Deckel E3 freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Deckel E3 freesmachine

Bericht door Petervg »

Hoi hoi,

ik heb een Deckel E3 gekocht die ik wil ombouwen met een nieuwe linuxcnc sturing. Ben nu eerst aan het uitzoeken hoe de mechanica werkt, maar ik loop een beetje vast op de Y-as. de machine heeft 2 Y-assen waarvan 1 met een servo aangestuurd wordt (=ok), maar op die Y-as zit een 2e Y-as die volgens mij manueel vertelbaar moet zijn. Maar ik krijg er langs geen kanten beweging in.

Heeft daar iemand meer ervaring in? Volgens mij is de E3 een aangepaste FP3.. Ik heb alle boutjes op de assen die ik kan vinden al los gezet, maar nog steeds zit Y2 tov Y1 muurvast.

Groetjes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door joopbos »

Even graven in mijn geheugen. Zit Y2 niet via een tandheugel verbonden aan Y1? En verplaatst je Y2 niet door aan een van die "inbusbouten" het tandwiel van de heugel te verdraaien. Zoiets was het.
Maar Hugo weet het vast.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door tuonov4 »

y 2 moet met de hand verschoven worden, er zit geen tandheugel ofketting overbrenging tussen.Gewoon alle klem bouten een kwart slag los en dan moet het willen schuiven.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door tuonov4 »

De knop is voor de gereedschapspanner
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door Petervg »

@tuonov4: de gereedschapsspanner voor de horizontale gereedschapshouder zit toch achteraan? Dat is afaik gewoon een draadstang die in de cone grijpt om de toolhouder naar binnen te trekken. Wat zou die knop dat juist doen?

Ik heb alle klembouten al los gezet, maar nog steeds zit'ie muurvast :-(

@Joopbos: dat was inderdaad ook mijn idee voordat ik op youtube ging zoeken en ook de reden waarom ik voorzichtig wil zijn om met een potrik of spanband er terveel kracht op te zetten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door tuonov4 »

dit is een andere freeskop als in jouw boek, heb je ook de bout rechts achteraan op de y2 los?Wat betreft de knop weet ik niet wat je nu precies bedoelt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FP3.jpg
Zoals Tuonov zegt (die het beter weet dan ik ;-) ) en uit de gebruiksaanwijzing:
2 blauwe schroeven om de 2e Y vast en los te zetten.
Die rode schroef MAG NIET vast, die is voor de steekkop, als die vast gedraaid wordt, kan het gietstuk vervormen, is daar onder hol, zit de aandrijving.
Die gele groep is de boor pinole, kneveltje los zetten en uitdraaien.

Misschien zit de boel een beetje vergomd. Heb ooit een steekkop uit elkaar gehaald en moest eerst met een scherp schraap mes de hele gomlaag er af krabben voor ie weer een beetje gangbaar werd.

Aan de andere kant hoort een blokje te zitten zodat de kop tussen die 2 aanslagnokken blijft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door Markus »

Wellicht kun je deze man mailen ??



Hier ook info als je een beetje Duits kan

https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... &start=140

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door elvis3 »

Ik dacht dat je eerst de kop schuin moest zetten, en daarna naar achteren kunt schuiven. Je moet ergens een soort aanslag pennetje uitrekken, anders kan hij niet ver genoeg naar achteren.En de harmonica niet vergeten los te klikken, anders valt die op de grond .
Of is dat alleen bij de FP3?.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Re: Deckel E3 freesmachine

Bericht door Petervg »

@Markus: hartelijk dank voor de link en video, maar had deze ook al gezien :-). Dat is exact wat ik met de E3 wil doen. Wel goed idee om die man eens te mailen, maar weet niet of ik zijn contactgegevens ergens ga vinden. Ook het Duits forum bespreekt enkel de mesa kaarten en motoren, maar dat is vrij gekende materie.

@Hugo: Goed dat je dat zegt van de rode schroef! Hartelijk dank! Ivm de gele groep: ook daar is geen beweging in te krijgen. Dus misschien zit het inderdaad gewoon vergomd. Ivm het blokje aan de andere kant: klopt!

@tuonov4: ah ok. Ik had niet door dat dit een andere kop was. Dit komt uit de manuals die bij de machine waren, maar dan mis ik blijkbaar nog wat info :-). Ik heb inderdaad alle bouten (ook rechts achteraan op Y2) los gezet. Met de knop bedoelde ik de knop die Hugo in het geel heeft aangeduid. Maar ook die zit muurvast.

Mijn indruk is dat het gewoon vastzit omdat het mss nooit gebruikt is of al te lang stil staan. Ik ga kijken of ik ergens een mogelijkheid heb om gecontroleerd druk te zetten op de Y2 as tov de Y1 as om het los te wrikken. Op hoop van zegen :-).

Allen heel hartelijk dank voor de feedback. Zeer geapprecieerd!
Plaats reactie