Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door simen »

Dag allen,

Ik heb een vraag over het aansluiten van een solid state relay op EdingCNC CPU5B.
Deze solid state relays gaan gebruikt worden om de smeringspomp, pomp voor koelvloeistof en eventueel een stofzuiger te activeren.
De ssr's die ik heb gekocht bij DamenCNC:
https://www.damencnc.com/nl/solid-state ... 4165?c=212

Hieronder staat een prent van pagina 4 van de CPU5B flyer, de sturing die op mijn machine staat.
Kan iemand me uitleggen wat die weerstand R1 (met rood omcirkeld) daar doet? Heb ik daar een weerstand nodig met deze ssr?
Mijn gedacht was eerst om pin 3 van de ssr (te zien op de link naar DamenCNC) te koppelen aan een +5VDC van de CPU5B en pin 4 te koppelen aan de relevante CPU5B output, tot ik deze weerstand zag.

Afbeelding

Voor wie het interesseert: De machine is een aangepaste HBM20 stijl freesmachine met o.a. closed loop servo's, automatische smering en opnieuw geschraapte geleidingen.


Bedankt!
groeten Simen
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Goudgele »

Allereerst echt een toffe machine zo te zien!

Ik zou zeggen dat in dit geval die weerstand overbodig is. In je plaatje wordt vermeld dat de output 100mA kan leveren. In de component eigenschappen van de SSR staat dat deze 6-25mA stuurstroom zal vragen. Dat kan die output dus makkelijk aan, zonder weerstand ertussen. Bij grotere/zwaardere SSR's of andere belastingen op die output zou zo'n weerstand pas relevant worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 16 feb 2022 14:02 Ik zou zeggen dat in dit geval die weerstand overbodig is.
Inderdaad.. Ik heb zelf ook 2 SSR's van DamenCNC in mijn machine hangen..één voor de spindel (Suhner Freesmotor), en één voor de Vacuumpomp
en dat draait al jaren probleemloos
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door PE1BEY »

Die weerstand is ECHT wel nodig...

Als je die niet plaatst wordt de +5V via de LED in de optocoupler en een geleidende transistor ( bij uitsturing ) lekker aan aarde gelegd en dat heet KORTSLUITING !!!
Die weerstand is nodig om de stroom door de LED te beperken en de uitgang niet kort te sluiten...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Arie Kabaalstra »

PE1BEY schreef: 16 feb 2022 14:15 Die weerstand is ECHT wel nodig...

Als je die niet plaatst wordt de +5V via de LED in de optocoupler en een geleidende transistor ( bij uitsturing ) lekker aan aarde gelegd en dat heet KORTSLUITING !!!
Die weerstand is nodig om de stroom door de LED te beperken en de uitgang niet kort te sluiten...

Kees
Hoe kan het dan dat DamenCNC het zo verkocht, met gestandaardiseerd aansluitkabeltje en al.. zonder weerstand.. en hoe kan het dan dat mijn machine daar al meer dan 10 jaar probleemloos mee werkt?..
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door simen »

Zo snel al reacties :!:

Goudgele, ik ben blij dat je de machine leuk vindt. Spannend nu de eerste stukken bijna gemaakt kunnen worden.
Het is de bedoeling om later een vorm van gereedschapswisselaar te maken, maar voorlopig blijft de oude spindel zodat ik me een tijd terug met andere hobby's kan bezighouden.

Jammer dat PE1BEY iets anders zegt dan Goudgele en Arie, ik wacht nog even af... Toch al bedankt!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Goudgele »

Dat ding zal toch wel intern al een weerstandje hebben voor het ledje? Lijkt me heel sterk dat dat niet het geval is.
Maar omdat er hier verschillende dingen geroepen worden, zou ik voor de zekerheid Damen gewoon even een mailtje sturen met je vraag. Laat dan wel even weten wat de uitkomst is ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 16 feb 2022 14:28 Dat ding zal toch wel intern al een weerstandje hebben voor het ledje? Lijkt me heel sterk dat dat niet het geval is.
Dat denk ik ook.. die dingen worden gemaakt voor een bepaalde schakelstroom, en daar zal dan best een beveiliging voor ingebouwd zijn lijkt me..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Breaker »

Even een ohm meter over de ingang zetten, de SSR heeft meestal gewoon een interne weerstand voor een LED. Goudgele, Arie Kabaalstra en ikzelf hebben de ervaring dat een extra weerstand echt niet nodig is. Op mijn SSR meet ik 4,5MΩ.
Is het iets zonder weerstand, zoals een optocoupler IC dan is er bijna geen weerstand en moet er wel een extra weerstand tussen om het onder de 100mA te houden, anders brand het door zoals PE1BEY zegt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door simen »

Dat zijn goede tips, na het eten meet ik de weerstand van de ssr.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er wordt een optocoupler getekend, die enkele diode heeft een serie weerstand nodig, een SSR kan gewoon 5v hebben over het algemeen.
(staat er ook op, 5-32v )
Maar Eding kan niet weten welk type je aansluit dus enig zelf onderzoek is dan nodig, zoals je nu ook doet.
Staat er niets in de tekst over die weerstand.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door simen »

Nu zie ik het ook Hugo, bedankt.
Over die weerstand staat verder niets in de handleiding van EdingCNC, of ik heb het niet gevonden.

De weerstand over mijn ssr is blijkbaar 150kΩ, dat leek me goed.
Daarna heb ik de solid state relay aangesloten op de CPU5B zonder weerstand, het lijkt te werken.
Na 20 seconden olie pompen is niets stuk. :P

Hartelijk bedankt voor jullie advies.
Simen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 feb 2022 15:36 Maar Eding kan niet weten welk type je aansluit dus enig zelf onderzoek is dan nodig
In dit geval is dat onderzoek al gedaan door Kevin Damen, die verkoopt deze dingen, met aansluitmateriaal voor EdingCNC.. hij kan het zich niet veroorloven dat die dingen schade toebrengen aan je machine..

zoals gezegd.. die van DamenCNC.. kun je er zo tegenaan knopen

Koop je iets elders, zonder dat je de specificaties kent.. dan is het zeker lonend om er eens een Fluke tegenaan te houden
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vraag edingCNC SSR solid state relay aansluiten

Bericht door Kars-cnc »

Mooie machine inderdaad! Er is hier nog iemand op het forum die iets dergelijks wil doen, misschien kunnen jullie nog nuttige informatie uitwisselen...

RTFM mannen. De link naar de Damen site voor het relay geeft zooooveel duidelijke informatie! Bijvoorbeeld: "Stuur Voltage 3 ~ 32V DC"

Geen weerstand nodig dus! Wel kan ik mij goed voorstellen dat je als elektronica leek even in de war raakt van het schema in de Eding manual. Daar kan Eding ook niets aan doen, zij kunnen niet weten wat voor relay je er aan gaat knopen en het had best gekund dat die weerstand wel nodig was.

Nog een dingetje, een SSR of optocoupler input laat zich niet correct opmeten met een multimeter. Dat komt door de drempelspanning van de diode.
Plaats reactie