Mach 3 -0 punt

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Mach 3 -0 punt

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hallo cnc-ers

Ik ben bezig met inlays , en daarbij moet het werkstuk regelmatig van de freesmachine om te bewerken en weer terug om het volgende stukje te frezen Dit is meestal meerdere keren nodig.
Nu is mijn vraag kun je mach 3 zo instellen dat hij bij zo'n project automatisch het 0 punt opslaat zodat je telkens vandaaruit begint,dit is bij dit werk noodzakelijk. Werkstuk terug plaatsen op dezelfde plaats is geen probleem.
Ben benieuwd naar jullie reacties

Henri
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Mach 3 -0 punt

Bericht door motormuis »

Mach3 onthoud de laatste ingestelde 0 punt
als je de machine uitzet vraagt Mach 3 ook of de 0 punt opgeslagen moet worden
verder kan je met de g code g 53 / 54 /55 / 56 elk een eigen 0 punt toekennen
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mach 3 -0 punt

Bericht door benkr »

Je nulpunt wordt vooral bepaald tijdens het homen, dat noemt men het machine nulpunt.
Voor je aan een freesklus begint geef je Mach3 aan waar het nulpunt van het werkstuk ligt, daarom wordt dit ook het werkstuk nulpunt genoemd.
Dat werkstuk nulpunt heb je in je CAD programma al vastgelegd en dat moet je Mach3 daarom ook vertellen.
Als je nu, wanneer je je werkstuk nulpunt hebt vastgelegd in Mach3 drukt op de softkey "Machine coordinaten" en de waarden voor X, Y en Z noteert dan kun je aan de hand daar van altijd je werkstuk nulpunt weer opnieuw vastleggen. Als de tijd tussen het weghalen van het werkstuk en het weer terugleggen kort is dan kun je de machine aan laten staan, als het langer duurt dan kun bij het correct uitschakelen inderdaad op de vraag of de werkstuk coordinaten moeten worden onthouden ook ja antwoorden.
Henri cnc (leek)
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: Mach 3 -0 punt

Bericht door Henri cnc (leek) »

Oke dankjewel,
Ik ga ermee aan de slag
Plaats reactie