Waar Mesa kaart te koop?

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 29 jan 2022 16:25 zoek ik een schouder om op uit te huilen.
Dat gevoel word vanzelf gevolgd door grote vreugde als de boel pruttelend tot leven komt :mrgreen:
Maar serieus: als je een handje nodig hebt omdat je tegen de eerste stapjes aan zit te hikken dan ben je welkom. Maar ik verwacht niet meer problemen dan bij om het even elk ander systeem waar je onbekend mee bent. Duw mij een Eding kaart in m'n handen en ik begin te bibberen.
zal morgen linux eens installeren en kijken of ik een smoothieboard of arduino/pi als controller aan de hobbel kan krijgen.
LinuxCNC is meer dan 'linux'; een koe is een beest maar niet ieder beest is een koe.
Smoothieboards enzo zijn niet geschikt als breakoutbord voor LinuxCNC (voor zover ik weet nog steeds niet iig). Praktisch gezien zit je vast aan een parallelle poort of Mesa hardware. Al heb ik voor eerder genoemde workshop wel eens wat gebakken dat over USB draait. (klik)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 29 jan 2022 16:25 Ik zoek meer morele ondersteuning Bart. Als ik badend in een bad van zweet sta leeg te lopen zoek ik een schouder om op uit te huilen. Die ingebouwde veiligheid stel ik dan wel enorm op prijs. Ik heb nog wel een pc over, zal morgen linux eens installeren en kijken of ik een smoothieboard of arduino/pi als controller aan de hobbel kan krijgen.
Ik heb gewoon een pc met parallelle poort gepakt, een chinese BOB van <€10.- een paar steppers er aan geknoopt en ben gaan spelen. Niks engs aan.
En zo handig ben ik niet met computers. Hooguit nieuwsgierig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 29 jan 2022 08:31 Ah.. je loopt tegen hetzelfde probleem aan als ik.. het is voor mij een reden om wat terughoudend te zijn voor een dergelijke kaart. Je wil geen machine ombouwen en vervolgens bij een evt defect moeten wachten op vervanging.
Zou er meteen twee bestellen denk ik..


Heb geen idee of je dit misschien al gedaan hebt, maar neem anders eens contact op met Jacala. Hij gebruikt ook machines met Eding met een atc, kan mij niet voorstellen dat er geen vaste positienummers opgegeven kunnen worden. Kan haast niet anders dan dat het een incorrecte macro is? Je kan het toolnummer toch gewoon uitlezen en registreren?

Lijkt mij zoiets elementairs. Maar jou kennende heb je dat tot op de bodem uitgezocht.

Welke kaart wil je gebruiken voor Linux?

Ik vraag dit omdat ik ook van plan ben mijn kleine machine uit te rusten met een atc. en evt ook te bouwen naar Linux, maar dat pad is mijn nog wat troebel met de slechte verkrijgbaarheid van de mesa controllers en het warrige bos van Linux.
Ja, het heeft waarschijnlijk met de algehele tekorten qua chips te maken, Raspberry Pi's was ook een uitdaging, maar zou toch wel prettig zijn als je weet dat je ten allen tijde binnen paar dagen een nieuwe kaart in huis kan hebben.

Voor Eding is er helaas, op het moment, geen oplossing. De tooltable ondersteunt geen T nummers in combinatie met P nummers. Al paar keer mailtje richting Eding wanneer dit gaat komen maar geen enkele reactie. Volgens de vrienden van Sorotec is dit ook geen optie, ik gebruik hun ATC macro. Ook voor de toekomst wil ik meer functionaliteit, onder andere glaslinialen, encoders en aansturen van echte servo's. Uiteindelijk wil ik zelf een kleine Grob 5-asser bouwen. Dan ontkom je simpelweg niet aan LinuxCNC.

Vandaag alles alvast geïnstalleerd op een pc'tje en met de Probe Screen Basic layout ziet het er echt top uit. 8)

Zou dan een 7i76E, 7i85 en een 7i73 willen bestellen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

remon_v schreef: 29 jan 2022 13:36 24171

Als ik het gevoel heb dat er genoeg interesse is wil ik best een andere topic aanmaken hiervoor, wil dit topic niet kapen ;-)

1693,18 dollar (+/-€1520,-) incl. verzenden (6-10 dagen) is wel een goede prijs, alleen vraag ik me dan af wat extra kosten zijn die er bij komen
Als er genoeg interesse is wil ik dit zeker wel organiseren, of mee doen als iemand anders dit wil oppakken.

Zal sowieso even een mailtje sturen naar ze of ze er 10 op voorraad hebben, staat momenteel 1 op voorraad....
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door remon_v »

Ik heb net een topic aangemaakt, ik zet jouw naam er wel bij...

https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=20556
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

bbg schreef: 29 jan 2022 09:09 Volgens de website hebben ze in Tsjechie nog een op voorraad:

http://www.duzi.cz/shop_cnc/index.php?m ... ucts_id=61

Mesa heeft een lijst met international dealers. Misschien kan je daar ook nog wat mee:

http://store.mesanet.com/international-dealers

Succes met zoeken.
De Tjechen ook benaderd maar geen reactie helaas...
Volgens Eusurplus zitten ze al vanaf september op een levering te wachten, stemt dus niet echt hoopvol.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

remon_v schreef: 29 jan 2022 14:07
bbg schreef: 29 jan 2022 14:03 Weet je zeker dat er BTW bij zit? Er staat namelijk geen bedrag gespecificeerd op het overzicht. In de US is het gebruikelijk om naar buiten de eigen staat zonder Sales tax (BTW) te verzenden.
Wat er staat is 'Estimate Shipping and Taxes,' vervolgens geef je je adres op en dan heb je een aantal keuzes (ik heb de goedkoopste genomen) en dan komt het op 103,18 dollar. Zoals de tekst al aangeeft, dat is een schatting.

EDIT: Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat er nog geen BTW bij zit...

Ik heb deze ingevuld:
http://www.invoercalculator.nl/

En dan kom ik op ongeveer €1675,- uit ongeacht wie de afhandeling doet.
Dat vind ik nog steeds een mooi bedrag, dat zou minder dan €170,- per kaart betekenen.
Zit inderdaad geen BTW bij, maar dat zit er bij de geadverteerde prijzen van eusurplus ook niet bij. Daar kwam geloof ik ook gewoon nog 19% bovenop.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bartL »

serum schreef: 29 jan 2022 10:48(ruik je de onzekerheid)?..
Heel herkenbaar dit. Ik heb altijd nog een draaibank project in de ijskast staan die nodig eens ontdooit moet worden. Hiervoor zit ik ook weleens aan linux te denken, volgens mij biedt dit meer mogelijkheden mbt ATC, rigid tapping etc. Maar het stelt mij niet gerust als jij hier al onzeker over ben... :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Die onzekerheid zit in de aard van het beestje. Toen ik met een collega naar een Duitse klant gingen vroeg hij 'kan je Duits' waarop mijn reactie, 'nee, echt niet' was. Hij zei 'Dan doe ik het woord wel'.. Bij de klant praatte de klant Duits tegen mij en gebrekkig Engels tegen die collega. Het was geen valse bescheidenheid, maar ik vind niet snel dat ik iets echt begrijp/kan (waarbij ik ook wel weet waar mijn kracht zit hoor). En van dit deel weet ik ook gewoon dat ik er echt niet veel van begrijp. Ik krijg het vaak wel voor elkaar, maar daar is wel wat trial and error, doorzettingsvermogen, uitzoekwerk op Youtube/Google voor nodig. Dat is wat het is. Reken er wat creativiteit bij in en je krijgt soms meer voor elkaar dan jezelf eerst had verwacht.

Als ik ergens enthousiast over ben, kan ik mijn tanden er wel inzetten.

Wat mij bv weinig moed geeft is dat er een onoverzichtelijke overload een MESA kaarten zijn. ik mis op de Mesa website wat voorbeeldjes van aansluitingen van sensoren ed die je in de Eding manual wel vindt. Meer geënt op echte techneuten. Ik snap wel dat je iedere poort kan configureren/instellen/linken in de software, , maar ik heb bv geen idee hoe ik een RS485 connectie met de spindel moet maken voor het instellen van het toerental. Dat TX op RX moet weet ik, maar daarna ben ik sterk afhankelijk van mijn internetverbindingen om het operationeel te krijgen.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 29 jan 2022 17:44 Voor Eding is er helaas, op het moment, geen oplossing. De tooltable ondersteunt geen T nummers in combinatie met P nummers. Al paar keer mailtje richting Eding wanneer dit gaat komen maar geen enkele reactie. Volgens de vrienden van Sorotec is dit ook geen optie, ik gebruik hun ATC macro. Ook voor de toekomst wil ik meer functionaliteit, onder andere glaslinialen, encoders en aansturen van echte servo's. Uiteindelijk wil ik zelf een kleine Grob 5-asser bouwen. Dan ontkom je simpelweg niet aan LinuxCNC.

Vandaag alles alvast geïnstalleerd op een pc'tje en met de Probe Screen Basic layout ziet het er echt top uit. 8)

Zou dan een 7i76E, 7i85 en een 7i73 willen bestellen.
Je doelt erop dat je geen afwijkende positienummers voor tools kan gebruiken? Dat bv. T98 in pocket 2 zit?

Waarom kies je de pendant BOB? kan je eindelijk zonder gezeur met een licentie werken met die knappe wireless pendant?

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... PG_Pendant

DaBit schreef: 29 jan 2022 16:46
LinuxCNC is meer dan 'linux'; een koe is een beest maar niet ieder beest is een koe.
Smoothieboards enzo zijn niet geschikt als breakoutbord voor LinuxCNC (voor zover ik weet nog steeds niet iig). Praktisch gezien zit je vast aan een parallelle poort of Mesa hardware. Al heb ik voor eerder genoemde workshop wel eens wat gebakken dat over USB draait. (klik)
Heya! dank!! ik zal eea eens even doornemen! Goud waard die info.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door bartL »

serum schreef: 29 jan 2022 21:08 Wat mij bv weinig moed geeft is dat er een onoverzichtelijke overload een MESA kaarten zijn. ik mis op de Mesa website wat voorbeeldjes van aansluitingen van sensoren ed die je in de Eding manual wel vindt. Meer geënt op echte techneuten.
Daar loop ik ook op vast. Toen ik daar destijds naar heb zitten kijken zag ik ook door de bomen het bos niet meer bij MESA. Daarnaast heb ik het idee dat je nogal wat programmeer kennis nodig heb voor Linux en daar ontbreekt het bij mij aan. Zou het nog steeds heel graag willen leren maar zou niet weten hoe en waar ik moet beginnen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

In Linux cnc zitten heel veel profielen voor alle MESA kaarten. Bekijk het filmpje van Marco Reps maar eens, wordt er wel eea duidelijk qua configuratiegemak.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 29 jan 2022 21:12
P1-Engineering schreef: 29 jan 2022 17:44 Voor Eding is er helaas, op het moment, geen oplossing. De tooltable ondersteunt geen T nummers in combinatie met P nummers. Al paar keer mailtje richting Eding wanneer dit gaat komen maar geen enkele reactie. Volgens de vrienden van Sorotec is dit ook geen optie, ik gebruik hun ATC macro. Ook voor de toekomst wil ik meer functionaliteit, onder andere glaslinialen, encoders en aansturen van echte servo's. Uiteindelijk wil ik zelf een kleine Grob 5-asser bouwen. Dan ontkom je simpelweg niet aan LinuxCNC.

Vandaag alles alvast geïnstalleerd op een pc'tje en met de Probe Screen Basic layout ziet het er echt top uit. 8)

Zou dan een 7i76E, 7i85 en een 7i73 willen bestellen.
Je doelt erop dat je geen afwijkende positienummers voor tools kan gebruiken? Dat bv. T98 in pocket 2 zit?

Waarom kies je de pendant BOB? kan je eindelijk zonder gezeur met een licentie werken met die knappe wireless pendant?

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... PG_Pendant
Ja, exact. Nu moet ik elke keer de tooltable nummers in fusion voor het specifieke cam-programma omnummeren naar T1-T15 (passen 15 tools in bij mij).
Dan moet je vervolgens gaan kijken welke frees dat nou precies is en die in de juiste positie zetten.
Dat kost tijd en is ook erg gevoelig voor fouten....... :oops:
Wat ik wil is 3 sets van 15 toolhouders voor composiet, hout en metaal. Dan zet je in 90% van de gevallen een complete set in de machine en heb je alleen voor de speciale toepassingen nog wat wijzigingen. Maar dan moet je toch de frees in de houder monteren en inmeten. Kans dat je dan een fout maakt is een stuk kleiner. :)

Pendant bob is meer om eenvoudig een console met alle veel gebruikte hardware knoppen en potmeters te kunnen maken.
Feit dat je gewoon zonder die belachelijke Eding licentie exact dezelfde pendant kan aansluiten is mooi meegenomen. Die zal er dan ook zeker komen. :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar Mesa kaart te koop?

Bericht door serum »

Wat voor atc tray heb je? Carrousel of inline? Heb je al iets verdiept in hoe je de atc in Linux voor elkaar krijgt? Doe je ook iets met de toolsensor in je spindel? Op mijn grote machine zit bv een afzuigkap, die mag niet naar beneden staan als hij een toolchange uitvoert. Hij leest dan de sensor van de spindel uit, de sensor op de pneumatische cilinder uit en als die voldoen, dan mag hij beginnen te wisselen.

Die gevoeligheid voor fouten herken ik. Lengte en diameter van de tools varieert helaas nogal. Op mijn grote machine kan ik wel heel veel tools inmeten, maar ik kan maar 1 tool per vork toekennen. Eigenlijk wil je dat je t3, t18 en t33 aan die vork kan toekennen. Zodat wanneer hij er een m6 t3,18 of 33 langskomt dat hij weet dat deze op positie 3 te halen is.

Als je dan zorgt dat je in fusion drie sets met templates hebt ben je vlot overweg. Moet je alleen niet vergeten de tools te wisselen..
Plaats reactie