Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

Vanmiddag wilde ik even een plakje staal vlakken. Dit doe ik normaliter met een 63mm sandvik facemill op ca.1500RPM en een feedrate van 800mm/min op max. 1mm diepte. Dieper en sneller kan ik niet omdat de spindel dan wel zo'n beetje op de max zit.
Zo ook vanmiddag, eerst pass ging prima totdat de spindel ineens inzakte. Daarna was vrijwel niks meer mogelijk. Zelfs 0.1mm diepte bij 500mm/min lukte al niet meer. Vervolgens ben ik eerst wat anders gaan doen, en heb ik het karwei afgemaakt met een 16mm 2 snijder, dat ging dan wel weer probleemloos.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Is de motor aan zijn retour-Tata proces begonnen of kan er ook iets anders aan de hand zijn?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

Zit er nog een regelaar voor de motor ?
Of hangt deze via een relais en of schakelaar aan het net ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

Er zit een VFD voor. Aangesloten op 1fase en de uitgang is 3fase.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

bartL schreef: 04 feb 2022 19:40 Er zit een VFD voor. Aangesloten op 1fase en de uitgang is 3fase.
Kun je niets in de fout historie achterhalen ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door DaBit »

Ik verdenk toch eerder de frequentieregelaar dan de motor denk ik. Al kan een rotte fasedraad in of buiten de motor ook nog wel. Niet per ongeluk van draden de uiteinden vertind en in een schroefverbinding geduwd neem ik aan? Of een kabel die in een kabelrups teveel mishandeld is?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

HD13 schreef: 04 feb 2022 21:32
bartL schreef: 04 feb 2022 19:40 Er zit een VFD voor. Aangesloten op 1fase en de uitgang is 3fase.
Kun je niets in de fout historie achterhalen ?
Nee want de vfd gaat niet in storing. Voor die tijd heb ik hem al stilgezet anders kan ik wisselplaatjes gaan rapen.
DaBit schreef: 04 feb 2022 21:54 Ik verdenk toch eerder de frequentieregelaar dan de motor denk ik. Al kan een rotte fasedraad in of buiten de motor ook nog wel. Niet per ongeluk van draden de uiteinden vertind en in een schroefverbinding geduwd neem ik aan? Of een kabel die in een kabelrups teveel mishandeld is?
En wat zou er dan met de regelaar kunnen zijn? Of kan die ook gewoon "op" zijn? Ik zou daar dan eerder een storing verwachten eigenlijk.
De verbindingen kan ik voor de zekerheid wel even controleren maar ik verwacht hier eigenlijk geen problemen. Ik heb er van die gele ogen op gekrompen en die zitten vast geschroefd op de motor klemmen. Dat zijn normaliter wel degelijke verbindingen is mijn ervaring. En de kabel gaat direct naar de kast. Het is een knee-mill dus geen kabelrupsen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

Misschien even opletten hoe de regelaar reageert.
Display zodanig instellen dat deze de uitgangsspanning weergeeft.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 04 feb 2022 23:02 En wat zou er dan met de regelaar kunnen zijn? Of kan die ook gewoon "op" zijn? Ik zou daar dan eerder een storing verwachten eigenlijk.
Mjah, 'op' kan wel; vooral bij de eenfase-in frequentieregelaars krijgen de condensatoren in het ding het aardig voor de kiezen, en die dingen hebben een levensduur die sterk afhankelijk is van de belasting. Maar gewoon stuk kan ook, en ik kan faalmodi verzinnen voor de elektronica in zo'n ding waarbij geen fout geproduceerd word maar de motor toch niet lekker wil lopen.
Verder faalt elektronica over het algemeen eerder dan een bonk ijzer, koper en wat aluminium.
De verbindingen kan ik voor de zekerheid wel even controleren maar ik verwacht hier eigenlijk geen problemen.
Ik ook niet echt. Maarja, iets is er blijkbaar anders dan het was, en kabeltjes controleren op rotte verbindingen is makkelijk te plukken laaghangend fruit....

Verder net wat HD13 zegt: even kijken of je frequentieregelaar dingen als motorstroom, motorspanning, etc. kan laten zien, en zo ja, of je daar iets vreemds opvalt. Als het dat niet doet is dom componenten wisselen om inzicht te krijgen waar het probleem zit altijd wel een plan. Ik heb eventueel hier nog een 3kW huanyang 400V in / 400V uit frequentieregelaar liggen als noodvoorraad; als je ermee geholpen bent mag je 'm best lenen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan het ook nog aan de 220 kant van de VFD zitten?
Dat daar een slecht vastzittende kabel, ingebrande stekker-pootje oid problemen oplevert.
Of het hele net wat een beetje inzakte omdat er nog meer gebruikers waren.

Puur op gevoel lijkt mij 220v voor een 63mm frees bij 1500 toeren best een uitdaging. (3kW of ziets ?) Maar goed dat heeft gewerkt.
Ja ik weet dat het een hele vreemde combinatie van getallen is. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

bartL schreef: 04 feb 2022 23:02 De verbindingen kan ik voor de zekerheid wel even controleren maar ik verwacht hier eigenlijk geen problemen. Ik heb er van die gele ogen op gekrompen en die zitten vast geschroefd op de motor klemmen. Dat zijn normaliter wel degelijke verbindingen is mijn ervaring. En de kabel gaat direct naar de kast. Het is een knee-mill dus geen kabelrupsen.
Gele ogen zijn eigelijk voor "dikke" draden bedoeld 4-6 mm².
Als er dan een dunne draad inzit dan klemt dit niet genoeg om goede verbinding te blijven garanderen.

Je hebt eigenlijk rode, tot 1,5mm² of blauwe tot 2,5mm² nodig.

Is over het algemeen een veel voorkomend probleem als er in draadbomen wordt "gehobied".
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

Ik heb de situatie even herhaald en ik kon het precies reproduceren dus dat is alvast makkelijk. Uitgangsspanning kan ik niet instellen voor zover ik kan vinden. Ik heb hem wel op motorstroom kunnen zetten, hebben we hier wat aan?
Bij de eerste pass, 0,5mm diepte 1500RPM 800mm/min loopt de motor stroom op van 5,3A onbelast (is dit niet erg hoog??) naar 6,8A tijdens het frezen.
Dan de tweede pass met identieke instelling, motorstroom loopt op van 5,3A naar 11A op het moment dat ik hem stilzet om de boel niet kapot te draaien. Het lijkt er dus op dat hij veel zwaarder trekt wanneer hij warm wordt. Als dit inderdaad vanuit de VFD zou kunnen komen (wat ik eigenlijk wel hoop) kan ik inderdaad weleens proberen te testen met een vervanger.
HD13 schreef: 05 feb 2022 11:37 Je hebt eigenlijk rode, tot 1,5mm² of blauwe tot 2,5mm² nodig.

Is over het algemeen een veel voorkomend probleem als er in draadbomen wordt "gehobied".
Je hebt gelijk. Ik heb de motor aansluitingen even opengeschroefd en ik had inderdaad blauwe gebruikt. En geen ogen maar van die doorverbind dingen omdat er alleen kabels direct uit de motor komen. Hier zijn verder geen bijzonderheden te vinden. Alle aansluitingen zowel aan motor als aan VFD zijde zitten netjes en goed vast.
hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2022 08:43 Kan het ook nog aan de 220 kant van de VFD zitten?
Dat daar een slecht vastzittende kabel, ingebrande stekker-pootje oid problemen oplevert.
Of het hele net wat een beetje inzakte omdat er nog meer gebruikers waren.

Puur op gevoel lijkt mij 220v voor een 63mm frees bij 1500 toeren best een uitdaging. (3kW of ziets ?) Maar goed dat heeft gewerkt.
Ja ik weet dat het een hele vreemde combinatie van getallen is. :lol:
Aan de ingang meet ik eigenlijk constant 240Vac. Last van inzakken hebben we hier niet, trafohuisje staat hier op de stoep. Vanaf daar met een 3x250A kabel naar onze hoofzekeringen. Die trekken we verlopig niet warm vermoed ik. :lol:

Vwb het vermogen, ik heb zo'n app die aangeeft dat hij op 1mm diepte zo'n 1.6kW nodig zou hebben in vol materiaal. Eigenlijk klopt dat wel altijd met wat ik zag. De machine is 1.5kw en die kon dit altijd precies aan.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

Heb je een typeplaatje of specificaties van de motor ?
Kan je voelen of de lagers heet worden van motor en of tussenbak ?
11 A lijkt me ook een beetje veel voor deze regelaar, wat geven de specs aan ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

Jazeker, die heb ik.
20220205_200943.jpg
En dit is de link naar de manual van mijn VFD, type SKBD 200150.

Motor zelf wordt niet overdreven warm. Hij zit kops tegen een gietstuk geschroefd waar de aandrijving in zit. Ik kan aan de zeskant dus niet voelen of de lagers heet worden oid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

Weet niet hoe je regelaar precies is ingesteld;
Maar voor deze motor moet de uitgangspanning op 220Vac gezet worden en de frequentie op 60Hz.
Dan draait de motor binnen zijn ideale settings.
Nominaal zal deze dan 6,3 ampere opnemen, zodra er meer loopt wordt de motor overbelast.
Om even kort door de bocht te gaan, vermoed dat je regelaar 50Hz max staat en door de mismatch 50/60Hz zal de motor bij zware belasting meer stroom gaan trekken en de rgelaar overbelasten.

Weet je al wat de regelaar maximaal aan stroom mag leveren ?
Plaats reactie