Slave axis voor parallele motors x-as

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Slave axis voor parallele motors x-as

Bericht door Dieselloco »

Hallo allen,

Na vervanging van met trapezium spindels door KO-spindels op mijn High-Z 400, ben ik deze opnieuw aan het uitlijnen. Heb al een tijdje geen ronde cirkels.

Een vraagje. Op mijn High-Z heb ik voor de x-as 2 steppenmotors (X1 en X2). Deze zijn nu parallel geschakeld in de controller. Kortom, zitten op dezelfde pin van de parallele printerport.

Voorvraag is het een meerwaarde om de X2 als slave in te stellen van X1. Het zijn dezelfde type en soort en merk steppenmotor.

Zo ja, hoe dat ik dat. Ik kan in MAch3 een slave axis instellen, maar volgens mij heeft dat helemaal geen effect of verschil op X2.

Alvast bedankt voor reactie,
Groeten, Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Slave axis voor parallele motors x-as

Bericht door Swets »

nee... ik heb ook 2 motors op me X-as.... staan ook 2 stappendrivers op het zelfde set pulsen...

slave as doet precies het zelfde (kost je alleen een as in mach 3)....

maar platte kanten aan cirkels betekend dat je speling (backslash) heb op je spindels....

als je een cirkel frees, keer er telkens een motor om van richting.... en zit er dan speling op je aandrijf spindels, draait hij eerst die speling er uit, voor dat de machine weer ga bewegen, en daarom krijg je dus platte kanten....

en geen ronde cirkels.... je heb spindels vervangen, maar wel met de zelfde spoed?
bedoel, als die trapezium spindel een spoed hadden van 3mm, en de kogel omlopen 5mm ja dan krijg je ovalen ipv cirkels...

heb je alle spindels vervangen, of alleen 1 as?

In mach 3 moet je opgeven hoeveel pulsen er in 1 mm zitten....

en dat is dus ook afhankelijk van de spindels die je gebruik....
een normale stappenmotor heeft 200 pulsen per om wenteling....

heb je trapezium draadeind, met een spoed van 3, dan legt je machine bij 200 pulsen 3 mm af.....
heb je kogelomloop met een spoed van 5 mm , dan leg je machine bij 200 pulsen opeens 5 mm af....

dus kortom... wat heb je nu precies gedaan, en wat bedoel je nu precies...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie