Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door Sander33 »

Ik heb kort geleden een gebruikte Lux Mill BF-30 gekocht. Dat is hetzelfde als een Rong Fu RF-30. Ik mis de klem om de pinole en de draadstang met de aanwijzer voor de uitslag van de pinole.

Kan dit ook worden gebruikt als diepte-aanslag?

Is er hier iemand die weet waar en of ik deze onderdelen nog kan kopen?

Plan B is om ze zelf te maken. Is er iemand die ze nog wel op zijn RF-30 heeft en daarvan wat detail foto’s wil maken?

Groet, Sander
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door benkr »

Je had me op het verkeerde been gezet, het gaat denk ik niet om de BF30 maar om de RF30 van LuxMill.
Ja, die aanwijzer is tevens de diepte aanslag. Ik geloof niet dat je zoiets nog ergens kunt kopen, hooguit bij een schroothandelaar, maar daar moet je maar net tegenaan lopen dan en die kans is uiterst klein.
Blijft over zelf iets bedenken en maken.
Ik zal straks proberen er een paar foto's van te maken, misschien kan dat je helpen.
Ik ben zelf van plan mijn RF30 te gaan ombouwen naar CNC, het zou dan best wel kunnen dat die hele aanslag er af gaat omdat ik misschien wel ruimte nodig heb, op dit moment nog geen idee.
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door Sander33 »

Ja, ik heb de RF-30 inderdaad. Ik denk ook dat het zelf maken wordt, maar als ik de originele onderdelen kan vinden dan ben ik meteen klaar. Het zal wel zelf maken worden. Zou jij voor mij willen kijken welke draad er op de stang zit? Ik verwacht 12 mm, maar welke draad en welke spoed, is het metrisch, metrisch fijn of trapezium draad?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door benkr »

De schroefdraad lijkt op trapeziumdraad.
20220218_122009.jpg
20220218_121727.jpg
20220218_121637.jpg
20220218_121630.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door benkr »

De soort draad en de spoed zijn niet belangrijk, het is alleen maar een aanslag die je zelf instelt op de schaalverdeling voorop.
FreesKever
Berichten: 640
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door FreesKever »

In het meest simpele geval pak je een stuk draadeind, doe er 2 moeren tegen elkaar op vlak boven de "lagerhuls" en 2 moeren onder die "lagerhuls" en klaar.

Maar met metrische schroefdraad ben je zo lang aan het schroeven voor de verstelling.
Bij mij zit er ook een grove trapezium draad op, en wat de spoed is, is idd niet belangrijk.
Als ik de aanslag redelijk nauwkeurig op diepte in wil stellen, dan stel ik hem in met de noninus op het wormwiel, en draai dan de aanslag aan tot hij vast zit.

Ontbreekt alleen de Trapezium draad spindel, of is ook die onderste holle bout met moer weg?
Volgens mijn foto's is het 12 jaar geleden dat ik de mijne uit elkaar heb gehaald, en toen heb ik geen detail foto gemaakt van die moer.
Voor wat ik me kan herinneren (en ook bij de RF30 past) zit er gewoon een rond gat in die moer, geen lager bus of niets anders.
De trapezium spindel heeft dan een dunner uiteinde, je steekt hem er van de bovenkant in, en ik denk dat het duimwieltje met een dwarse pen in elkaar zit.

Mijn beste foto:
RF30_Diepteaanslag.jpg
Nog een paar tips:

De hoogte verstelling van de spindel is iets meer dan 12cm en bij mij bleek dat de uiteindelijke begrenzing was door de uitsparing in het plastic rondom de maatverdeling. Daar heb ik aan de bovenkant wat uit gesneden en het is nu ong. 13cm.

Door het "moer met lager bus" aan de onderkant heb ik een gat geboord iets van M5 of M6 in getapt en een bout met een vleugelmoer op gezet.
Ik merkte namenijk dat de diepte aanslag verliep bij veelvuldig gebruik Met dat borg boutje kan ik hem blokkeren en blijf hij dus staan.
Als je dit helemaal netjes wil doen, doe dan een messing propje tussen die M5 bout en de spindel van de diepte aanslag.

