Complete revisie glas slijpmachine

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door benkr »

Zo te zien levert de PLC geen voedingsspanning voor de sensor, dus komt die ergens anders vandaan, zoek eens uit of dat klopt en of je daar wel spanning meet.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Ik heb de sensor nu aangesloten op de aansluiting naast de originele aansluiting en de sensor werkt gewoon goed. Afbeelding op de aansluitingen waar een kabel aan verbonden zit staat gewoon spanning behalve op de originele aansluiting van de sensor
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Kars-cnc »

Het lijkt er op dat op de pin waar nu de sensor op zit nog twee draden zitten? Een dikkere rode en dunnere rood-bruine?

Als dat zo is geeft dat wel een totaal vertekend beeld.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Daar zitten inderdaad ook 2 andere draden (volgens mij van de toerenteller) er staat alleen spanning op deze uitgang en als ik hem op een lege plek aansluit (heb hem nu op plek 6 geschroeft) doet hij het niet
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Kars-cnc »

Nick7203 schreef: 17 apr 2022 17:39 Daar zitten inderdaad ook 2 andere draden (volgens mij van de toerenteller) er staat alleen spanning op deze uitgang en als ik hem op een lege plek aansluit (heb hem nu op plek 6 geschroeft) doet hij het niet
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met hem zomaar overal op te zetten. Elektronica maak je op die manier wel heel gemakkelijk kapot. Als je zegt dat de sensor het wel doet als je hem op plek 1 aansluit, dan bedoel je dat de PLC laat zien dat de sensor reageert?

Als dat zo is kun je eens proberen om plek 1 en plek 3 parallel te schakelen. Let op, je moet dan wel met zekerheid weten dat allebei ingangen zijn!
Dan kun je kijken of de PLC het signaal nu ook op beide inputs detecteert. Zo ja, dan moet er waarschijnlijk nog een pull-up of pull-down weerstand aan input 3 toegevoegd worden. Als het signaal dan op geen van beide inputs of alleen op input 1 gezien wordt dan is waarschijnlijk input 3 defect.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Ik heb eerst gemeten en waar hij het wel doet staat ca 25volt op (sensor zelf is dus niks mis mee) en op plek 6 (op advies van iemand op circuitsonline) doet hij het niet. Op plek 1 zit al een andere sensor dus het lampje brand sowieso
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Ik ben een heel stuk verder. Als ik klem 1 (waar 25v op staat) doorverbind met de klem van de sensor gaat het lampje op de PLC branden en als ik de sensor weer aansluit zoals het was (zwart op de plc en blauwe en roze op de nul) en ik zet 25v op de bruine draad van de sensor dan gaat op de PLC het lampje branden (en als ik mn hand voor de sensor houd gaat het lampje uit dus dat is goed) waarom de originele sensor het niet meer deed weet ik nog niet maar denk ergens een los contactje wat ik nog op moet sporen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Kars-cnc »

Mooi dat je er verder mee komt. Ik kan er helaas geen touw aan vast knopen aan wat je beschrijft maar als het werkt dan werkt het ;-)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door skillalot »

Ik snap niet dat je die stokoude S5 laat zitten als je de hele machine opnieuw op gaat bouwen?
Waarom niet een nieuw PLC er in, waar nog gewoon reserve onderdelen voor te krijgen zijn.
Dadelijk heb je je machine helemaal klaar en een week later begeeft die PLC het...
Plaats reactie