verschillen in aanloopcondensatoren

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door skillalot »

Nou vooruit dan, steinmetzschakeling is het magische woord waar je naar op zoek bent
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... daar zie ik nog wel een dingetje (als het niet allang opgelost is want we horen niets meer van Jensorie). Je kunt de condensator 1 op 1 vervangen en de polariteit van de condensator is niet van belang. Maar je zou kunnen denken dat als de polariteit niet van belang is dat ook de kant waar je de fase of nul op de condensator aansluit niet van belang is. Maar dat is dus wel zo...

Overigens is dit niet echt de Steinmetzschakeling maar het principe blijft het zelfde.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door Jensorie »

Het is nog niet opgelost, maar mijn schermtijd probeer ik wat te beperken... :mrgreen:

Ik heb wat testjes gedaan met een andere motor (exact het zelfde type) als vergelijk, bij het aansluiten van de nieuwe aanloopcondensator loopt deze wel gewoon goed.
Ergens zal er dus wel iets verbrand zijn waardoor de defecte motor niet goed meer loopt...

Een aansluitfout is eigenlijk uitgesloten, er kwamen twee draden uit die naar de condensator lopen, deze heb ik gewoon 1:1 over gezet.


Groet,
Jens
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: verschillen in aanloopcondensatoren

Bericht door pieter dr200 »

ik heb het een aantal keren mee gemaakt dat een steinmetzschakeling de verkeerde kant op draaide.
maar dit kwam vaak door een te lage of weg zakkende voedingsspanning en of een te zware belasting van de motor tijdens het starten.
een mooi voorbeeld was met een goedkope bouwmarkt takel.
als je dan tijdens het hijsen stopte en weer wilde gaan hijsen, ging hij weer terug naar beneden.
doordat deze op een lange dunne kabel was aangesloten zakte de voedingsspanning weg tijdens het opstarten van de motor, de last nam het over van de condensator waardoor hij de anderenkant op gaat draaien.
maar misschien is de vervangende condensator wel niet goed meer van waarden.
vorig jaar heb ik voor een klant ook een condensator vervangen, maar deze is binnen een jaar weer stuk gegaan ter wijl deze 1 op 1 vervangen is( zelfde merk en type).
soms tref je ook een slechte kwaliteit.
Plaats reactie