En zorg ervoor dat de aluminum aflees wijzer niet tegen de schaalverdeling kan komen, zoals op ben z'n fotos, want dan gaat de verf van de streepjes er af :)

Zelf maken is een simpel karwijtje.
Regel ergens een stuk trapezium draad met moer, las er een blokje staal aan, en draai het af tot het in dat gat past, maar laat een flens staan.

benkr schreef: 18 feb 2022 10:38 Ik ben zelf van plan mijn RF30 te gaan ombouwen naar CNC,
Pasgeleden heb ik iemand hier sterk afgeraden om een RF30 om te bouwen naar CNC. Wat jij dat ook?
Ik heb zelf aardig wat verbouwd aan de mijne, en heb er ook aan gedacht om er CNC van te maken, maar het is een erg slecht idee.
Vanwege de ronde kolom heb je een zeer beperkt Z-berijk, en als je iets aan die kolom verstelt dan ben je ook je X en Y kwijt.

Een groter probleem is dat deze machine overal krom is en er speling op zit.
Met handbediening kun je daar wel voor kompenseren. Het is b.v. nauwelijks mogenlijk te fezen zonder met de hand de Z-spindel te blokkeren. Na een tijdje doe je dat automatisch bij de handbediening, maar dat voor een CNC oplossen is lastig.
Door dit en andere gedoe is het maken van een nieuwe machine niet veel meer werk dan d eRF30 ombouwen. Zeker als je er liniaire railzen op wilt zetten.

Een RF30 is echter wel goed geschikt om een nieuwe CNC machine mee te bouwen, en als je CNC af is, kun je de RF30 verkopen, of je houd hem voor "erbij".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sander33
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:20

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door Sander33 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb alleen de plastic kap met de schaalverdeling nog, voor de rest is alles weg.

Inmiddels heb ik de klem laten lasersnijden uit 20 mm plaat. Het gat voor de pinole heb ik kleiner gehouden en ga ik nauwkeurig uitdraaien op de draaibank, zodat die mooi strak past. Ik wist niet dat er een losse geleidebus in de klem zit. Dat ga ik dus ook maken. Onderaan het duimwieltje wil ik een zeskant maken zodat ik de verstelling eventueel kan doen met een accuschroefboormachine met een haakse kop en een zeskantdopje. Dat van die borgschroef is een goed idee. Dat ga ik ook maken. Een webshop voor de trapeziumdraad heb ik ook al gevonden. Het komt goed.
FreesKever
Berichten: 640
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door FreesKever »

Ik zou er geen (buiten) 6-kant op doen.

Origineel liep de verstelling de diepte aanslag een beetje aan bij mij.
Toen heb ik hem uitgeleind, misschien een braam er af gehaald en nu loopt hij soepel.

Ik kan hem nu heel snel verstellen door:

1). Duw het puntje van je duim tegen het wiel.
2). Beweeg je duim opzij, zodat het afstel wiel meedraait.
3). Volg zo de hele L-vorm tussen duim en wijsvinger.
4). Knijp duim en wijsvinger tegen elkaar, met de knop er tussen.
5). Wijsvinger weer los laten.
6). Herhalen vanaf stap 3.

Als je echt een snel verstelling wilt, maak dan iets met een knopje waarmee je de aanslag moer van de schroefspindel los kunt koppelen. Dit is wel wat lastig omdat je er niet goed bij kunt omdat de schaalverdeling er voor zit.

Ik gebruik de diepte aanslag op 2 manieren.
Eerste manier is met serie werk, maar dat gebeurt niet zo vaak. Een beetje schroeven is dan geen probleem voor mij.

Tweede manier is gaten boren die niet zo heel nauw komen. Dit doe ik als volgt:

1). Boor het gat tot je ziet dat de punt net gelijk zit met je materiaal.
2). Draai de diepte aanslag naar de dichtst bij zijnde hele centimeter.
3). Boor vanaf daar en houd met een half oog die schaalverdeling in de gaten.

Of:
Kijk op de schaalverdeling, en reken tijdens het boren in je hoofd uit waar op de schaalverdeling je moet stoppen.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door benkr »

Ik heb er 2 glaslinialen en een DRO op gezet, dat werkt echt een heel stuk makkelijker dan die aanslag of metertje.
Ik gebruik de aanslag nog wel eens bij herhaalwerk, b.v. verzinken van een heel stel gaatjes in een frontpaneel, dan is het wel zo mooi als ze allemaal hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Rong Fu RF-30 Aflezing pinole uitslag / aanslag

Bericht door WillyH »

Ik zou kiezen voor een digitaal verticaal uitleessysteem: betaalbaar, nauwkeurig en je zal er veel meer plezier aan hebben dan zo'n pijltje aan een draadstang. Link als voorbeeld, onderandere Hogetex en Ali hebben ze ook.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... e-linialen
Plaats reactie