VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door plukenannabel »

Ik heb een schaublin 13 conventioneel freesbank gekocht. gaat tot 2000rpm. Ik heb er ook een ladekast bij met ca 100 VHM frezen. 70% nieuw rest geslepen. meeste zijn 4,5 snijders. in diameter van 4mm tot 16mm. Zitten er bij voor staal maar ook voor alu.

Kan ik dat gebruiken of kan ik het beter proberen te verkopen en voor kwaliteit HSS frezen gaan?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door spinningwheels »

Gaat helemaal prima,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door Kars-cnc »

Gaat inderdaad helemaal prima! 100 VHM frezen waarvan 70% nieuw, en dat bij een Schaublin machine, waarom loop ik nooit tegen zulke buitenkansjes aan :lol:

Ook de diameters die je noemt zijn helemaal goed. Voor een laagtoerige machine gebruik je bij voorkeur wat grotere frezen met meer snijkanten. Kleine freesjes kan met een beetje geduld ook wel, maar je geeft al snel teveel voeding bij 2000rpm waardoor de hap die het freesje per snijkant moet nemen te groot wordt.

Ik had eens een paar 1mm freesjes van Ali gekocht en dacht dat het waardeloos spul was omdat ze soms al afbraken terwijl ik het werkstuk nauwelijks raakte, maar dat bleek achteraf meer aan mij te liggen dan aan de freesjes...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door DaBit »

Ha Pluk! Welkom!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door plukenannabel »

Mannen dank voor de goede berichten!

He Bart, zat er dik in dat ik jou hier tegen het digitale lijf zou lopen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 01 mar 2022 07:39 Ook de diameters die je noemt zijn helemaal goed. Voor een laagtoerige machine gebruik je bij voorkeur wat grotere frezen met meer snijkanten.
Zou ik bij aluminium maar niet doen denk ik…..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door DaBit »

Buitencontour of elke andere operatie waarbij de spanen niet opgesloten worden gaan prima in aluminium met veelsnijders, bij voorkeur dan echter niet gecoat met TiN/TiAlN/AlTiN. De kern van die veelsnijders is vaak ook een stuk dikker en daarmee de frees stijver, dus er is wat voor te zeggen om ze juist wel te gebruiken.
Ik heb een lange 10mm 4-snijder, da's mijn go-to voor nafrezen over meer dan 35mm diepte.

Kunnen de spanen niet 'weggeslingerd worden' zoals bijvoorbeeld bij het trekken van een sleuf dan is het wel handig dat er veel ruimte in de frees is voor de spanen. 1-, 2- en 3-snijders hebben een dunne kern en veel ruimte voor de spaan, dat reduceert het risico dat je eindigt met een afgebroken stuk frees dat versmolten is met je werkstuk.

Maareuh Vincent, als je graag HSS gebruikt dan zal ik het makkelijk voor je maken; dan zal ik me wel over die arme VHM freesjes ontfermen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door bartL »

Ik denk dat het niks wordt met die freesjes. Ik kan je eventueel wel helpen er vanaf te komen😜
plukenannabel
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 feb 2022 19:32

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door plukenannabel »

Wat een goede inborst hebben jullie toch :mrgreen:

Ik doe het er wel mee🤣
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VHM frezen bruikbaar op een conventionele machine?

Bericht door DaBit »

We zijn hier nooit te beroerd om iemand te helpen, al is het maar van de regen in de drup :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie