Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

Ik heb een portaalfrees staan (die ik wil verkopen), maar die werkt op 380 volt en ik heb toch het idee dat dit er voor zorgt dat er minder interesse is in de machine. Nu denk ik erover om een nieuwe VFD aan te schaffen, zodat er machine op 230 volt kan gaan werken, maar ik heb niet heel veel verstand van VFD's e.d., vandaar dat ik jullie hulp inroep.

De spindle die ik heb heeft het volgende typeplaatje:
IMG_20220202_104132.jpg
Daar staat dus op dat het voltage 380 volt is, maar nu vroeg ik me af of ik deze motor zou kunnen aansturen met bijvoorbeeld deze VFD: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... 230v-2-2kw

Of moet je dan een spindle hebben waarbij de spindle voltage ook 230 volt is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3116
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door keesfrees »

Jantje2k schreef: 02 feb 2022 10:55 die werkt op 380 volt en ik heb toch het idee dat dit er voor zorgt dat er minder interesse is in de machine.
Dat dacht ik ook al, terwijl het qua vermogen niet nodig is.
Jantje2k schreef: 02 feb 2022 10:55 Of moet je dan een spindle hebben waarbij de spindle voltage ook 230 volt is?
Dat zal het meest eenvoudig zijn inderdaad, heeft deze motor een aansluitkastje waar je de wikkelingen kan omzetten ? Van 3 hoek naar ster. Het zal wel niet, anders zou dat ook op het aansluitplaatje moeten staan.

Uit een andere conversatie ( op dit forum ?) heb ik begrepen dat bij de gangbare VFD's de uitgang spanning niet hoger is dan de spanning op de ingang.
( En 3 fase gelijkrichten is eenvoudiger dan 1 fase. )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Kars-cnc »

Ik denk niet dat dat zo maar lukt. Een VFD met 230V in komt aan de uitgang normaal gesproken ook niet hoger dan 230V uit (zeker die Huanyang niet).

Het kan alleen als de spindel 400V in ster zou zijn en je hebt de mogelijkheid hebt om hem in driehoek te zetten. Op het type plaatje staat daar niets over en dat is niet veelbelovend. Niettemin, je zou een foto van de binnenkant van het aansluitkastje kunnen posten, misschien valt daar uit op te maken hoe de wikkelingen aangesloten zitten en of dat omgezet kan worden.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Kars-cnc »

Ik zie dat Keesfrees in tussentijd ook een en ander ook al uitgelegd heeft...

Je kunt overwegen HuanYang VFD van 15,- gewoon te kopen, zoveel geld is het niet. Je frees wordt daarmee wel bruikbaar op 230V maar het spindel vermogen is dan nog maar iets van 60% van die 2.2kW

[Edit] ik zie dat het 150,- euro is geen 15,- foutje :x

Tsja, dan wordt het weer een ander verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door buitermark »

Ter bevestiging.. hier https://youtu.be/bed85DfAOX0 is volgens mij jouw spindle motor en zo'n zelfde vfd ook in gebruik voor het meten van snelheden en runout van die spindle.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat het klopt maar ze verkopen het wel zo:

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... -recommend

Ze schrijven heel duidelijk 230V éénfase in en 400V 3 fase uit.
Als het niet blijkt te kloppen dan kun je op diverse manieren je koop ongedaan maken, als je via PayPal of met bepaalde creditcards betaald dan is het daar geregeld, incl. retourzending. Maar ook Ali zelf heeft goede garantieregelingen, ik heb zelf meegemaakt dat ik mijn geld volledig terugkreeg zonder het item retour te hoeven zenden.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

buitermark schreef: 02 feb 2022 11:35 Ter bevestiging.. hier https://youtu.be/bed85DfAOX0 is volgens mij jouw spindle motor en zo'n zelfde vfd ook in gebruik voor het meten van snelheden en runout van die spindle.
Ja, volgens mij is dit exact dezelfde motor inderdaad. Dan zou alleen nog de vraag zijn hoe dat zit met het vermogen.

Verder, het aansluitkastje is gewoon een stekker, of bedoelen jullie niet op de motor? Dat is dan deze stekker:
IMG_20220202_114807.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door DaBit »

Met 230V VFD kun je tot circaplusminus zo'n 15000rpm het originele koppel en vermogen van de spindel handhaven. In het 15000-24000rpm gebied neemt het koppel af tov. wat het is met 400V VFD. Zeg 40-50%.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

aansluitng.jpg
Dit is de aansluiting in de stekker, dus als ik het goed begrijp is het dan in principe niet mogelijk om met 230 volt te gebruiken, klopt dat? Doordat er geen driehoek van kan worden gemaakt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

DaBit schreef: 02 feb 2022 11:55 Met 230V VFD kun je tot circaplusminus zo'n 15000rpm het originele koppel en vermogen van de spindel handhaven. In het 15000-24000rpm gebied neemt het koppel af tov. wat het is met 400V VFD. Zeg 40-50%.
Dus dat zou betekenen dat het vermogen van de spindle op die toeren rond de 1,1 Kw komt te liggen (toch)?

Dan zit ik nu een beetje te twijfelen: in hoeverre wordt dat vermogen aangeroepen op een gemiddelde portaalfrees? Is dat voldoende, of is het verstandiger om gewoon een nieuwe motor aan te schaffen + vfd die gewoon op 230 volt kan draaien? Dus eigenlijk vraag ik me af wat jullie advies zou zijn :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of je moet de motor met VFD apart aan bieden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 feb 2022 12:30 Of je moet de motor met VFD apart aan bieden.
Nou, ik zou in principe de huidige motor + vfd wel weer kunnen verkopen (hoop ik) en anders heb ik in de toekomst vast wel een ander project liggen. Ik heb vooral het idee dat de meeste mensen die een cnc machine zoeken gewoon willen frezen en minder lol beleven aan het zelf bouwen / dingen uitzoeken enzo.

Vandaar dat ik nu overweeg om gewoon een nieuwe motor te regelen, of dus alleen een nieuwe vfd, met dus een lager vermogen, twijfels, twijfels :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door DaBit »

Als je al iets doet zou ik alleen de VFD doen. Je kunt wel mooi nieuw spul kopen en monteren, maar daar komt weer een ditje hier en datje daar bij want dat is altijd zo. Dat geld moet maar weer terug komen bij verkoop, wat het meestal niet doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 02 feb 2022 11:55 Met 230V VFD kun je tot circaplusminus zo'n 15000rpm het originele koppel en vermogen van de spindel handhaven. In het 15000-24000rpm gebied neemt het koppel af tov. wat het is met 400V VFD. Zeg 40-50%.
Theoretisch en qua dissipatie klopt dat wel lijkt mij. Maar kan de doorsnee VFD dat wel ondersteunen met de Frequency/Voltage karakteristiek? Mijn simpele HuanYang VFD laat zich (voor zover ik mij herinner) alleen in de onderste regionen aanpassen?

Nu heb ik daar ook weer niet zoveel studie van gemaakt, ik las hier allemaal enge verhalen over het binnen een paar seconden in rook opgaan van je spindelmotor als die instellingen niet kloppen dus heb ik het min of meer standaard gelaten :mrgreen:
Plaats reactie