CNC Freesmachine SIM Thirío

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door benkr »

Als we het hebben over stijfheid, waarvoor gebruiken we daar dan geen simulatie programma voor?
En freeskever, je komt best wel dominant over, dat vinden sommige mensen niet plezierig en ik zou het jammer vinden als je daardoor hier mensen wegjaagt. Ik heb zelf een zelfde soort discussie met je gehad, je krijgt alleen maar een verharding van standpunten, zeker geen dialoog, daarom heb ik toen gezegd dat jij moet doen wat jij goed vindt, dan doe ik hetzelfde. Mocht je het vergeten zijn dat ging over een servoaandrijving vs. een draaistroommotor met VFD.
Ik vind het best wel goed en fijn om een stevige discussie te voeren maar wanneer het op een monoloog begint te lijken dan kom je niet meer verder, je bereikt eerder het tegenover gestelde. Los daarvan ben ik een echt str**t eigenwijze techneut, als ik het niet meer kan beredeneren dan wil ik het ervaren, voelen en desnoods flink op mijn bek gaan, maar meestal komt er iets totaal onverwachts uit tevoorschijn.
Ik heb in mijn werkzame leven diverse projecten gerealiseerd die door kenners voor onmogelijk werden gehouden en dat voor een deel door gewoon stug doorgaan, vallen, opstaan en weer gewoon doorgaan.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door bartL »

FreesKever schreef: 21 feb 2022 15:50 Geen wedstrijd, ik zie het meer als een vriendelijke kompetitie.
Kijken wie het "beste" ontwerp kan maken.
Als je er een wedstrijd/competitie van wilt maken, open dan een nieuw topic. Zoals ik al eerder aangaf, iemand wil hier zijn ontwerp delen en vervolgens wordt het hele topic overgenomen en "verwaterd" het initiele topic.
FreesKever schreef: 21 feb 2022 15:50 Er zijn 2 plaatsen waar geboord moet worden. De schets platen voor de kolommen, en de bevestiging van de railzen, en bijde zijn nauwelijks te vermijden.
En dat zijn juist de 2 plaatsen waar ik op doelde die ik zou voorkomen te boren. En ik weet dat het kan.
FreesKever schreef: 21 feb 2022 15:50 Daar ben ik dan wel weer heel nieuwschierig naar hoe je dat zou doen.
Rechte of ronde hoeken interesseer mij ook niet, zolang ze er maar netjes uit zien.
Dat wil ik best uitleggen maar dan in jouw nieuwe topic. 8)
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door bbg »

Alie148 schreef: 20 feb 2022 20:31 Oke top! had afgelopen vrijdag even op de freesmachine op het werk een proefstukje gefreesd. Om te kijken wat de verschil is qua gefreesde dikte over een lengte van ongeveer 1 meter. Bedroeg in de buurt van 5 duizendste.
Da's niet verkeerd. Hoef ik wellicht niet vertellen maar let straks wel op bij het opspannen. Het is makkelijk om het werkstuk te vervormen en daarmee het nodige "weg te geven".

Het helpt om de beschikking te hebben over een rei of haarlineaal om de oplegvlakken straks te controleren (en later de geleidingen af te stellen).
Alie148 schreef: 20 feb 2022 20:31 Om als eerst over de spindel motor keuze te hebben. Ik heb een screenshot gemaakt van een 1.5 kW servo motor en een vergelijkbare gewone 3 fase motor. Verschil qua gewicht tussen beide motoren bedraagt ongeveer 10 kilogram. Ik denk dat ik voor de gewone motor ga, lijkt mij beter te koelen.
Kan je met een servo motor (met encoder) ook niet gaan tappen? Geen ervaring mee maar wellicht iets om te overwegen.
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Zo, storm Eunice en Franklin raasde niet alleen over de lage landen, maar ook blijkbaar over deze topic. Ik heb geen zin om me voor elke detail te gaan verdedigen terwijl dit ontwerp verre van af is, wel sta ik open voor ideeën en andere inzichten! Het is een project om een zelf met de middelen en bedachte ontwerp een machientje neer te zetten waar je toch trots op mag zijn. Kortom, ik doe niet mee met een of andere competitie. Gewoon dat ik het leuk vind om een cnc frees te bouwen.

Ja ik kan ook eigenwijs zijn. Nu basta.

Skillalot, ik zou een koker kunnen gebruiken. Echter zit ik met het idee om als eerste concept te gaan simuleren met gebruik van schotten om deze zo driehoek verband te lassen. Daarnaast zit ik in mn achterhoofd te bedenken of ik paar gaten al kan positioneren door het te laten lazeren voor montage van de lineair geleiders.

Benkr, goed punt die je aanhaalt over afstellen. Zat er gisteren over na te denken. Bijvoorbeeld de verbinding tussen brug en z-as lagerblokken. Met het uitklokken en verspanen van de brug kan je ook oplegvlakken frezen voor de lagerblokken. Dan zijn ze theoretisch haaks te opzichte van vlakken de brug. Maar mocht de staanders van de z-as toch niet haaks zijn te opzichte van de brug en onder frame kan zou je dit niet meer kunnen corrigeren.
Ik dacht, misschien lagerblokken oplegvlakken boven en onder verstelbaar maken met bouten. Kan je de brug parallel stellen aan de rest van het frame.

Mijn gedachten gang voor het maken tot nu toe.

1. Brug, staanders, onderframe platen positioneren, hechten en af lassen. Voor brug, referentieblokjes lassen onderzijde brug als referentie voor vlakken bovenzijde. (handig als ik dat eerst in cad had getekend, praat makkelijker ;)

2. Gelaste onderdelen na gloeien.

3. Zorgen dat je spanningsloos of zo goed als, bijvoorbeeld de brug opspannen op de freesbank.

4. Voorzijde brug vlakken (montage x-as rail).

5. Brug 180 graden omleggen achterzijde brug vlakken (lagerblokken). Gevolgd met vingerfrees referentie blokjes frezen. Deze blokken bevinden nu aan verticale zijde.

6. brug op referentie blokjes leggen en vast zetten, zodat de bovenkant van de brug gevlakt kan worden.

7. Staanders voorzijde vlakken. Aanlegvlakken voor staanders op onderzijde vlakken.

8. Staanders hebben al 1e positie gat voor lineair geleidingen, lineair monteren, staanders op onderframe monteren, brug op lineair lagerblokken monteren. Of nu met hand boor uiterste gat boren voor lineair geleiding staanders boren. Of alle gaten al laten lazeren/boeren en voet van staander na montage hechten en af lassen.

9. x-as Geleidingen monteren op brug.

10. Platen spindel frame (ook voor bevestiging motor) monteren op de lineair geleidingen. Om dat ik niet bij voorbaat de spindel frame eerst kan lassen en vlakken om te garanderen dat hij haaks word.

11. Spindel frame hecht lassen geven. En af lassen. Zijkanten van de betreffende frame zou minimaal gelast moeten worden (kieren tussen de platen geen hoeklassen).

12. Eventueel ook spindel frame na gloeien.

13. Bier drinken, nog meer bier drinken
bbg schreef: 21 feb 2022 20:50Kan je met een servo motor (met encoder) ook niet gaan tappen? Geen ervaring mee maar wellicht iets om te overwegen.
Goed punt, ja zat ik ook aan te denken, zou je wel mooi kunnen gebruiken om te tappen. Iemand dit toegepast? Naast dat zie ik weinig toevoeging van n encoder op de kop van de motor
Laatst gewijzigd door Breaker op 21 feb 2022 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangevuld
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Markus »

De basis van dit ontwerp kan veel eenvoudiger en veel goedkoper met vlak geslepen gegloeide staalplaten (die zijn gewoon te koop) en UHPC beton.

Of bijvoorbeeld met alu toolingplate en epoxybeton. Tevens veel stijver en veel hogere trillingsdemping dan alles wat ik hier in dit draadtje gezien heb

24235

Een probleem is dat de kollomen precies haaks moeten zijn aan de vlakke basisplaat (blok), maar dat probleem heb je met andere ontwerpen ook.
Wat je kunt proberen met UHPC of epoxybeton is die haaksheid reeds met de mal te realiseren. Ik heb wat in die richting geprobeerd en met goede resultaten. Je mal wordt dat wel wat duurder (mijn mal is uit staal en 20mm plexiglas) maar als je hem herbruikbaar maakt (dat heb ik gedaan) dan kunnen beide kollomnen met 1 mal gemaakt worden. En misschien kun je dergelijke kollomen ook voor anderen gieten.

24160

Dit is overigens geen kollom, is een beetje complexer, kunststof blok is mal deel dat eruit moet en de plek waar de motor voor de as komt

Mocht het niet haaks uit de mal komen, ja dan na frezen of slijpen of gaan stellen

Wat je trouwens ook kan doen is niet zelf de basisplaat gieten maar gewoon een kant en klare stalen vlakplaat kopen, nieuw of 2de hands vallen die prijzen mee.

Demping UHPC



Greezt,

Markus
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Oke stof tot nadenken!

Video weergeeft inderdaad wel goed het verschil aan.

Oke dus je giet je mal met staalplaat voor voorzijde en bodemzijde ineen. Als de kolom/staanders niet haaks zijn, is volgens mij een lastige klus om dit vlak te frezen?

Stel je past de sandwich methode toe voor de kolommen. Je fabriceert dit met bijvoorbeeld platen, je last aan de onderkant een bevestiging plaat. In de kolom vul je met de UHPC materiaal (wordt denk wel wel zwaar). Met gebruik van een bevestiging plaat om beide staanders in combinatie met geleiders en brug deze haaks af te stellen. Bevestiging plaat vastbouten en paspennen in boren. Zodat staanders gefixeerd worden.
Vervolgens is voor de onder frame een mal gemaakt. Met stalen platen voor bevestiging van de kolommen die boven de mal uitkomen. Het geen ondersteunen dat het zo parallel mogelijk aan de mal bevind. De mal vullen met de gietsel. Eigenlijk soort van fundering maken voor je machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alie148 schreef: 22 feb 2022 12:20 Als de kolom/staanders niet haaks zijn, is volgens mij een lastige klus om dit vlak te frezen?
Linksom of rechtsom, die kolommen zullen altijd haaks gesteld moeten worden. En het is een utopie dat dat kan door de onderzijde van te voren haaks te maken. (als je dat wel kunt heb je blijkbaar een toereikend machinepark, en is het hele bouwen van die machine geen probleem)
Dus moet je stellen.
En stellen en ingieten met de daarvoor bedoelde metaalepoxy is gewoon de allerbeste manier, en eigenlijk ook de makkelijkste. Je kunt net zo lang stellen tot je tevreden bent, vervolgens vul je die ruimte op met metaal expoxy. Is langzaam hardend (24uur) dus je hoeft ook niet in paniek te raken.

De grootste uitdaging is, hoe ga je het meten.
Maar het stellen van die poten kan ook op een later tijdstip, je kunt die machine natuurlijk gedeeltelijk verder op bouwen, en daarna pas de poten uitlijnen. (een paar extra duw-schroeven in de montage flens is dan wel handig)

In algemene zin, meten zul je toch moeten kunnen, of je nu wel of niet nauwkeurig kunt bewerken. Dan kun je net zo goed vooraf meten, daarna ingieten, is voor vele uitdagingen toepasbaar. (miskent talent)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Markus »

Als de kolom/staanders niet haaks zijn, is volgens mij een lastige klus om dit vlak te frezen?
Hangt natuurlijk af van de machines die jouw beschikbaar zijn , op een grote bed freesmachine met de horizontale kop is dat niet moeilijk

Als je daar geen beschikking over hebt kun je gaan stellen en dan de ruimte die ontstaat onder de voet van de staander opvullen met epoxy.



Dat stellen kun je doen door bijvoorbeeld naast de bouten die de staander bevestigen tevens stel bouten door de plaat te maken die de voet in alle vier hoeken omhoog kunnen drukken of door precisie strips te gebruiken en die onder voet te klemmen die kun je krijgen in bijvoorbeeld diktes van
0.01/0.02/0.03/0.04/0.05/0.06/0.07 mm. Weet niet het in het nederlands heet Duits --> https://www.svh24.de/h-s-unterlagsfoli ... ili-149525

Je hebt natuurlijk een micrometer en een (granieten) precisie (drie)hoek nodig als referentie, heeft vast iemand te leen, or te huur (die granieten hoeken zijn duur)

Gaat het makkelijkst als je al een geleiding met wagen op de staander hebt, daar kan de micrometer op gemonteerd worden en dan op en neer schuiven
(wordt denk wel wel zwaar)
zwaar = goed

Greezt,

Markus
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Ah duidelijk. Werkt inderdaad mooi zoals in video is weergeven. De video laat een freesmachine met een enkele kolom.
Bij deze machine zou je per kolom dit moeten stellen. Lineair geleider parallel aan de kolom monteren en dan meetklok op de wagen meten ten opzichte van bed. Eventueel eerst bed/y-as inrichting waterpas (met machinewaterpas) uitlijnen door ook bij een montage flenzen de epoxy methode toe te passen? Werken met epoxy is nieuw voor mij.

Granieten hoekhaak, niet geweten dat ze bestonden. Zou je ook zoals weergeven in video een vlakke hoekhaak kunnen gebruiken?


Een andere vraag, het gebruik van UHPC beton, is dat handig om voor of na verspaande bewerkingen toe te passen?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Markus »

Een andere vraag, het gebruik van UHPC beton, is dat handig om voor of na verspaande bewerkingen toe te passen?
Opspannen gaat makkelijker voordat het aan het beton vastzit, veel van de betonvlakken in het plaatje wat ik liet zien zijn qua nauwkeurigheid , vlakheid, parallelliteit "don't care" dus niet geschikt voor opspannen.

In mijn project was het meeste watergesneden en dan na geboord en getapt

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 22 feb 2022 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Oke!

Even een overzicht tot nu toe getekend. En idee om brug te kunnen stellen met 4x m8 bouten (blauw weergeven in 1e afbeelding). Wel is deze zijde van de lineair wagen van rubber. Andere optie is om in aanlegzijde brug een aanlegvlak te frezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door FreesKever »

Markus schreef: 22 feb 2022 09:43 De basis van dit ontwerp kan veel eenvoudiger en veel goedkoper met vlak geslepen gegloeide staalplaten (die zijn gewoon te koop) en UHPC beton.
Goedkoper als wat precies?

Hersbach is een bedrijf dat vlak geslepen speciaal staal levert in vele legeringen en afmetingen.De goede oude C45 (1.1730) is de goedkoopste staal wat hij levert. (Gelegeerd gereedschapstaal kan best 2x zo duur zijn) Ik noem hersbach omdat ze de hele prijslijst op internet hebben staan.

Goedkoper als UNP zal het niet worden, UNP mag ook niet meer in deze draad :) en Ali heeft z'n basis frame nog niet laten zien.

Hersbach (en andere bedrijven met vlak geslepen preciesie staal) leveren ook strips in allerlij breedtes en diktes (standaard lengte normaal 500 of 1000mm)

Waarom een mal van plexiglas?

Een van de opties die ik overweeg is om eerst de "doos" te maken, daarna geslepen strips (zoals van b.v. Hersbach) op een vlakplaat te leggen dan in te smeren met epoxy (Vlakplaat afplakken) en het frame er bovenop te leggen. Als je dan gaten boort door de strips, en ze alleen tapt in het onderliggende materiaal wordt de epoxy ook alleen op druk belast. Iets meer werk maar een veilige optie.

En wat beton betreft...

www.thomas-zietz.de

Maakt kleine maar stevige portaal frezen van beton.
Op youtube staan ook filmpjes van wat die machine kan, en een aantal details over de opbouw.
Eerst wordt het beton gegoten, en daarna wordt er nog een dunne laag spul over de plaats gedaan waar de geleidingen moeten komen en wordt er een stalen rei opgelegd om het vlak te drukken. Tussen drogen en montage worden die vlakken nog nageschraapt.

En naar een eerdere vraag van Ali: Sietz heeft de afdekking van de railzen ook origineel opgelost.
Ik denk dat het aluminium rol luiken zijn.
(Edit: Dankuwel Hugo voor de link naar de Hema website. Mooie catalogus.pdf gevonden daar met overzicht van mogenlijkheden)

Hij heeft ook een grote C-frame VMC gebouwd, ook van beton.
Voetplaat en kolom zijn bij hem aan elkaar gemetseld in konische uitsparingen, en tijdens het drogen elk uur controleren of alles nog haaks is.

Fototje:
FS4GM_Thomas_Zietz.de_03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 23 feb 2022 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 23 feb 2022 00:02
En naar een eerdere vraag van Ali: Sietz heeft de afdekking van de railzen ook origineel opgelost.
Ik denk dat het aluminium rol luiken zijn.
Dat zijn de gebruikelijke afdekkingen.
https://www.hema-group.com/produkte/sch ... bdeckungen
Dus niet direct origineel, wel netjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Markus »

Gegloeid en geslepen zacht staal

https://www.praezi-shop.de/1.0570/

onderplaat van 400x1000mm en 20,4 dik = 354,62
plaat van 400x500 en 20,4mm dik = 222,53 ( beide staander voetplaten)
2 x plaat van 140x500 en 20,4mm dik = 2 x 97,58 ( staanders)

Totaal 772,3 incl BTW

Bewerking, een zaagsnede en dan gaten boren en tappen, draadeind gebruiken als ankers in het beton

Ook in Nederland te bestellen via hun agent

Anderzijds een gietijzeren geschraapte vlakplaat van 600mmx450mm kost 390euro nieuw ex BTW

https://www.vdhmachines.nl/nl/meetgeree ... vlaktafels

UHPC

https://www.moertelshop.eu/buy-nanodur-cement-cheaply_8

45,40 Euro for 25Kilo ( een zak kon wel eens genoeg zijn, reken even zelf uit)

en dan heb je nog een zak zand en een zak basalt split nodig (bouwmarkt, moet wel droog zijn) samen nog geen 2 tientjes

Totaal iets van 810 euro ??

Of kant en klaar frame 2844 euro

https://www.ebay.de/itm/133670416921?ha ... SwhLNgLT2Z

Greezt,

Markus
Plaats reactie