Eding en Windows 11

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Eding en Windows 11

Bericht door WillyH »

Steeds meer pc's en laptops worden al standaard verkocht als Windows 11 machine. Heeft er iemand de EdingCNC software draaien op Win11? Kan zijn dat ik er los over zie, maar op de EdingCNC website is niets meer te vinden van systeemvereisten voor de software.
Binnenkort ga ik me een nieuwe pc aanschaffen, zou fijn zijn als EdingCNC er ook kan op draaien, zo niet moet ik de oude bak nog even in gang houden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding en Windows 11

Bericht door Kjelt »

Wordt officieel nog niet gesupport en er zijn bij sommige systemen inderdaad problemen gemeld wat ik heb gehoord.
Maar er zijn ook systemen waar het wel goed op draait dus beetje gok.
Er schijnt dit jaar een nieuwe versie te komen (5.0) misschien even wachten dan en het huidige systeem nog even overeind houden.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Eding en Windows 11

Bericht door Oscar f1 »

Heeft Win11 geen legacy support,
daarmee houd ik in Win10 al jaren veel programma's aan de praat.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding en Windows 11

Bericht door hainjedaf »

Ik hoor van veel mensen die video editing en live streaming doen, dat
Windows 11 regelmatige glitches veroorzaakt in de datastroom.

Hierdoor mislukken de renders van te uploaden Youtube video's en live streams.
(ook met snelle CPU/GPU)

Dus ik betwijfel of timing-kritische/realtime zaken onder Win11 echt goed gaan.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding en Windows 11

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 11 feb 2022 20:11 Dus ik betwijfel of timing-kritische/realtime zaken onder Win11 echt goed gaan.
Gelukkig buffert Eding in zijn board en worden de echte real time processen daar uitgevoerd.
Het moet wel echt gek zijn wil dat optreden maar daarvoor worden ook allerlei adviezen gegeven zoals niet aan het internet hangen, virusscanners uit, update uit, windows phone home processen uit etc etc.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Eding en Windows 11

Bericht door hfjbuis »

hainjedaf schreef: 11 feb 2022 20:11 Dus ik betwijfel of timing-kritische/realtime zaken onder Win11 echt goed gaan.
Nee, timing kritische zaken kunnen en zullen onder Windows niet goed gaan. Dat is al zo vanaf de eerste Windows 11 versie. Ongeacht hoe snel de processor is, als windows het process geen processor tijd geeft, dan houdt het op.
Ook bij internet is er geen gegarandeerde response tijd. Of je moet zoiets als het "Token Ring" protocol van IBM gebruiken. Gegarandeerde responstijd maar wel traaaaaaag.

IBM heeft ooit IBM PS2 gemaakt (1987) dat vond ik toen (en nu) een geweldig product. Daar kon je aan een programma prioriteit toekennen en daarmee processortijd afdwingen. Helaas heeft het de slag met Windows 11 verloren omdat het veel (factor 5 dacht ik) duurder was.

Onder de streep hoeft dit (onder Windows) helemaal geen probleem te zijn. De controller (niet de PC) moet de gcodes bufferen en vervolgens "real time" uitvoeren. Dat gebeurt nu ook zowel bij Eding als elke ander CNC controller die onder Windows moet werken.
Als Eding (nog) niet (goed) op Windows 11 werkt, zal het probleem zeker ergens anders liggen. Ik denk dat Eding (net als veel andere bedrijven) wacht tot dat Windows 11 "klaar" is en "standaard" geleverd wordt om te voorkomen dat ze tig keer alles opnieuw moeten testen. Ik ben zelf na Windows 2003 gestopt met evalueren van pre releases en heb nu nog geen enkel artikel over Windows 11 gelezen. Het is toch de zelfde "shit" met een iets gewijzigde layout zodat het lijkt alsof het iets anders is en de mensen hun PC vervangen.

Ik heb Visual Studio 2022 getest. Helaas, alle fouten uit de oude 2019 versie zitten er ongewijzigd in. Wel nieuwe nog moeilijker te onderscheiden iconen en geen "source safe" ondersteuning meer. Wel veranderingen maar geen verbetering!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eding en Windows 11

Bericht door DaBit »

Ik draai hier gewoon Windows 11. Ik was nieuwsgierig en kon het niet laten. Tot nu toe eigenlijk niks te klagen. Het is bij mij na de eerste patch waarin ze de AMD-processor bugs gefikst hebben niet langzamer dan Windows 10, maar ook niet sneller. Alles applicaties werken, inclusief video editing op 4K60. Het enige 'probleem' waar ik tegenaan loop is dat een enkele TCP/HTTP stream vanaf het internet niet boven de 300-400Mbit/s uit komt; de volle 1Gbit (of in de praktijk zo'n 930Mbit/s) haal ik enkel met meerdere streams parallel. Onder Linux heb ik dat 'probleem' niet, en onder Windows 10 had ik dat ook niet volgens mij. Mjah, boeien..

Sec bekeken heb je eigenlijk behalve nieuwsgierigheid geen goede reden om van Windows 10 naar 11 te upgraden, maar redenen om Windows 11 niet te willen heb je eigenlijk ook niet.

Ik denk dus op basis van mijn ervaringen met Windows 11 dat Eding geen problemen gaat geven op Windows 11.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding en Windows 11

Bericht door Kjelt »

Offtopic
hfjbuis schreef: 11 feb 2022 23:57 IBM heeft ooit IBM PS2 gemaakt (1987) dat vond ik toen (en nu) een geweldig product. Daar kon je aan een programma prioriteit toekennen en daarmee processortijd afdwingen. Helaas heeft het de slag met Windows 11 verloren omdat het veel (factor 5 dacht ik) duurder was.
1) het was OS/2 , PS/2 was de hardware en die twee waren in het begin hard gekoppeld.
2) Niet alleen de prijs wat wel een rol speelde maar ze wilden de PC markt terug pakken door een gesloten eco systeem. De ISA bus waar ieder ander bedrijf hardware kaarten voor verkocht, hadden ze er express weg gelaten en een nieuwe kostbare MicroChannelBus geplaatst waar alleen dure IBM kaarten voor waren en niet door andere bedrijven is overgenomen. Ook de keyboard/muis interface was gewijzigd deze werd wel later overgenomen. Als laatste waren de systemen inderdaad met dezelfde processor en ram 5x duurder dan de clones en bijna 3x duurder dan Compaqs.

Toen de PS/2 flopte hebben ze nog geprobeerd om OS/2 tegenover Windows in de markt te zetten.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding en Windows 11

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 12 feb 2022 10:18 AMD-processor bugs gefikst
Correctie:

Waarin ze de intel-only ondersteunig voor BIG/little-only hebben vervangen voor een systeem dat afhankelijk van de cpu een andere scheduler kiest.
Die Update was nl 200% bedoeld om uitsluitend intel 11th gen BIG/little te faciliteren.
Zo kon er even een vers staaltje AMD bashen vanaf.

Nadat Micro$oft een nieuwe update met cpu-afhankelijke scheduler had uitgeleverd,
werd duidelijk dat de problemen vooral aan de relatie BIG/Little > Scheduler lagen.
Want ook Intels zoder BIG/little hadden last van die update.

Uiteindelijk heeft dit de 11th gen de kop gekost want daarom is 12th gen al zo achterlijk snel op de markt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie