Kun je met verspanen T sleuf maken.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door tombarink »

Zou dit kunnen ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door andrefc101 »

Ja
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door Grafjan »

Er zijn zelfs frezen voor ontwikkeld
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 05 feb 2022 20:49 Er zijn zelfs frezen voor ontwikkeld
T-sleuvenfrees 🤪
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 910
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door joopbos »

T frees.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door benkr »

Alleen moet je jezelf wel even verdiepen in het gebruik, je kunt die frees niet zo maar ineens in het volle materiaal laten lopen, dat gaat echt grandioos mis.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door mjeuring »

benkr schreef: 05 feb 2022 23:19 Alleen moet je jezelf wel even verdiepen in het gebruik, je kunt die frees niet zo maar ineens in het volle materiaal laten lopen, dat gaat echt grandioos mis.
Klopt, de schacht verspaant niet ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door serum »

Minder soepel althans. In sommige materialen kom je nog best een eind op doorzettingsvermogen een kwaliteitsfrees en een stabiele machine.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door xander janssen »

Frictie frezen :lol:

On topic: als je de steel van de T iets van 1 a 2 tiende dieper freest, dat lijkt niet veel, maar dan gaat het frezen stuk soepeler. Centrum van de frees ligt dan vrij.

Dat is een tip van Joe Pieczynski. Geloofde het eerst niet omdat het volume wat je moet verspanen maar een klein beetje minder wordt, maar in het echt maakt het toch wel veel uit. Vooral bij smalle T-gleuven.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door benkr »

xander janssen schreef: 06 feb 2022 13:07 Frictie frezen :lol:

On topic: als je de steel van de T iets van 1 a 2 tiende dieper freest, dat lijkt niet veel, maar dan gaat het frezen stuk soepeler. Centrum van de frees ligt dan vrij.

Dat is een tip van Joe Pieczynski. Geloofde het eerst niet omdat het volume wat je moet verspanen maar een klein beetje minder wordt, maar in het echt maakt het toch wel veel uit. Vooral bij smalle T-gleuven.
Als je het freesje van de foto hierboven gebruikt dan zit dat grotendeels al in de geometrie van de frees verwerkt. Maar zelf zou ik b.v. eerst zo veel mogelijk de rechterkant van de T frezen en dan later de linkerkant of dat helemaal lukt hangt af van de breedte van de steel van de T en de dikte van de steel van de frees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door serum »

Dat centrum levert de meeste resonanties op als hij de frees 360 graden omhelst, met zo'n minimale uitsparing in de center heb je meteen een plek waar de spanen breken.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door FreesKever »

xander janssen schreef: 06 feb 2022 13:07 Frictie frezen :lol:

On topic: als je de steel van de T iets van 1 a 2 tiende dieper freest, dat lijkt niet veel, maar dan gaat het frezen stuk soepeler. Centrum van de frees ligt dan vrij.
Maar dan is de onderkant niet vlak?
T-gleuven wil je over het algemeen zo glad mogenlijk aan de binnenkant. Er komen altijs dpanen in, en als het gladder is dan zijn de spanen weer gemakkelijker te verwijderen.

die van Joe Pie heb ik nog niet gezien. Zal hem eens opzoeken.
Ik geloof meteen dat een frees opsluiten aan alle kanten het frezen moeilijer maakt. vooral als je het "om eens te proberen" meet een goedkope frees uit verweggistan doet.
Voor zover ik weet is het sowieso de bedoeling dat je het brede stuk van de T-gleuf niet in een keer doet. Het brede stuk van de t-gleuf is dus hoger als de dikte van de frees.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door Grafjan »

Gewoon eerst de steel frezen, die had ik wel 1.5 mm dieper gemaakt. Dacht dat dat de spaan afvoer ten goede zou komen. Het smalle gedeelte van de t-gleuf zou ik plus een honderdste ofzo maken zodat je er aanslag lijstjes in kunt stoppen. Als de t- gleuf niet doorlopend is dan moet je op het eind van de gleuf de voeding wel flink nijpen, omdat je dan niet aan 2 kanten snijd, maar over 3/4 van de omtrek van de frees.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kun je met verspanen T sleuf maken.

Bericht door xander janssen »

FreesKever schreef: 06 feb 2022 13:36 Maar dan is de onderkant niet vlak?
Klopt, maar op die 0.1 a 0.2 mm komt het m.i. niet.
Plaats reactie