Waar Mesa kaart te koop?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Ga qtpyvcp maar eens installeren. (want die 80's are back UI trek ik niet) Voordat je die fouten in zijn installatie script hebt uitgewerkt ben je een halve avond verder. In Windows weet ik wel hoe ik een bestandje kan vinden, maar in Debian mag je in de terminal find . -name qtpyvcp zoeken en dan mag je hem ergens uit een python3.7 foldertje wegplukken om vervolgens naar een goede folder kopieren (via de terminal, want hidden files zie je niet, met de view op 'show hidden'). Ik vind het maar gepruts allemaal. Noem het mijn onkunde.. Als je dan uiteindelijk toch weer de linuxcnc ~/linuxcnc/configs/sim.qtpyvcp/xyz.ini uitvoert dan vliegen de foutmeldingen je nog om de oren. Nou ja. Open source. Geitewollen sokken, woonvormen, ligfietsen, geen deodorant en hallucinerende middelen. Misschien binnenkort een 2e poging...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 30 jan 2022 22:42 Ook dat is dus vrij eenvoudig te maken met Linux. Stap 1 is 3 .xml toollijsten die je handmatig kan inladen aan de hand van welke set je gebruikt.
Stap 2 of 3 is dat met een stukje logica te laten proben. Elk toolrack heeft ze eigen ''code'' (zoals de ponskaarten ;-) ) en vervolgens laad de machine de juiste tabel in.
Dat is het mooie aan LinuxCNC denk ik, als je het kan bedenken kan je het ook maken
De nieuwe Eding versie die ergens dit jaar uitkomt heeft ook een eigen tools.ini bestand. Als je daar drie versies van maakt en hernoemt dan zou dat ook wellicht kunnen. Maar willekeurig dynamisch tools op een willekeurige positie plaatsen die dan de tooltabel overschtijft, nee dat zal niet gaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Ik heb in Linuxcnc een positienummer gezien in de tooltabel.

Bij Eding kan je in de snelkoppeling opties meegeven om een ander ini bestand te gebruiken bij het opstarten voor de configuratie, misschien kan dat ook met een andere tooltabel
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bartL »

Nou Serum, van je vorige post mbt Linux wordt ik weer niet erg gelukkig. Ik snap geen hout van wat je daar schrijft maar kan er wel uit destilleren dat het jouw al niet erg lukt. Dan weet ik niet of ik er wel aan moet beginnen... :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 31 jan 2022 07:59 Ik heb in Linuxcnc een positienummer gezien in de tooltabel.

Bij Eding kan je in de snelkoppeling opties meegeven om een ander ini bestand te gebruiken bij het opstarten voor de configuratie, misschien kan dat ook met een andere tooltabel
In 4.04 is de tooltabel een eigen tools.ini denk niet dat iemand dat merkt als je die van te voren even verwisselt voor een ander.
Maar T947 in plek 5 kunnen gebruiken is wel wat universeler.

Al lijkt me de uitdaging om in je toolwisselmacro er voor te zorgen dat T1 en T51, T101 allemaal op dezelfde pocket locatie zitten ook geen groot probleem. Moet je alleen ergens een index parameter extra meenemen. (index = 50 > pocket 1 voor T51 )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 30 jan 2022 23:09 Nou ja. Open source. Geitewollen sokken, woonvormen, ligfietsen, geen deodorant en hallucinerende middelen.
Nog nooit in een auto gereden, wil er eens eentje proberen, is van mening dat de verbrandingsmotor direct vervangen moet worden want dat vorige-eeuwse geluid trekt-ie niet, begint direct volenthousiast te sleutelen, dat gaat niet gladjes, en dan ligt 't aan de auto.

Jaaaaaaaaaja.

:mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Waar is die schouder..

Volg ik een keer een handleiding.

Maar serieus. Dan loop ik vlot tegen mijn kennisplafond van Linux.

(En ik schaam mij er niet voor). Dat je er veel mee kan geloof ik direct, maar ik zit er niet om verlegen om een hele ui te moeten ontwerpen. Volgens mij is qtpyvcp dan redelijk compleet. Het mag er allemaal best een beetje fatsoenlijk uitzien.

Andere motor? Daar hoeft niet. Vind die geblazen v8 wel fijn. Ik wil alleen liever niet in een multipla rondrijden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door DaBit »

Jawel, maar als je nou eens begint met 'gewoon' AXIS of Gmoccapy. Beiden worden volgens mij door de configuratoren ondersteund meen ik.

AXIS wilde je niet, okee, die snap ik dan wel. Maar gmoccapy is prima bruikbaar, en bij Eding slik je ook dat je het maar moet doen met wat je krijgt.
Als dan alles fatsoenlijk en redelijk naar tevredenheid werkt dan trek je een kopie van je configuratiefiles en begin je met de kopie aan het pimp my LinuxCNC avontuur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Ik snap je invalshoek, maar die UI van Eding is destijds 1 van de argumenten geweest om ervoor te zwichten. Voor mij rustig, overzichtelijk en intuïtief.

Heb je in gmoccappy de DRO al eens veranderd? Er is geen ontwerper die daar met droge ogen akkoord op geeft.

Niet rationeel, maar ik wil wel blij worden als ik achter dat apparaat sta. Ben nogal een gevoelige dames-blouse als het om dergelijke details gaat.

Misschien maak ik wel de FANUC achtige controller na, met een serie overzichtelijke knoppen en een klein schermpje voor de DRO en visualisatie van de freespaden. Meer heb je ook niet nodig (en de feed 0-300 en een spindel 50-200 procent ofzo),

Weet wel dat een UI niet heiligmakend is.

Die configuratie van de controller met step/dir is geen probleem. Mistte alleen bij de MESA configurator dat je die in simulatie kan draaien (wat bij de parallele poort configurator wel kan) ik krijg een mesa config niet aan de hobbel zonder een foutmelding, omdat de kaart niet aangesloten is.

Heb die 7i76 even aangeklikt en dat is wel overzichtelijk wat daarmee bedoeld wordt. (muv de encoders, daar moet ik mij in verdiepen) Genoeg inputs voor knoppen in ieder geval.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bbg »

serum schreef: 31 jan 2022 18:45 Heb die 7i76 even aangeklikt en dat is wel overzichtelijk wat daarmee bedoeld wordt. (muv de encoders, daar moet ik mij in verdiepen) Genoeg inputs voor knoppen in ieder geval.
Ik gebruik zelf (naar alle tevredenheid :mrgreen: ) een 7i76e in combinatie met een 7i85S voor de encoders. De 7i85S is via een bandkabel aan de expansie connector P1 van de 7i76e aangesloten. Zodoende voldoende plaats voor encoders en knoppen.

Ik vond naast de manual het volgende overzicht (heb ik ergens van het internet getrokken) ook erg handig voor het uitvogelen van de aansluitingen. Misschien dat het helpt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Bedankt! Dat ziet er overzichtelijk uit. Gebruik je de encoders van je servo's of van linialen op je machine?
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bbg »

serum schreef: 31 jan 2022 22:03 Bedankt! Dat ziet er overzichtelijk uit. Gebruik je de encoders van je servo's of van linialen op je machine?
Ik gebruik nu de rotary encoders achter op de y-as motoren. Maar ik heb de machine (mechanisch en electrisch) voorbereid voor glaslinealen. Maar de linealen staan nog op het verlanglijstje. Ik moet eerst nog een aantal mechanische zaken afmaken voordat het zin heeft om met de linealen bezig te gaan :roll:

Ik heb lang geleden voor mijn werk wel regelingen met "terugkoppeling over de last" ontworpen en geimplementeerd inclusief notch filters en de hele rambam (toendertijd op vxworks). Maar doordat er veel meer dynamica in de lus komt is dat meestal niet triviaal. We bepaalden dan door witte ruis te injecteren en FFTs van de uitgangssignalen de overdracht van het systeem inclusief mechanica. Maar dat komt dus later nog een keer.....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 31 jan 2022 18:45 Ik snap je invalshoek, maar die UI van Eding is destijds 1 van de argumenten geweest om ervoor te zwichten. Voor mij rustig, overzichtelijk en intuïtief.
En zo zie je maar dat smaken verschillen. :mrgreen:
Heb je in gmoccappy de DRO al eens veranderd? Er is geen ontwerper die daar met droge ogen akkoord op geeft.
Je bedoelt erop klikken dat-ie van werkstukcoordinaten naar absoluut en distance to go gaat? Mjah, niet mijn ding, maar het zit mij ook niet in de weg.
Dat ik gewoon in grote cijfers de coordinaten zie en in kleine nummertjes de machine-coordinaten en DTG vind ik wel prettig eigenlijk.

(eigenlijk geen idee of dat nog hard veranderd is; zowel op mijn frees als op de draaibank zijn de LinuxCNC's 'stokoud')
Ben nogal een gevoelige dames-blouse als het om dergelijke details gaat.
Mjah, soms voelt het aan alsof je vooral bevestiging aan het zoeken bent dat je het inderdaad niks vind. Dat is net zoals alle minpunten bedekken met de mantel der liefde is het niet helemaal eerlijk.
Die configuratie van de controller met step/dir is geen probleem. Mistte alleen bij de MESA configurator dat je die in simulatie kan draaien (wat bij de parallele poort configurator wel kan) ik krijg een mesa config niet aan de hobbel zonder een foutmelding, omdat de kaart niet aangesloten is.
Eerlijk is eerlijk; ik heb die configurators nog nooit serieus bekeken. Toen ik aan de Mesa hardware ging ondersteunde die de 5i25+7i77 niet en ik was nerd genoeg om een voorbeeldconfiguratie om te bouwen tot iets dat naar mijn zin was en het aantal encoderpulsen per millimeter uitrekenen kan ik met de zakjapanner ook wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2022-02-01 10_28_28-Window.jpg
Zou dat niet gewoon die knop:
Bloksgeweis met handingave kunnen zijn?
(voor mij heel logisch ;-) )

Wordt ik nu dement of zo? :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie