedelijk defect geraakt, ik kan de motor namelijk enkel starten als ik hem zelf even op gang help.
Nu heb ik deze condensator vervangen voor een nieuwe condensator met dezelfde waarde (8uf), maar nu start de motor telkens de verkeerde kant op.

Wat kunnen er voor verschillen in die condensatoren zitten? Ik heb letterlijk de draden omgezet op de nieuwe condensator, er kan weinig aan verkeerd gaan zou je zeggen, meer als twee draden zijn er niet :mrgreen:

Oude type condensator is een CBB60 - 8uf 450v.

Heeft iemand hier allicht meer verstand van?

Groet,
Jens
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door Kars-cnc »

Dat is heel raar... De draairichting wordt bepaald door hoe de wikkelingen aangesloten zijn. Een condensator kan daar niets aan veranderen. Als eerste moet je denk ik even kijken of het aanlopen in de verkeerde richting wel helemaal normaal en net als vroeger aanvoelt. Als dat niet zo is dan is er waarschijnlijk een aanvullend probleem in de wikkelingen. Zoiets is goed mogelijk want bij een geblokkeerde motor is de kans dat er met de wikkelingen iets mis gaat wel veel groter dan met de condensator. Die gaat meestal kapot door piek spanningen b.v. veroorzaakt bij aan/uit schakelen. Dat dit nu gebeurd kan te maken hebben met een defecte wikkeling die de condensator mee gesleept heeft.

Maar goed, dit zijn allemaal maar mogelijke oorzaken die ik zo zit te bedenken. Als op de draairichting na alles in orde lijkt zou ik maar gewoon proberen de aanloop-wikkeling (of hoofd-wikkeling) aansluitingen om te draaien en dan maar af te wachten.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door skillalot »

Zet de condensator eens andersom.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door Leeuwinga »

op de kop?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door benkr »

Vaak wordt de condensator uitgeschakeld door een centrifugaal contact, als dat contact niet meer goed werkt dan wordt de condensator niet ingeschakeld en doet die dus gewoon helemaal niets, waarschijnlijk is je originele condensator daarom ook niet kapot.
Haal de motor eens uit elkaar, ergens op de as zit een (deel van die) centrifugaal schakelaar, heel vaak zijn de contacten ingebrand of zoiets, schoonmaken help tijdelijk, maar vervangen is eigenlijk nodig om het voor de lange termijn op te lossen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het nu een 3 phase motor is die middels een condensator op 1 fase loopt?
Dan kan ik me voorstellen dat er wel iets vreemds kan gebeuren.
Ik zou in ieder geval de wikkelingen eens doormeten, en het type plaatje zoeken. (of een papiertje in het dekseltje van de motor aansluiting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door Jensorie »

Bedankt voor de reacties,

Het is inderdaad een 3P motor die vanaf de fabrikant voor 1P geschikt is gemaakt.
Ik zal kijken of ik hem van de week uit kan bouwen om eens door te meten.

De condensator is wel degelijk defect, de motor start niet meer op wannneer deze aan de contacten hangt, als ik de nieuwe condensator eraan hang, dan start hij prima op, alleen de verkeerde kant op.


Wordt vervolgt...
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door FreesKever »

Het lijkt mij het meest logische dat je toch een foutje gemaakt hebt met het ansluiten.

Ook belangrijk:
Er zijn 2 verschillende typen condensatoren voor motoren. de "start" condensatoren, en de "run" condensatoren.
Als je een 3 fase motor op 1 fase wilt laten draaien, heb je een "run" condensator nodig.

De "start" condensatoren gaan snel kapot (Binnen een paar dagen) als je ze continu op spanning zet.

Ik heb even gesnuffeld op jouw "CBB60" type, maar ik kom allerlij verschillende condensatoren tegen met dat (algemene?) type nummer.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door keesfrees »

Als je aan de schakeling niets heb veranderd dan is het uiterst onlogisch da-tie nu de andere kant uit draait.
OF, het zou zo kunnen zijn dat er vreemde onbedoelde verbinding is ontstaan tussen de wikkelingen door warmte tgv het niet draaien met spanning er op.
Bij een 3 fase motor heb je 3 gelijke wikkelingen, die zou je met een weerstand (universeel) meter kunnen vergelijken.
Ruikt de motor verbrand, wordt-ie warm ?
skillalot schreef: 06 mar 2022 20:58 Zet de condensator eens andersom.
Da's een grapje neem ik aan ?
Of draai de stekker om (da's ook een grapje).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 09 mar 2022 22:31
skillalot schreef: 06 mar 2022 20:58 Zet de condensator eens andersom.
Da's een grapje neem ik aan ?
Of draai de stekker om (da's ook een grapje).
Sinds jij ons geleerd hebt hoe je met 2 draadje het draaiveld kunt controleren, geloven wij bijna alles. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 mar 2022 09:14 Sinds jij ons geleerd hebt hoe je met 2 draadje het draaiveld kunt controleren
Ik wou bijna gaan vragen "hoe bedoel U ?" maar ik vermoed nu dat je refereert aan :
viewtopic.php?p=252502#p252502
Waar bij de 3e poot je handen zijn, net als bij een spanningzoeker (jaja, dan de 2e poot).

Maar blijkbaar heb ik je iets kunnen vertellen wat je nog niet wist ? :-)

Nu ga ik deze tekst wel even ctrl-C-en want ik typ het nu voor de 2e keer en drukte echt op "submit" :-//
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 10 mar 2022 11:44
hugo stoutjesdijk schreef: 10 mar 2022 09:14 Sinds jij ons geleerd hebt hoe je met 2 draadje het draaiveld kunt controleren
Ik wou bijna gaan vragen "hoe bedoel U ?" maar ik vermoed nu dat je refereert aan :
viewtopic.php?p=252502#p252502
Waar bij de 3e poot je handen zijn, net als bij een spanningzoeker (jaja, dan de 2e poot).

Maar blijkbaar heb ik je iets kunnen vertellen wat je nog niet wist ? :-)
Inderdaad, nooit eerder tegen aan gelopen en ik bezit een 3-draads draaiveld meter. Maar toch altijd leuk om wat op te steken. En om nu voor de heb weer zo'n duspol aan te gaan schaffen....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door hainjedaf »

2-polig draaiveld schijnt in grote Amerikaanse steden nog voor te komen in gebouwen van voor WWII

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door skillalot »

keesfrees schreef: 09 mar 2022 22:31
skillalot schreef: 06 mar 2022 20:58 Zet de condensator eens andersom.
Da's een grapje neem ik aan ?
Of draai de stekker om (da's ook een grapje).
Hahaha, betrapt :lol:
Plaats reactie