Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door Bjornski1976 »

Ik probeer met Inventor een duw/trekstang te maken die van binnen hol is en over een lengte van circa 16mm trapezium draad heeft.

Omdat de trapezium spindel 4 starts heeft met een pitch van 8mm dacht ik met de standaard "tread" functie dit te kunnen doen maar die heeft een start.

Ik krijg of snap niet hoe ik hier 4 start in ga krijgen maar goed.

Omdat het op de 3D printer gaat gebruik ik de CoolOrange tread moddeler addin de geometrie te krijgen. Dit werkt redelijk. Ik moet de cool lengte oprekken naar de pitch van 8mm en vervolgens herhaal ik het truukje zodat ik vier starts heb.

Echter past het niet en heb het vermoeden dat de maatvoering iets afhankelijk is van de starts.

Wie kan mij aan de maatvoering helpen voor TR8x8 met 4 starts?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door xander janssen »

Je kunt het profiel van de trapeziumdraad in een schets zetten en dan met coil feature "eruit snijden. Als je dat doet met 4 schetsen, telkens 90 verzet, dan krijg je de gewenste vorm.

Zo heb ik eens draad gemodelleerd met 3 voudige draad.

https://youtu.be/0jV3Ns_HYRc

Of maar 1x snijden en dan met circular pattern 4x rond de as kopiëren werkt ook.
Laatst gewijzigd door xander janssen op 29 jan 2022 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door serum »

Ik weet niet precies wat de overlap is tussen Inventor en F360, maar In Fusion360 zou ik 1 coil modeleren als driehoek (triangular external) met de juiste pitch over lengte voor 1 van de 4 threads. Die coil maak je dus in een 3 hoek (met de buitenste punt van de 3 hoek op R4, Op die hoek onder de juiste hoek (plane along path) het trapeziumdraad modeleren, en die sweep/path+guide rail als body (daarom moet je de 3hoek pakken, dan kan je over die buitenste lijn van de driehoek revolven), dat model 3x copy/paste doen onder 90 graden en dat met een combine uit de moer halen. (je kan het ook meteen cutten uit de moer ipv de combine).

Geen idee of ik je helemaal goed begrijp. Vermoedelijk past het nu niet goed, omdat de aanzethoek van de thread onjuist is/te breed wordt door het oprekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door bartL »

Ik werk niet met inventor maar ik had onlangs in mijn CAD programma vrijwel hetzelfde aan de hand. Ik heb toen 1 start getekend en toen met een pattern de andere erbij gezet. Dit moet in inventor ook kunnen volgens mij.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door FreesKever »

Misschien is het een optie om 1 "sketch" te tekenen van de doorsnede, en die dan getordeerd uit te rekken.

of je doet het heel simpel en gebruikt gewoon een cylinder in de tekening zelf.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door Bjornski1976 »

Ik doe het op de manieren zoals jullie voorstellen echter denk ik dat de maat niet goed is.

Weet iemand de maat?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door xander janssen »

Bjornski1976 schreef: 29 jan 2022 22:09 Ik doe het op de manieren zoals jullie voorstellen echter denk ik dat de maat niet goed is.

Weet iemand de maat?
even gratis lid worden van grabcad en je kunt de spindel downloaden als STEP-file.

Moer kun je maken door deze van een cilinder met grotere diameter af te trekken. Daarna wel alle vlakken met "offset" iets terug leggen voor noodzakelijke speling.

https://grabcad.com/library/tr8x8-4-8mm ... ad-screw-1
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door Bjornski1976 »

Top, ga ik dat eens proberen.

Bedankt voor de tips
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door xander janssen »

Bjornski1976 schreef: 29 jan 2022 22:20 Top, ga ik dat eens proberen.

Bedankt voor de tips
Als je geen extreme haast hebt wil ik komende week als ik weer ga tekenen wel iets tekenen. Dan heb je een model wat je nog kunt aanpassen ipv een step-file.

Welke inventor versie heb je? Is namelijk niet forward compatibel qua modellen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door bartL »

Bjornski1976 schreef: 29 jan 2022 22:09 Ik doe het op de manieren zoals jullie voorstellen echter denk ik dat de maat niet goed is.

Weet iemand de maat?
Ah, je zoekt de afmetingen van het profiel? Dat is zeker lastig te vinden voor draad met meerdere gangen. In mijn geval was het TR24x8(p4) en het profiel in CAD was enkel voor de visualisatie. Het bedrijf die de setjes voor me maakt mocht verder uitzoeken hoe het profiel er exact uitziet. Desalniettemin ben ik wel geïnteresseerd mocht je een duidelijke tabel oid vinden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op basis van deze specs een TR15X2 moer gemaakt voor mijn draaibank. Getekend in Freecad en gemaakt op de 3D printer. Het was de pilot voor de uiteindelijke moer die ik in POM of Messing ga maken voor de freesmachine. Daar voor moet ik eerst nog het programma maken om de cutter te kunnen draaien op de draaibank, dus dat duurt nog even.
Het waren mijn eerste stappen met 3D ontwerp en printen. Er is een spreadsheet waar wat maten in staan + een correctie om dat ding goed uit de printer te krijgen.Als je de maten aanpast, kun je er een TR8x8 van maken.
Het is gemaakt door het profiel van de schroefdraad via een subtractive helix weg te halen.

Het renderen van een schroefdraad duurt best lang. Ik heb mijn computer inmiddels vervangen en dat heeft wat geholpen, maar het blijft traag. Dat zal wel komen doordat het renderen van de schroefdraad toch maar op één CPU thread draait. Dus heb geduld met laden!!!!
Trapzoidal specs din103.png
Trapezoidal Thread BF290.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even getest, maar een TR8X8 schroefdraad ziet er niet echt stevig uit!!
(lengte 20 mm)
TR8x8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 30 jan 2022 00:07 Ik heb even getest, maar een TR8X8 schroefdraad ziet er niet echt stevig uit!!
(lengte 20 mm)
TR8x8.jpg
Als ie 4-gangig is, moet je het profiel voor een spoed 2 nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

Ik heb er overheen gelezen terwijl het toch zeker 3 keer genoemd wordt, moet aan de leeftijd liggen!

Ik heb in het model een array toegevoegd en de pitch en lead aangepast. Bij het renderen gaat het echter fout en is de schroefdraad niet over de hele lengte goed. Dit is een van de (vele) onvolkomenheden van freecad 0.19.3
Mogelijk dat het werkt als ik 4 helixen maak, 90° verdraaid. Dan moet ik een model maken voor 1,2,4,etc starts, niet echt handig!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie