FlatCAM pcb frezen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

FlatCAM pcb frezen

Bericht door hex173 »

ik wil een printje frezen, zijn er mensen die FlatCAM 8.994 gebruiken.
Ik krijg het niet geïnstalleerd op Linux Mint en ook niet op Windows 10.
alles wat ik maak, kan beter.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: FlatCAM pcb frezen

Bericht door Tolp2 »

Op Linux nog niet geprobeerd, maar op Win10 geen enkel probleem. Heb hierbij wel de installer gebruikt en niet vanuit de source-code gebruikt. De installer heb ik hier gedownload: https://bitbucket.org/jpcgt/flatcam/dow ... nstall.exe
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: FlatCAM pcb frezen

Bericht door hex173 »

Tolp2, ik je aangegeven installer gebruikt. Hiermee is FlatCAM 8.5 geinstalleerd. Werkt goed. Bedankt.
Dubbelzijdig printje (55x75 mm) gemaakt. In FlatCAM 8.5 zit geen level compensatie zo te zien. Dit zit wel in 8.994 maar dat krijg ik niet aan de gang.

Schema, files aangemaakt met KiCAD 5.1 Moet een eenvoudige besturing (Arduino) worden voor een rotary table. (alleen de hoek instellen)

De 3.2 mm gaten heb ik geboord, was ik vergeten in het programma.

Hier heb ik de frees diepte, op 0.05 mm gezet dit is te weinig. V bit 0.1 mm 60 graden ,n=24000 Fxy=200 mm/min

Afbeelding

Bottom laag
hier diepte op 0.08 mm, is beter Fxy=300 mm/min
Afbeelding

Top laag
Afbeelding
alles wat ik maak, kan beter.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: FlatCAM pcb frezen

Bericht door Tolp2 »

Mooi werk en bedankt voor het delen van je feedrates. Ik ga vanavond mijn eerste PCB frezen, eens kijken hoe die er uit komt.

Tips om de PCB te verbeteren / minder kritiek te maken voor de breedte van de isolation cuts:
  • Mijn traces maak ik standaard 1 mm breed, met een onderlinge afstand van 0,3 mm. Afhankelijk van het resultaat ga ik dit verder optimaliseren.
  • De soldeer-pads heb ik zo groot mogelijk gemaakt (orde grootte 2 mm en waar mogelijk ovaal 3 x 2 mm), zodat bij het solderen voldoende vlees overblijft. Ook als de frees iets te diep gaat...
  • Ik frees op een diepte van 0,1 mm. In FlatCam heb ik daarom de Isolation op een breedte van 0,2353 staan (0.2 mm frees / 20 graden).
Zal ook foto's delen wat hier uit gaat komen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: FlatCAM pcb frezen

Bericht door Tolp2 »

Resultaat ziet er goed uit, maar gaat nog niet helemaal goed.

Afbeelding

Blijkbaar heeft KiCAD een paar van mij pads teruggezet naar de standaard. Een ringetje van 1.65 mm om een gat van 1 mm levert een randje op van 0.3 mm. Iets wat qua nauwkeurigheid met het freesjes niet haalbaar is. De sporen die hij trekt zijn behoorlijk breder.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: FlatCAM pcb frezen

Bericht door hex173 »

@ Tolp2 Aardig gelukt, vindt de spoortjes wat breed, altijd wat te mekkeren. 8)

ik heb een filmpje gemaakt, maar op de een of andere wijze is het niet goed gegaan. https://www.youtube.com/watch?v=VmMyVgTih0c
Gebruik foam tape (ca. 1.2 mm dik) om het printje vast te zetten. Dan kun de gaatjes boren en de omtrek frezen (2.1 mm diep) zonder de opspan plaat te beschadigen. Boren doe ik op 150 mm/min n=24000 opm.

Opspan plaat is 180x120x19. Gebruik ik ook voor tweezijdige printen.

Omdat de vlakmeting niet lukt met FlatCAM 8.5 moet ik de V-bit op 0.8 mm diep instellen. Een printplaatje heeft soms ook afwijkingen.
Wil eigenlijk 0.04 mm diep frezen.

De V-bit 0.1 mm maakt 1 doorgang (pass) 0.8 mm diep n=24000 opm. Het is een 0.1 mm V bit 60 graden maar in het programma heb ik 0.2 ingesteld, het idee is dat het freesje dan iets verder van het baantje wegblijft.

Ik hoop tzt FlatCAM 8.994 aan de gang te krijgen, die heeft levelling. Ik maak zo eens in de twee jaar een printje. 8)
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: FlatCAM pcb frezen

Bericht door Swets »



werk je met mach 3?
dan kan je g-code ripper gebruiken, door eerst de hoogte te meten...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie