Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

De frequentie zit tussen de 0 en 100hz, instelbaar met een potmeter. Ik werk standaard wel op 50hz omdat de spindelsnelheid ook mechanisch traploos te verstellen is. De potmeter gebruik ik voornamelijk voor wat finetunen tijdens het werk.

Als ik het goed heb kan de vfd nominaal 7A leveren en 150% gedurende 60seconde. Dat verklaart wel de problemen zodra hij richting de 11A gaat. Maar mijn vraag is eigenlijk waarom hij zo hoog oploopt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door DaBit »

Die 5,3A onbelast is ook wat hoog voor een 1.5kW motor als je het mij vraagt, al is een paar ampere daar nog niet zo raar. De motorstroom bestaat voor een deel uit magnetiseringsstroom en de rest is koppelgenererend. Als de motor onbelast draait is vrijwel alle stroom magnetiseringsstroom. Van die magnetiseringsstroom gaat je electriciteitsmeter niet lopen, of althans niet zo hard als het lijkt.

Maar als het ding op 50Hz/220V ingesteld staat dan verklaart dat wel enigzins die 5.3A, al zie ik ook duidelijk 50Hz/1430rpm op het typeplaatje staan dus het moet gewoon kunnen.

Misschien toch eens de weerstand van de motorfases meten ofzo, bij voorkeur nadat de boel uitgevallen is; het heeft er wat van weg van 1 van de fases niet lekker meedoet als de boel warm word. Ik kan alleen niet ruiken of dat een fase van de regelaar of van de motor is. Maar zoals gezegd: als je nog een andere regelaar hebt liggen dan is even wisselen voor de test net zo simpel. Stekker eraan, 3 motordraadjes eraan, eventueel de RUN bedraden, bedienen via het paneeltje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 05 feb 2022 23:39 Die 5,3A onbelast is ook wat hoog voor een 1.5kW motor als je het mij vraagt, al is een paar ampere daar nog niet zo raar.
Het heeft misschien ook wel te maken met de variabele aandrijving. Die conische veerbelaste pulleys vreten volgens mij ook vermogen.
DaBit schreef: 05 feb 2022 23:39 Misschien toch eens de weerstand van de motorfases meten ofzo, bij voorkeur nadat de boel uitgevallen is; het heeft er wat van weg van 1 van de fases niet lekker meedoet als de boel warm word.
En hoe kan ik dit meten? Gewoon de ohmpjes tussen U en V, U en W, V en W meten?

Ik heb al een balletje opgegooid bij een bedrijf die hier veel testwerk doet, zij hebben wel een stapel van die dingen liggen en kan ik er hopelijk wel 1 overnemen/lenen als het vermogen een beetje klopt.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

Ik heb al een balletje opgegooid bij een bedrijf die hier veel testwerk doet, zij hebben wel een stapel van die dingen liggen en kan ik er hopelijk wel 1 overnemen/lenen als het vermogen een beetje klopt.
Denk dat het in dit geval de korste klap is om te bepalen of het in de regelaar of de motor zit.

Als je een goede meting wilt doen dan zul elk van de drie windingen apart moeten meten.
Houd ook in dat je het punt moet zien te vinden waar de wikkelingen bij elkaar komen en heir dus scheiden.
Bij een "standaard" motor is daar meestal al wel in voorzien, weet niet hoe dat bij deze motor zit.

Voor het fatsoenlijk meten van de motorwikkelingen en isolatie onderling heb je een speciale meter nodig.
Valt met een universeel meter niet goed te meten.
Je kan Ohms (weerstand) meten met een universeel meter maar omdat dit vaak lage waarden zijn heeft de meter moeite om dit goed weer te geven.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 06 feb 2022 10:53 Het heeft misschien ook wel te maken met de variabele aandrijving. Die conische veerbelaste pulleys vreten volgens mij ook vermogen.
Als daar een paar honderd Watt in zou verdwijnen dan werden ze in korte tijd gloeiend heet.
DaBit schreef: 05 feb 2022 23:39 En hoe kan ik dit meten? Gewoon de ohmpjes tussen U en V, U en W, V en W meten?
Ja, dat. Een gewone multimeter zal met die lage weerstandswaarden geen al te betrouwbaar resultaat geven, maar we zoeken dan ook niet naar 5% afwijking.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 06 feb 2022 13:34 Ja, dat. Een gewone multimeter zal met die lage weerstandswaarden geen al te betrouwbaar resultaat geven, maar we zoeken dan ook niet naar 5% afwijking.
Dat blijkt. :lol: Ik meet eigenlijk alleen maar 0. Zowel "koud" als vlak nadat ik hem even flink gepest heb. Dit doe ik overigens wel op de uitgang van de VFD.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door DaBit »

Ik denk niet dat die VFD zoveel invloed heeft op de waarde die je meet. Maar 0 is wel weinig voor zo'n relatief klein motortje.
Als je het hebt kun je met een labvoedingkje een Ampere door de winding sturen en de spanning meten. R=U/I
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door HD13 »

bartL schreef: 06 feb 2022 18:13
DaBit schreef: 06 feb 2022 13:34 Ja, dat. Een gewone multimeter zal met die lage weerstandswaarden geen al te betrouwbaar resultaat geven, maar we zoeken dan ook niet naar 5% afwijking.
Dat blijkt. :lol: Ik meet eigenlijk alleen maar 0. Zowel "koud" als vlak nadat ik hem even flink gepest heb. Dit doe ik overigens wel op de uitgang van de VFD.
Motordraden loshalen op regelaar en dan meten.
Weet je zeker dat het "0" is en geen reactie van de meter dat de meting buiten z'n ingestelde bereik ligt ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 06 feb 2022 19:07 Ik denk niet dat die VFD zoveel invloed heeft op de waarde die je meet. Maar 0 is wel weinig voor zo'n relatief klein motortje.
Als je het hebt kun je met een labvoedingkje een Ampere door de winding sturen en de spanning meten. R=U/I
Een labvoeding heb ik niet, maar wel een tweede multimeter die het blijkbaar beter doet ;-) ik meet nu 2.7 a 2.8 ohm tussen alle windingen. Vervolgens de motor even goed op zn klot'n gegeven en middels de rem de vfd expres laten trippen waarna ik de metingen heb herhaald, hierbij kreeg ik exact dezelfde waardes.
HD13 schreef: 07 feb 2022 17:38 Weet je zeker dat het "0" is en geen reactie van de meter dat de meting buiten z'n ingestelde bereik ligt ?
Ik snap dat ik niet geroemd zal worden om mijn elektrotechnische kennis maar dat onderscheid kan ik nog wel maken:lol:. Mijn multimeter geeft dan overigens een 1.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door DaBit »

Dan staat de VFD bij mij toch bovenaan het verdachtenlijstje..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vermogensverlies 3ph AC spindelmotor

Bericht door bartL »

Ja gelukkig maar. Die is makkelijker te vervangen als de motor.
Plaats reactie