binnenhoeken haaks, hoe ?

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: binnenhoeken haaks, hoe ?

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 28 feb 2022 16:04 0.2 mm radius met draadvonken?.. dan heb je wel een dikke draad.. 0.135 komt eerst.. met een 0.25mm draad
Gezien de relatief vage (als in weinig details e.g. materiaal, dikte, acceptabele prijs) vraag vond ik ~0.2 voldoende nauwkeurig 😀
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: binnenhoeken haaks, hoe ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

permeke schreef: 27 feb 2022 23:04 zal wel aan mijn beperkt inschattingsvermogen liggen maar waarom is het binnenstuk die ik uit het frame haal wel in een perfecte hoek ?
....
en een freesje van 1 mm, da's voldoende voor mij.
Ook bij een frees van 1mm heb je nog steeds geen scherpe binnenhoek.
Of die hoek haaks is heeft er weinig mee te maken, ook hoeken van 80 of 100 graden worden aan de binnenzijde niet scherp.

Jouw vraag is bijna net zo moeilijk te benatwoorden als :"waarom kun je met een passer geen rechte lijnen trekken"

Als dat freesje van jouw van 1mm een voldoende scherpe binnenhoek op levert, is het probleem opgelost toch?

Maar ten overvloede heb ik nog even een plaatje gemaakt. (groen is werkstuk, blauw de route die de hartlijn van de frees aflegt)
2022-02-28 18_14_08-Window.jpg
Je ziet dat de hartlijn van de frees met een bocht gelijk aan de freesradius om de punt van het materiaal heen draait, en zodoende een radius 0 aan de punt freest.
Bij de binnenhoek kan het centrum van de frees niet bij de punt in de buurt komen, maar moet de radius van de frees er van af blijven, dus zal je bij een binnenhoek altijd minimaal de radius van de frees overhouden als restmateriaal.
Probeer jij de pan maar een in de hoekjes schoon te scheppen met een ronde lepel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: binnenhoeken haaks, hoe ?

Bericht door zeeschuim »

Probeer jij de pan maar een in de hoekjes schoon te scheppen met een ronde lepel.
:mrgreen:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: binnenhoeken haaks, hoe ?

Bericht door Swets »

permeke schreef: 27 feb 2022 22:13 maar met een dogbone heb je toch geen nette hoek ?
ken ook niet.... je blijf altijd de straal van je frees overhouden?

dus tja..?
permeke schreef: 27 feb 2022 23:04 zal wel aan mijn beperkt inschattingsvermogen liggen maar waarom is het binnenstuk die ik uit het frame haal wel in een perfecte hoek ?
zit je ons nu in de zeik te nemen?
omdat de frees voor hij de (buiten) hoek om gaat, zeg maar een soort van een halve frees verder gaat....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie