draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bart-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2020 20:36

draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door bart-jan »

Hallo forum leden,

Ik ben Bart-Jan, woon in Groningen en ik heb een CNC machine gebouwd (aluminium, voor een groot gedeelte gebaseerd op de Open Source machine hier beschreven op het forum). Het bouwen heeft me veel plezier opgeleverd en het werkt zowaar ook voor het grootste gedeelte dus ik heb mijn eerste projectjes kunnen frezen. Er is nog veel te leren maar dat komt vast wel.

Nu is het laatste projectje het maken van een pendant, met 16 knoppen voor verschillende functies en twee draaischakelaars voor het selecteren van de assen resp. de snelheid van de rotary encoder. Als laatste dus ook een rotary encoder voor het joggen. Nu is alles eigenlijk wel klaar maar heb ik een probleem met de Pokeys57U die ik er voor aangeschaft heb. Op het gevaar af dat deze vraag al eens eerder gesteld is (ik heb het niet kunnen vinden) het volgende:

Ik begrijp niet goed hoe ik de commando's voor de draaiknoppen moet programmeren. Het is me duidelijk dat bij de gewone drukknoppen je de commando's via "direct key mapping" kunt toewijzen. Echter, de draaiknoppen zijn contacten die gesloten zijn en blijven zolang ze op "een stand staan". Via pokeys gaat er dan een constant signaal naar edingCNC (alsof je de hele tijd een toetsencombinatie indrukt en dit ingedrukt houdt). Als je dan de assen selecteer schakelaar op bijv. Y zet (met het commando ctr+shift+Y, Handwheel on Y) dan blijft de ctr+shift knop ingedrukt en kun je niet meer de snelheid selecteren met bijv ctr+P (voor Handwheel X100). Het probleem lijkt mij dat de draaiknoppen niet één keer een contact maakt en daarna weer verbroken wordt, maar dat het constant aan blijft staan. Of is het mogelijk om in Pokeys te definiëren dat bij een gesloten contact er slechts éénmalig een commando gestuurd wordt waarna het weer "losgelaten " wordt?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet, Bart-Jan
bart-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2020 20:36

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door bart-jan »

Dit is een foto van de pendant..

groeten, Bart-Jan
IMG_2779.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door benkr »

Ja, dat kan wel gewoon, kijk eens naar onderstaande tekst:
Triggered digital input
Triggered digital input function is activated by selecting ‘Triggered input’ option box. This pin mode enables user to select a key that is pressed only when a transition in a signal occurs. Different keys can be selected for ‘LOW-to-HIGH’ or ‘Key up’ event and for ‘HIGH-to-LOW’ or ‘Key down’ event. Selecting the keys is similar to Direct key mapping described above.
bart-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2020 20:36

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door bart-jan »

Bedankt voor de reactie!

Ik had hier ook al naar gekeken, maar het is me niet duidelijk wat je daar mee kunt doen. Bij gewone maak-contacten is er altijd een key-up na een key-down (het contact wordt ook weer verbroken nadat het ingedrukt is). Ik denk dat het probleem zit in dat er geen "key up" actie is als je de draaischakelaar op een bepaalde stand zet, deze blijft dan op deze stand staan omdat ik vervolgens de andere draaiknop wil kunnen bedienen. Het liefste zou ik een mogelijkheid hebben om bij het maken van het contact, een kort commando te laten geven door pokeys welke dan ook weer binnen korte tijd verbroken wordt. Andersom kan het wel: je kunt een herhaling van het commando programmeren nadat het 1 keer contact heeft gemaakt, maar dat wil ik juist niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door benkr »

Stel de vraag eens aan de mensen van Pokeys, ik heb daar hele goede ervaringen mee. Je hebt meestal de volgende dag al een antwoord op je vraag.
bart-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2020 20:36

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door bart-jan »

Beste Benkr,

Bedankt, ik heb de vraag inderdaad gesteld en ze hebben ook al gereageerd! Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat je waarschijnlijk gelijk hebt met de triggered input, dat is wat ze ook zeggen… Blijkbaar geeft Pokeys dan inderdaad maar 1 kort signaal af bij het maken van het contact, terwijl wanneer je de mogelijkheid van het geven van een tweede commando bij het verbreken van het contact niet benut (gewoon leeg laat), je bereikt wat ik wilde bereiken! Ik ga het zo snel mogelijk uitproberen 😊

Groeten en bedankt, Bart-Jan
bart-jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2020 20:36

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door bart-jan »

Het is gelukt! Het moest inderdaad met de triggered input..
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door benkr »

Klopt mijn uitspraak toch weer, Pokeys kan echt ontzettend veel, maar de documentatie schiet zo hier en daar wel flink te kort, maar dat is met andere controllers net zo.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door aw »

Mooie pendant! Helemaal zelfgemaakt?

Zo'n draai-pulsgenerator heb ik ook, gekoppeld aan Eding-CNC maar omdat ik niet tussen assen kan schakelen zonder het keyboard te gebruiken voegt het in de praktijk weinig toe. Maar als dat wel kan lijkt het me ideaal om naar het nulpunt te joggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door benkr »

In Pokeys kun je via b.v. USB heel eenvoudig een keyboard emuleren, je kunt dan dus keyboard knoppen definiëren met een Pokeys kaartje (b.v. de Pokeys57U)

Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar ik ben bezig met een soort van bedienterminal voor mijn RF30 boor/freesmachine die ik CNC ga maken.
Als bedienterminal komt daar een MPG en een aantal toetsen op, samen met een 8 inch VGA schermpje. Als controller zit daar een Pokeys kaartje in om die toetsen en de MPG om het geheel handmatig te besturen. In de besturingskast komt ook een Pokeys57CNC kaartje in om alles onder Mach3 te kunnen besturen, maar ik vind eigenlijk de handbediening op die bedienterminal al een hele vooruitgang t.o.v. de huidige handwielen met glaslinialen en DRO.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door Breaker »

aw schreef: 21 feb 2022 21:44 Zo'n draai-pulsgenerator heb ik ook, gekoppeld aan Eding-CNC maar omdat ik niet tussen assen kan schakelen zonder het keyboard te gebruiken voegt het in de praktijk weinig toe. Maar als dat wel kan lijkt het me ideaal om naar het nulpunt te joggen.
Dat kan zeker wel. Zelfs met de meest eenvoudige pendant.
Volgens dit schema voor de CPU5A (de CPU5B heeft nog extra mogelijkheden voor analoge keuzeschakelaars):
17555

In het nul menu krijgt één van de knoppen de functie om de assen te schakelen, de ander om de nul te zetten. Onder het draaien/frezen met de pendant kan assen wisselen ook via een knop.

De pendant zelf is dan dus heel eenvoudig in opzet, twee knoppen en een pulswiel:
14348
14427

Als dat alles is wat je wilt is er geen Pokey's nodig, wil je het uitgebreider, zoals bart-jan, dan is het zeker een mooie aanvulling om macro's onder knoppen te brengen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door aw »

Ik heb nog een CPU4, als het daar ook zo mee kan is dat mooi.
Ik neem aan dat je dan x-y-z-x-y-z schakelt? Moet je wel goed onthouden welke as je het laatst gebruikt hebt...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: draaischakelaar via pokeys aan edingCNC

Bericht door Breaker »

Kan er zo snel geen documentatie vinden van de CPU4, die lijkt verdwenen van de EdingCNC site. Maar als je al een pulswiel kan aansluiten lijkt me dat het wel eens overeen kan komen met de CPU5.

Inderdaad x-y-z-x-y-z. Op het scherm krijgt de actieve as een andere kleur als geheugensteuntje.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie