boren op een Deckel FP3NC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Ik wilde een fotootje mee sturen maar dat lukt me niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien is het handig om de as met tandwiel van de pinole bediening te demonteren, dan heeft die pinole daar in ieder geval geen last van.
Zorg er wel voor dat die pinole niet vervormd door je klemring, dan is die lagering zo overleden ben ik bang. Dus dat moet een zuivere passing zijn.
Plaatje sleur je zo vanuit de verkenner in de tekst, dan komt er nog een regeltje onder te staan en klik je op plaats in tekst.
2022-03-23 12_24_14-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Het loopt allemaal licht. Ook met die klemring onderop gaat de pinole nog steeds door de eigen veer omhoog.
Ik heb er over zitten denken om inderdaad het tandwiel van de pinole te demonteren maar ik weet hoe dat hier gaat;
die onderdelen verdwijnen gewoon, dus laat ik het zitten. Ik boor ook niet met grote voeding.
@Hugo dat plaatje van jou krijg ik niet te zien nadat ik op Img-upload geklikt heb.
Ik kan de foto uploaden en dat is het. Staat nergens iets van "in tekst plaatsen" of zo.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

BR24 schreef: 23 mar 2022 12:41 @Hugo dat plaatje van jou krijg ik niet te zien nadat ik op Img-upload geklikt heb.
Ik kan de foto uploaden en dat is het. Staat nergens iets van "in tekst plaatsen" of zo.
Ik doe het op de PC misschien dat het op andere platvormen niet werkt, ik doe ook geen IMG-upload, ik sleep het plaatje daadwerkelijk naar het tekstkader, dat krijgt dan een gestippeld omkadering en daarna zeg ik 'plaats in tekst'

Al werkt IMG upload ook wel, maar dan komen er een paar andere menu's.
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dubbel
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 23 mar 2022 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

knappe brommer!
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Afbeelding
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Ik heb een en ander nu zo ver dat de pinole beweegt met een hydrauliekcilinder en dat werkt perfect.
Snelheid is mooi regelbaar.
Met het relais van "koelpomp aan" (die ik na 0,5 sec weer uit zet om van het signaal een puls te maken)
laat ik de cilinder naar beneden gaan.
Als ie beneden is geeft een eindschakelaar een signaal waardoor ie weer omhoog gaat
en als ie boven staat geeft een 2e eindschakelaar ook een signaal.
Dit duursignaal wordt met een timer omgezet in een puls.
bedoeling is dat laatst genoemde puls zorgt dat de verplaatsing door gaat naar het volgende gat.
Mijn vraag is nu hoe ik dat doe.
Ik zal ergens uit de machine spanning vandaan moeten halen en die gebruiken.
Kan ik niet een parallelschakeling maken op een schakelaar op het bedieningspaneel?

Ik kan ook met tijd gaan werken, dus "koelpomp aan, na 0,5 sec uit en dan verder gaan met verplaatsen na bijv 4 seconden
maar dat vind ik riskant want als er tijdens het boren iets fout begint de verplaatsing terwijl de boor nog in het gat zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is een M49 functie beschikbaar, die doet een puls van 200msec. Dus die kan je als start gebruiken.
En ik neem aan dat je ook een extern bedien kastje er aan hebt hangen, die heeft een start knop ( en stop, gereedschap wissel) Dat lijkt me de meest aangewezen plak om vanuit te gaan voor dat start signaal.
Als je schema's hebt (het oranje boek) kun je natuurlijk even kijken waar dat signaal blijft, en direct in de kast die knop parallel aan te sluiten.
Als ik me niet vergis is die M49 puls (24v) ook op die ronde stekker waar je externe bediening aan zit beschikbaar, dus je zou het geheel via die stekker moeten kunnen besturen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Dat ga ik proberen.
Bij de machine zit een Dialog 4 handboek waar de functies in beschreven staan.
Maar M49 staat er niet bij.
Ik heb het idee dat die lijst in het handboek niet volledig want tussen M00 en M86 staan er maar een stuk of 30 vermeld.
Kan ik die codes ergens anders vinden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die M49 is eigenlijk een interne functie, wordt o.a. gebruikt wanneer de machine gemeten wordt.
Maar heb je niet de schema's van die machine, zitten normaal in een oranje map. Hieronder wat knipsels, zijn wel van een 5NC dus daar kunnen minimale verschillen in zitten. Gewoon even eerst meten voor je iets doet.
PLC uitgangen.jpg
PLC ingangen.jpg
handsteuerleiste.jpg
verdeelklem X0.jpg
M49-puls.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Die oranje map heb ik, 2 zelfs maar ik heb gezien dat ze van andere FP3NC machines zijn.
Ik denk dat ik met jouw informatie wel verder kom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

BR24 schreef: 31 mar 2022 11:19 Die oranje map heb ik, 2 zelfs maar ik heb gezien dat ze van andere FP3NC machines zijn.
Ik denk dat ik met jouw informatie wel verder kom.
Welk machine type nummer heb je? En welke type nummers staan er op het schema?
Bij machines met Dialog4 zit minimaal verschil in de schema's.

Over die andere M functies, die besturingen werden specifiek voor deze machines toegepast, dus als de machine de toepassing niet in zich had, werkt die M-functie misschien ook niet (er staat niet voor niets 'option' achter). Maar je kunt natuurlijk even een 24v signaallampje aan de M50/M51 uitgang hangen en een testprogramma aflopen.
M-funkties.jpg
Maar voor jouw toepassing lijkt de M49 de uitgelezen functie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Ik heb een FP3NC nr 2803-2652 en de boeken die ik erbij heb hebben het nummer 2915 en 2652.
Beide verwijzen naar dezelfde machine en er zitten kleine briefjes in met wijzigingen of toevoegingen.
Plaats reactie