Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

Het heeft wat zweetdruppeltjes gekost, maar ik heb een versie voor multi start trapezium draad.

Voor de freecad gebruikers:
In freecad lukte het niet met een subtractive helix. Ik heb daarom een additive helix gemaakt, deze gemirrord en het resultaat van de moer afgetrokken. Omdat in freecad één body niet uit meerdere solids mag bestaan heb ik de helixen op een voet geplaatst. In het eindresultaat zie je dat niet.
Er zijn 2 versies één voor de multi start en één voor de singel start thread.
Multi Start Nut.jpg
Trapezoidal Thread BF290.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is zo'n zwept cut of swept boss, toch in de meeste cad pakketten redelijk simpel.
Geen idee waar in freecad de moeilijkheid zit, in SW heb ik het zonder veel trubbels zo gemaakt.
trapezium.jpg
Je tekent het draadprofiel, een helix met de juiste spoed en klaar.
Dan kun je er voor kiezen om in 1 schets de 4 gangen te tekenen, of 1 gang en achteraf een lineair pattern te doen.
Als je een swept bos doet, moet je achteraf wat teveel draad weghalen, als je een swept cut doet ben je in 1x klaar.

Denk dat je problemen met subtractive heel simpel te verklaren zijn (iets met 0 wanddikte of zo iets), ik heb alleen geen idee hoe dat bij freecad zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

Hugo,

Het is ook "heel simpel" om te doen. Alleen rendert freecad een "circulair pattern" niet altijd goed bij een subtractive helix (swept cut). Het ging ook fout met 4 gangen in een sketch en met 4 helixen en 4 sketches ging het ook niet. In alle gevallen was een gedeelte van de thread niet goed gerenderd, een vervelende bug in freecad. Ook alle oplossingen van YouTube hadden geen resultaat. Uiteindelijk geprobeerd met een additive helix (swept bos), "circulair pattern" en vervolgens met een cut de draadgangen gemaakt en dat gaat goed. Het is bewerkelijker maar nu het in een model staat, kost het geen extra tijd meer en eenmaal gerenderd, is er geen verschil.
Al met al kost freecad telkens veel tijd om te leren omgaan met de "onvolkomenheden". Maar het is gratis en de gedownloade installer kun je "altijd" blijven gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, als het alleen om het renderen gaat, zou het mij al helemaal niet boeien. ik zit hier niet om mooie plaatjes te maken. :mrgreen:

Wat gebeurd er als je de opgeslagen STEP file weer terug inleest? dat ziet ie het als 1 ding lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

De step en STL file van de verkeerde rendering zijn ook niet goed.

Als je de goed gerenderde moer exporteert als step bestand en weer importeert, zie je één body (solid), idem voor een STL export.

N.B. zo'n geïmporteerd object processed sneller dan de losse componenten. Ik gebruik zo'n export/import vaker om de snelheid er in te houden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door Bjornski1976 »

Mooi werk 8) @hfjbuis

Ik ben zelf ook aan het tekenen geweest maar kom er nog niet uit. Heb jou tabel gebruikt maar zonder resultaat.
Heb nu maar een moer van grabcad gepakt en aangepast maar ook die past niet goed van de 3D printer af.

Nu wat testjes aan het draaien en gaat het goed komen. Kan anders altijd nog een stuk draadeind nemen, daar een
moer voor printen en nog eens de tap er door heen halen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door hfjbuis »

Bjornski1976 schreef: 31 jan 2022 18:02 Heb nu maar een moer van grabcad gepakt en aangepast maar ook die past niet goed van de 3D printer af.
Ik heb ook flink wat moeten testen. De kleine binnendiameters geprint op mijn 3D printer zijn zo'n 0,3 mm te klein. De buitendiameters ook. E.e.a. zal wel te maken hebben met de buiging van de smelt draad, de buitenkant rekt en de binnenkant stuikt.

Als je Freecad installeert kun je in de tabel de settings aanpassen, stl exporteren en dan 3D printen. Als je wilt zien waar het fout gaat, dan kun je de moer openzagen en op de spindel leggen.

Als het functioneert, kun je uit de tabel (spreadsheet) ook de formules kopiëren om de sketch voor het draad profiel te maken.

https://www.freecadweb.org/downloads.php
In de bijlage een (rechtse draad) TR8x8P4 moer als step en stl bestand. Het step bestand kun je gebruiken om daar je eigen vatting omheen te bouwen.
TR8X8P4 nut.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door Bjornski1976 »

Dit is top, bedankt. Ga van het weekend weer eens proberen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Trapezium TR8x8 binnendraad modeleren

Bericht door Bjornski1976 »

Het is inmiddels gelukt maar niet op de manier zoals het zou moeten.

Eerst moet ik de 3D printer nog eens goed nakijken op de maatvoering en elephant feet. Daarbij zat het probleem ook in het liggend printen van het draad in de stootstang. Met hier en daar wat aanpassingen uiteindelijk een werkende stootstang kunnen printen.

Deze gaat gebruikt worden om de ventilatiestrip boven het raam te open en dicht te doen. Dit zal met een Nema17 motortje, stukje TR8, geprinte tandwieltjes, behuizinkje, DRV8825 en een ESP32 bordje moeten gaan werken.

Doordat de ESP wifi aanboord heeft kan ie zo in Home Automation worden opgenomen en bediend worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie