Complete revisie glas slijpmachine

Moderator: Moderators

Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Goedenavond,

Ik denk niet dat dit het juiste sub forum is maar het is een nogal uitgebreid verhaal met van alles wat. Ik ben in het bezit van een Bodo Gerhard k103se glasslijpmachine, deze machine had al wat mankementen maar nu er ook een lager kapot is moet er echt wat gebeuren. Wat de machine eigenlijk doet is het plat poly slijpen van glasplaten, het glas wordt op de horizontale transportband (rechts) geplaatst en wordt vervolgens overgepakt door de verticale band waardoor diverse spindels met slijp en polijstschijven (in mijn geval totaal 7 schijven) het glas kunnen slijpen.

Alle problemen:

De lager van de derde elektromotor is (vermoedelijk) kapot gegaan waardoor de boel is gaan trillen en de derde schijf kapot is gegaan (deze motor maakte al langer een ratelend geluid)

Lange glasplaten worden soms niet goed geregistreerd, de machine heeft ook enkele schijven welke pneumatisch tegen het glas worden gedrukt, aan het begin van de machine zit een sensor welke registreert hoe groot een glasplaat is en op basis daarvan wordt op het juiste moment de juiste schijf omhoog gedrukt, als er een schijf omhoog gedrukt wordt gaat er ook een groen lampje branden, bij een lange glasplaat gaat 1 lamp soms niet branden terwijl dat wel zou moeten (geen idee hoe dit kan en wat de oorzaak is)

Er lekt soms koelwater, de schijven worden gekoeld met water en dit water lekt soms langs 1 van de motoren.

De elektromotoren (met daaraan de slijp en polijstschijven) zijn in hoogte verstelbaar (dit om slijtage aan de schijven te compenseren) dit kan met de 3 wielen aan de voorkant van de machine welke met een ketting de motoren omhoog trekken, ik vermoed dat er roest of vuil tussen het geleidingsysteem van de motoren zit want ze blijven regelmatig hangen (omhoog gaat wel maar naar beneden niet, dan gaat de ketting slap hangen) dit kan ik met WD40 en een rubberen hamer tijdelijk verhelpen maar dat moet ook permanent opgelost worden.

De slangen en buizen voor het koelwater zijn te klein in diameter waardoor vuil makkelijk de boel verstopt, deze moeten een diameter groter worden.

1 van de wielen waarmee ik de motoren kan instellen (ter compensatie van slijtage of bij het instellen van de glasdikte) heeft wat speling waardoor de schaalverdeling op het wiel niet klopt.

Het plan:

Machine volledig uit elkaar halen.

alle elektromotoren te laten nakijken en waar nodig laten repareren.

Grotere gaten boren zodat er grotere koelslangen en buizen geplaatst kunnen worden.

Alle roest verwijderen (zandstralen) en volledig opnieuw spuiten.

Mocht het nodig zijn een centraal smeersysteem plaatsen.


Het klinkt allemaal heel simpel maar het is een vrij ingewikkelde machine met een hoop onderdelen. Ik wil hier op het forum bij gaan houden hoe het erbij staat en ik hoop dat ik waar nodig ook wat hulp kan krijgen. Het mechanische gedeelte kom ik denk ik zelf wel uit maar wat zou er met de PLC kunnen zijn? (dit ivm het niet registreren van lange glasplaten)

Met vriendelijke groet,

Nick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind het dapper. :lol:

Heb je schema's ?
Misschien zelfs het PLC programma?
Ik ben er niet heel erg in thuis, maar heb het vermoeden dat die S5 PLC ook wel aan vervanging toe is, lees geen support meer voor te krijgen.
En anders, ben ik bang dat je ook nog eens de gehele werking / programma afloop in kaart moet gaan brengen.

Als je meld waar die machine woont is er misschien iemand die sneller zegt, ik wil wel even mee kijken met een en ander.

Zodra je gaat demonteren kom je natuurlijk veel meer ellende tegen die je op zult moeten lossen.
Geen idee of je een tijd in gedachte hebt dat je voor dit project uit wil / kunt trekken. Lijkt me toch een machine die gewoon weer in productie ingezet moet worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Kars-cnc »

Wat een enorme machine zeg! Is dit nu om de randen van de glasplaten vlak te slijpen na het snijden of anderszins bewerken?

Ik kan je er zo in eerste instantie helaas niet mee helpen, PLCs heb ik geen verstand van. Maar misschien kom je nog dingen tegen (b.v. iets met de elektromotoren) waar ik wel wat over kan roepen 8)

Veel succes met deze revisie!
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Het was eigenlijk de bedoeling om de revisie uit te stellen tot het niet meer nodig zou zijn maar met de kapotte lager is de machine helemaal niet meer bruikbaar dus ik heb weinig keus (ik zou alleen de lager kunnen vervangen maar om die motor los te maken moet er zoveel uit elkaar dat ik beter alles in 1x kan doen) Ik zit in de buurt van Laren Gelderland. De producent van de machine bestaat al ruim 10 jaar niet meer en ik heb alleen een standaard boekje met een beknopte versie van alle onderdelen en schema's (ik denk ook niet dat ik nog meer info ga vinden) De machine moet zo snel mogelijk weer aan het werk dus ik ga er volgende week direct mee bezig en ik hoop alles in 1 week klaar te hebben. Dinsdag komt er een monteur van glasbewerkingsmachines om te kijken wat het beste is (ivm kosten ga ik de revisie zelf doen maar mocht ik er helemaal niet uitkomen dan kunnen zij helpen)
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

De machine slijpt inderdaad de kopse kanten van het glas na het snijden zodat deze niet scherp zijn en er strak uit zien. Hier wat filmpjes van andere machines, iedere machine is net anders maar het principe is hetzelfde (tweede filmpje is exact dezelfde als welke ik heb)

https://www.youtube.com/watch?v=ZYa0OXwULIc
https://www.youtube.com/watch?v=MUm06GWsqew
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Gisteren alvast de voorste verticale transportband eraf gehaald en zoals voorspeld kom je zodra je begint te sleutelen veel meer troep tegen. Deze band is niet aangedreven maar zit tegen de achterste transportband aan (die is wel aangedreven) en draaid daardoor automatisch mee, die rollers zorgen er voor dat zodra er een glasplaat tussen zit dat ze iets in veren. Een aantal van die veren zat vast in de ingedrukte stand en de boel zat ook vol met roest en troep.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

We zijn weer een tijd verder maar nu zit ik met het volgende probleem met de PLC. Ik heb de batterij vervangen met de stroom eraf en achteraf moest dit met de stroom aan (stop lampje brande, uiteindelijk gereset en nu brand het groene lampje weer) alleen nu ziet de PLC een sensor niet meer (Turck fotocel) ik heb de sensor nu vervangen voor een Eaton fotocel (ivm levertijd) maar die ziet hij ook niet, de sensor werkt niet (krijgt geen stroom) en ook op de PLC brand geen lampje, een andere sensor (toerenteller voor transportband) werkt wel gewoon.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die sensor zit op 24v aangesloten neem ik aan. Is er 24v?
Wat voor sensor is het, inductief? Houd er een stuk staal tegen aan en zit er een controle lampje op de sensor?
Die plc verwacht gewoon een 24v signaal waarschijnlijk? En dat zou je er ook extern op aan kunnen brengen en kijken of het lampje dan wel brand.
Met andere woorden je moet er dus achter zien te komen waarom het het niet doet.
Sensor te grootte afstand tot het materiaal wat de sensor moet aanspreken.

Je hebt zeker geen schema van die installatie?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door tokas98 »

Werken de andere sensoren en uitgangen van de plc nog wel goed? Het is voor mij meer dan 25 jaar geleden dat ik echt iets met een S5 gedaan heb. Maar ik denk als je de batterij van de plc vervangen hebt met de spanning eraf dan zou het wel eens kunnen zijn dat je nu het programma kwijt bent. Hopelijk is er ergens een backup.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

De andere uitgang (en) werken nog wel, er komen maar 2 dingen binnen waarvan 1 nog werkt. Er zit wel een eeprom in dus het programma zou bewaard moeten blijven. Op de schroefverbinding van de sensor meet ik geen spanning, op de andere uitgang wel en die sensor (toerenteller) werkt ook gewoon. Het is een fotocel sensor
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door benkr »

Waar woont die machine, wellicht woont er iemand bij je in de buurt die even mee kan kijken?
Een paar foto's van de sensor en de aansluiting op de PLC zou makkelijk zijn om je een bepaalde kant uit te sturen.
Volg de kabel terug tot aan de bron (waarschijnlijk de PLC) en kijk of je daar wel spanning meet, anders moet je intern in de PLC gaan zoeken, het is heel goed mogelijk dat daar nog een zekering of beveiligingsweerstand zit die er tussenuit is gepiept.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

De machine staat in Laren Gelderland (in de buurt van Lochem en Holten) Ik ken zelf niemand met verstand van PLC's maar wellicht iemand op het forum. Op de PLC meet ik geen spanning. Afbeelding waar het rode streepje bij staat is de aansluiting voor de sensor. Van de sensor heb ik zo geen foto maar is een normale m18 fotocel sensor met 4 draden (roze, zwart, bruin en blauw)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik die zwarte draad zo beoordeel, is dat een harde kern koperdraad. Dat is dus nooit de originele kabel van de sensor. Die is bijna zeker ergens gebroken. Als die sensor met een stuk stugge telefoon snoer bekabeld is, kun je dat maar beter eerst vervangen door soepele draad.
Met een beetje pech hebben ze dan ook nog ergens een connector gesoldeerd met de brander, dan heb je de hoofdprijs. Hopelijk vind je een kroonsteek ingepakt in de isolatie tape. Allemaal geen prijswinnaars.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Nick7203
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 15:14

Re: Complete revisie glas slijpmachine

Bericht door Nick7203 »

Die zwarte draad is max 10cm, daarna zit er een lasklem naar de zwarte draad van de sensor.
Plaats reactie