Waar Mesa kaart te koop?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bartL »

serum schreef: 29 jan 2022 22:03 In Linux cnc zitten heel veel profielen voor alle MESA kaarten. Bekijk het filmpje van Marco Reps maar eens, wordt er wel eea duidelijk qua configuratiegemak.
Is er een specifiek filmpje waar je op doelt? Ik vind er namelijk nogal wat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 29 jan 2022 21:57 Wat mij bv weinig moed geeft is dat er een onoverzichtelijke overload een MESA kaarten zijn.
Ja, ze zijn niet erg goed in het obsolete maken van produkten :lol:
Maar zoals bij elke producent met een uitgebreid produktportfolio: vertel ze wat je wil gaan doen en ze raden je wel wat aan.
Daarnaast heb ik het idee dat je nogal wat programmeer kennis nodig heb voor Linux en daar ontbreekt het bij mij aan.
Je word deels op het verkeerde been gezet.

Aan de ene kant heb je gelijk; LinuxCNC is meer een stapeltje onderdelen met een gereedschapskist erbij dan een kant en klaar installeren-draaien produkt. Veel mensen kiezen LinuxCNC dan ook juist omdat ze een maatpak willen in plaats van confectie, en dan komt er niet zelden een hoop speciaal bij kijken. Dat zijn ook de projecten waar over geschreven word; al die mensen die wel gewoon standaard doen hoor je niet.

Aan de andere kant is een standaard 3-assige machine opzetten ook niet meer werk dan een LinuxCNC installatie USB-stick in de PC duwen, installeren, de configurator doorlopen, en klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

bartL schreef: 30 jan 2022 09:01
serum schreef: 29 jan 2022 22:03 In Linux cnc zitten heel veel profielen voor alle MESA kaarten. Bekijk het filmpje van Marco Reps maar eens, wordt er wel eea duidelijk qua configuratiegemak.
Is er een specifiek filmpje waar je op doelt? Ik vind er namelijk nogal wat.
Die met linuxcnc en mesa in de titel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 30 jan 2022 00:15 Wat ik wil is 3 sets van 15 toolhouders voor composiet, hout en metaal. Dan zet je in 90% van de gevallen een complete set in de machine en heb je alleen voor de speciale toepassingen nog wat wijzigingen. Maar dan moet je toch de frees in de houder monteren en inmeten. Kans dat je dan een fout maakt is een stuk kleiner.
Je wilt iets heel specifieks voor jouw situatie.
Dat zullen de kaarten en software leveranciers alleen implementeren als heel veel mensen er om vragen. Dan kost het veel implementatietijd kunnen ze het nog niet testen etc.
Lijkt me niet dat dit gaat gebeuren.

Persoonlijk heb ik deze situatie nog nergens gezien. Bij de pro machines heb je 24 tot wel honderd tools in de tool opslag of caroussel zitten. De toolexchange positie is dan steeds dezelfde. De intelligente toolstorage zal met een wisselarm steeds de oude frees uitnemen en de nieuwe klaarzetten.
Ik denk dat je daar beter je effort en geld in kunt steken, dat je machine een grote intelligente toolstorage krijgt. Deze kun je dan bv via een Eding macro met modbus prima opdracht geven de juiste tool te selecteren, wachten tot ready tool overnemen etc.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Ik heb dit wel op mijn machine zitten hoor. Ook op een Haas zit deze optie. Je kan gewoon toolnummers veranderen. Ik denk niet dat P1 engineering een hele specifieke situatie heeft bedacht ;-)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 30 jan 2022 09:28 Aan de andere kant is een standaard 3-assige machine opzetten ook niet meer werk dan een LinuxCNC installatie USB-stick in de PC duwen, installeren, de configurator doorlopen, en klaar.
Dat klinkt hoopgevend. Even voor mijn beeldvorming. Ik heb dus een PC met linuxcnc en een mesa kaart nodig om de boel aan de gang te krijgen? Of zijn er nog andere zaken en bijbehorende kosten die ik dan nog mis?
serum schreef: 30 jan 2022 09:33 Die met linuxcnc en mesa in de titel.
Dank, die zal ik eens bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Je kan ook eenvoudig eerst wat rondbeunen op de LPT1 poort. (of je koopt zo'n goedkope Mach3 parallele poort breakout voor 5e).

Volgens mij werken die ook met linuxcnc.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 30 jan 2022 11:21 Ik heb dit wel op mijn machine zitten hoor. Ook op een Haas zit deze optie. Je kan gewoon toolnummers veranderen. Ik denk niet dat P1 engineering een hele specifieke situatie heeft bedacht ;-)
Ik doelde dus op 3 tool magazijnen met 15 tools die je onderling kunt uitwisselen en dat de software dan dat maar ergens moet weten welk tool magazijn geplaatst is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Dat is niet de bedoeling. Hetgeen trouwens al wel op een ponskaartmachine uit ~1950 zat, die werkte niet met toolnummers, maar die herkende de tools aan de hand van een aantal schijven onder de pullstud.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3YrbEGWE04

Maar dat is niet het doel van de TS, hij wil de optie hebben om T37 in pocket 2 te kunnen plaatsen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 30 jan 2022 15:06 Maar dat is niet het doel van de TS, hij wil de optie hebben om T37 in pocket 2 te kunnen plaatsen.
Ah ok ja dat is fixed bij Eding om fouten te voorkomen dient de tooltabel in Eding overeen te komen met de tooltabel in het cadcam programma.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 30 jan 2022 13:24 Dat klinkt hoopgevend. Even voor mijn beeldvorming. Ik heb dus een PC met linuxcnc en een mesa kaart nodig om de boel aan de gang te krijgen? Of zijn er nog andere zaken en bijbehorende kosten die ik dan nog mis?
Mesa kaart of parallelle-poort kaartje om te beginnen, kan allebei.
Daarna kun je nog opleuken met een pendant zoals zo'n XHC HB-04, een USB-RS485 omzettertje om je frequentieregelaar aan te sturen, bla.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Had virtualbox toch al draaien, daar een nieuwe virtuele pc op gemaakt, Debian 64 bits kiezen, onder boot de gedownloade ISO van linuxcnc selecteren en gaan. Wijst zichzelf. Je hoeft geen kunstgrepen te doen om er even aan te proeven. Maar de installatie zit er in de applications folder onder CNC een pnconf in voor de MESA kaarten een stepconf voor de parallele poort.

En tik dan 'create simulated hardware' aan bij de setup.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 30 jan 2022 16:21
serum schreef: 30 jan 2022 15:06 Maar dat is niet het doel van de TS, hij wil de optie hebben om T37 in pocket 2 te kunnen plaatsen.
Ah ok ja dat is fixed bij Eding om fouten te voorkomen dient de tooltabel in Eding overeen te komen met de tooltabel in het cadcam programma.
En tool T37 in pocket 2 kunnen plaatsen zou dus standaard moeten kunnen op moderne CNC software. Een carrousel met zo'n zwaaiarm is anders ook onmogelijk. ;-)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

Kjelt schreef: 30 jan 2022 14:35
serum schreef: 30 jan 2022 11:21 Ik heb dit wel op mijn machine zitten hoor. Ook op een Haas zit deze optie. Je kan gewoon toolnummers veranderen. Ik denk niet dat P1 engineering een hele specifieke situatie heeft bedacht ;-)
Ik doelde dus op 3 tool magazijnen met 15 tools die je onderling kunt uitwisselen en dat de software dan dat maar ergens moet weten welk tool magazijn geplaatst is.
Ook dat is dus vrij eenvoudig te maken met Linux. Stap 1 is 3 .xml toollijsten die je handmatig kan inladen aan de hand van welke set je gebruikt.
Stap 2 of 3 is dat met een stukje logica te laten proben. Elk toolrack heeft ze eigen ''code'' (zoals de ponskaarten ;-) ) en vervolgens laad de machine de juiste tabel in.

Dat is het mooie aan LinuxCNC denk ik, als je het kan bedenken kan je het ook maken.
Plaats reactie