Correct werken met rijgklemmen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jammer dat die zelflaminerende sticker spul niet in verschillende vormen te krijgen zijn. Die werken echt heel prettig.
(eigen stickertje met een stukje onzichtbare 3M tape er over werkt voor nood ook nog wel)
https://www.brady.nl/printlinten-cartri ... 21-750-427
Volgens mij zouden ze ook gewoon op een A4 stickervel kunnen, of op de rol voor een simpele stickerprinter.
Maar ja, als Brady het alleen voor z'n eigen machine maakt houd het op, ik heb altijd gedacht dat het bij printers om de consumables ging, dus als ze slim zijn.... :mrgreen:

Als je een beetje netjes kunt schrijven:
https://www.tme.eu/nl/details/ro202ref- ... FtEALw_wcB
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door skillalot »

Caesar schreef: 02 feb 2022 00:39 wat gebruik jij om te labelen? Ik heb eens een paar middagen zitten googlen en eigenlijk is anno 2022 alle opties nog steeds duur en/of tijdrovend:
* printen met Brother label printer (printbare krimpkous): duur en je gooit de helft van de krimpkous weg door te lange 'navoer'
*labeltjes printen en in hulsjes stoppen. De betaalbare varianten met template voor in Word of met invoersoftware zijn 'out of business'. Wat ik verder kan vinden zijn 'professionele pakketten' die voor een semi hobbiest niet te betalen is.
*gepriegel met voor geprinte cijfertes/letters ga ik niet aan beginnen.
Ik gebruik ook een brother, en daar stop ik een 24mm lint in. Voor kabels stel ik hem in als een wikkellabel, die draai je dan om de kabel heen heel makkelijk. Daarna een doorzichtig stukje krimpkaus er over en hij gaat er nooit meer af.
Printbare krimpkaus gebruik ik niet, dat is volgens mij ook meer voor dunne kabeltjes/losse aders. En bedrading in een kast label ik dus niet, aangezien de klemmenstroken al van nummers voorzien zijn.
Caesar schreef: 02 feb 2022 00:39 overigens vind ik dat de klemmen echt ongelooflijk duur zijn (voor zo'n stukje plastic). Of ik heb de juiste kanalen niet, maar bij Farnell/Conrad zit op zo'n 1.50 per stuk meen ik. Oosterberg en Eibabo is wel interessant trouwens, daar ga ik eens kijken.
Phoenix PT2.5 kost bij eibabo 59 cent. Ik denk dat je naar de verkeerde klemmen zat te kijken, met meerdere etages bijvoorbeeld, die zijn een stuk duurder.
https://www.phoenixcontact.com/nl-nl/pr ... 25-3209510

Ik gebruik meestal alles van phoenix PT, omdat insteken gewoon veel sneller werkt dan schroeven, en schroeven kunnen los trillen en een veerklem niet. Schroeven kun je vergeten aan te draaien, of de kabel er niet goed in hebben zitten, bij veerklemmen als deze steek je de kabel van bovenaf er in en heb je er goed zicht op, kan er eigenlijk niks fout gaan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 02 feb 2022 10:35
Kjelt schreef: 02 feb 2022 09:57 Die 48V voor de servo's ? Dan zeker bedraden je wilt toch geen 6 a 10A over een printspoor laten lopen ?
Waarom niet?
Uitgaande van 20 graden temperatuurstijging en 18u basiskoper+plating op een enkelzijdige print heb je voor 6 Ampere een spoor van 3mm breed nodig.
Ok waar zit mijn redeneerfout dan. Bij snoeren wil je voor 10A toch wel 0,75mm2 doorsnede hebben.
Als je pcb 18u dik koper is maal 3mm kom ik uit op 0.054mm2 ? Lijkt me zeer weinig.
Voor 0,75mm2 heb je dan 40mm breed spoor nodig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 02 feb 2022 00:39 * printen met Brother label printer (printbare krimpkous): duur en je gooit de helft van de krimpkous weg door te lange 'navoer'
tip: Bij Ali zijn de compatible cartridges niet zo duur, daarnaast print je alle labels in 1x uit en knipt of snijdt ze dan zelf, dus heb je maar 1x de aanloop en uitloopstrook verliezen.
skillalot schreef: 02 feb 2022 11:59 Ik gebruik ook een brother, en daar stop ik een 24mm lint in. Voor kabels stel ik hem in als een wikkellabel, die draai je dan om de kabel heen heel makkelijk. Daarna een doorzichtig stukje krimpkaus er over en hij gaat er nooit meer af.
Ja dat werkt ook met 6mm tape voor dunne kabels en bijpassende dunne doorzichtige krimpkous. Is wel aardig wat werk.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door remon_v »

Als het goedkoop moet…… dan neem je toch de Chinese clones:
https://a.aliexpress.com/_mOlTRdq
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door skillalot »

Geen idee hoe de chinese clones van de PT serie zijn, de schroefterminals van phoenix, UK5 is dat dacht ik heb ik ooit eens geprobeerd, maar die barsten uit elkaar zodra je de schroeven aandraait, dan gaat het plastic helemaal uit elkaar, dus dat was niet zo'n succes.
Verder scheelt het iets, maar niet superveel, maar je moet er wel lang op wachten. Ik houdt het gewoon bij de originele...

Had overigens een half jaartje terug wel een keer geluk bij kelders, daar vond ik volle doosjes met phoenix PT1.5 klemmen, zaten er 50 in en doos en heb een doosje of 5 kunnen bemachtigen toen, moest er iets van 15 euro voor betalen :lol:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door bartL »

Toevallig vandaag een doosje van deze binnengekregen. Best een drama want uit deze serie PT1.5 was er nauwelijks wat verkrijgbaar, vandaar dat het zwarte zijn geworden.
Ze kosten ongeveer 1euro per stuk (voor 4-voudige), eigenlijk vind ik het de moeite niet om daarvoor te gaan shoppen in China met het risico dat je een stukkie brandhout in huis haalt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 02 feb 2022 12:36 Ok waar zit mijn redeneerfout dan. Bij snoeren wil je voor 10A toch wel 0,75mm2 doorsnede hebben.
Als je pcb 18u dik koper is maal 3mm kom ik uit op 0.054mm2 ? Lijkt me zeer weinig.
Voor 0,75mm2 heb je dan 40mm breed spoor nodig.
Een printspoor heeft een groot oppervlak voor z'n volume, 1 kant zit aan materiaal vast dat warmte een stuk beter geleid dan lucht, en de lengte is niet zo groot dus het verlies over het algemeen verwaarloosbaar. Verder is het koper op de buitenlagen van een afgewerkte printplaat geen 18u, dat is de dikte van het basiskoper. Na plating is de laag ~55u dik.

100mm printspoor op een enkelzijdige PCB van 3mm breed op 18u basiskoper heeft een weerstand van 12 milli-Ohm, dissipeert bij 6 Ampere 0,4W en word dan zo'n 20 graden warmer dan de omgeving. Doe ik het op een 4-laags PCB met plane op laag 2 en 0,2mm afstand tussen die 2, dan mag hetzelfde spoor alweer 10 Ampere hebben voor dezelfde 20 graden temperatuurstijging. Ik heb printen gemaakt die getest 360 Ampere doen op een dubbelzijdige PCB van 0,6mm dik, en indien nodig hadden ze van mij ook best op het dubbele mogen testen.

Je kunt dus best een bult rijgklemmen vervangen door een printje, ik denk alleen niet dat je daar snel goedkoper mee uit bent.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Correct werken met rijgklemmen

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 feb 2022 10:52 Jammer dat die zelflaminerende sticker spul niet in verschillende vormen te krijgen zijn. Die werken echt heel prettig.
(eigen stickertje met een stukje onzichtbare 3M tape er over werkt voor nood ook nog wel)
https://www.brady.nl/printlinten-cartri ... 21-750-427
Volgens mij zouden ze ook gewoon op een A4 stickervel kunnen, of op de rol voor een simpele stickerprinter.
Maar ja, als Brady het alleen voor z'n eigen machine maakt houd het op, ik heb altijd gedacht dat het bij printers om de consumables ging, dus als ze slim zijn.... :mrgreen:

Als je een beetje netjes kunt schrijven:
https://www.tme.eu/nl/details/ro202ref- ... FtEALw_wcB

Ik heb zo'n brother bluetoothprintertje en die print ook op speciale krimpkousjes. Volgens mij rond de 4e voor 1,5? meter
Plaats reactie