Gereedschapstabel in draaimodus

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door xander janssen »

Beste,

Nu ik mijn Denford Orac CNC werkend heb en al wat spanen gemaakt heb, ben ik aan het uitzoeken hoe ik meerdere beitels kan instellen zdd ik na wisselen van de snelwisselhouder zonder opnieuw inmeten verder kan.

In EdingCNC heb ik het volgende actief: G18 G40 G21 G90 G94 G54 G49 G99 G61 G97 G69 G50 T1

Als test heb ik voor T0, T1 en T2 het volgende ingegeven:

T...Zoffset...ZDelta....Xoffset...XDelta..Diameter.....Orientation...Description
0.... 0..........0............0.........0........0................9.............NOTOOL
1.... 0..........0............0.........0........0................9.............BeitelRechts
2.... 10..........0............0.........0........0...............9............BeitelLinks

Waarbij ik wil simuleren dat mijn rechtse beitel mijn "hoofd gereedschap" is en de punt van de linkse beitel 10mm in de +Z richting ligt.

Nu verwacht ik dat als ik met M6 T2 van T1 naar T2 ga, ik de work-coordinaten zou moeten zien verspringen met 10 mm in Z-richting.

Dit omdat m.i. de work-coordinaten aangeven waar de punt van de beitel ergens staat tov het nulpunt van het werkstuk en dat als ik dus een andere beitel met een offset kies, de punt op een andere plek staat. Ter controle heb ik ook naar de machine coordinaten gekeken, maar deze verspringen ook niet. Had ik trouwens vreemd gevonden.

N.B. ik doe de gereedschapswissel in de MDI en zie dan de regel verspringen naar:

G18 G40 G21 G90 G94 G54 G49 G99 G61 G97 G69 G50 T2

Het lijkt er dus op dat de software weet dat de andere tool actief is. Ter controle heb ik het ook middels een cnc file getest, ook hier zie ik niets verspringen in de coordinaten.

Wat doe/denk ik hier verkeerd?

Groet,

Xander
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door Arie Kabaalstra »

xander janssen schreef: 16 jan 2022 20:23
In EdingCNC heb ik het volgende actief: G18 G40 G21 G90 G94 G54 G49 G99 G61 G97 G69 G50 T1


Groet,

Xander
Ik mis één heel belangrijke G-Code.. G43... zet die in je Toolchange macro, en dan moet het goed zijn.. G43 is je gereedschapslengtecompensatie.. die maken dat je coordinaten kloppen met je gereedschapsoffsets Dus dat moet wel aanstaan.

Tip van Flip.. lees even door wat al die codes doen.. scheelt je een hoop gezoek..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door Kars-cnc »

Ik denk dat Arie de juiste oplossing aandraagt. Toch wil ik nog even iets benoemen waar ik zelf onlangs tegen aan liep; het is T2 M6 en niet M6 T2.

Dat laatste wordt wel vaak gebruikt omdat het de tool-carousel maximaal de tijd geeft de nieuwe tool voor te draaien voordat de volgende wissel daar is. Als je echter verwacht dat M6 T2 meteen resulteert in het actief zijn van tool 2 dan gaat het niet goed.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door xander janssen »

Kars-cnc schreef: 17 jan 2022 08:22 het is T2 M6 en niet M6 T2.
Ook bij handmatig wisselen? Misschien dat er dus 2 dingen anders moeten, G43 en volgorde.


Voorlopig heb ik een Multifix. Automatische wisselaar komt misschien nog eens, maar dat zal zelfbouw worden. Mijn Orac is een van de eerste series en daarmee zonder ATC. Latere versies hadden hem wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 17 jan 2022 08:22 Toch wil ik nog even iets benoemen waar ik zelf onlangs tegen aan liep; het is T2 M6 en niet M6 T2.

Dat laatste wordt wel vaak gebruikt omdat het de tool-carousel maximaal de tijd geeft de nieuwe tool voor te draaien voordat de volgende wissel daar is. Als je echter verwacht dat M6 T2 meteen resulteert in het actief zijn van tool 2 dan gaat het niet goed.
Bij sommige machines maakt dat misschien verschil, maar niet bij EdingCNC in elk geval..
Dit ook omdat bij EdingCNC de hele macro voor gereedschapswissel naar believen zelf te schrijven is..

er zijn wel machines waarbij je gereedschap kan "voorselecteren", maar dan praat je over machines met een Wisselarm, en de daarbij behorende positietabel, omdat een gereedschap door die wisselarm steeds op een andere positie terecht komt

Voor handmatig wisselen maakt het sowieso niets uit.. Wat wel handig is, schrijf je toolchange macro zo dat ie bij een wissel naar een bepaald punt loopt..
ik heb daar zelf de M-Codes M100 en M101 voor geschreven.. M100 slaat de actuele sledepositie in Machinecoordinaten op, en M101 loopt naar die positie.
Dus.. ik kan met M101 in mijn gereedschapswisselmacro gewoon naar die positie lopen.. handigste is wel.. sla deze coordinaten op in #4000 of hoger.. zodat ze opgeslagen worden..

gereedschapwissels, en de daarbij behorende codes, en procedures.. er is NIETS meer standaard aan..
Voorbeeldje..
Bij de "Bridgeport-van-de-zaak" (parapluwisselaar met 22 tools) was een Toolwissel naar Tool 2 :
Toolcall 2 M6 (Ja.. Heidenhain maakt ook gebruik van M-Codes)
Als je Toolcall 2 zonder M6 programmeerde, dan werd alleen de Offset van Tool 2 geladen, maar het gereedschap werd niet gewisseld..
Waar is dat goed voor?.. Voorbeeldje.. ik had een "Lollipop" Frees in dat ding zitten met Octagonale wisselplaten.. daarmee kon ik gaten frezen, maar ze ook voorzien van een schuin kantje aan zowel de boven als de Onderkant van het werk.. hij zat bij mij op 2.. dus.. Toolcall 2 M6.. gat frezen, bovenkant afschuinen.. Toolcall 24 (Z-offset aan de bovenkant van de wisselplaten) Géén M6!!.. Door't gat naar benee en de onderkant van 't gat afschuinen..
Ook de 3D Taster.. dat was Tool 23 even uit mijn hoofd.. 't is 15 jaar geleden dat ik daar werkte.. die zat niet in de Wisselaar.. dus in mdi Toolcall 23.. enter, Start.. ongeacht de positie van de carroussel..

Fanuc heeft weer een ander foefje.. (en EMCO heeft dat ook ).. je gebruikt daar bij een Toolchange geen M6 (dat hoefde ook niet bij de Kiheung freesbank waar ik eens achterstond.. en eveneens niet bij de Doosan)
Maar.. als ik Tool 2 wil oproepen..dan programmeer ik T0202 (Nee.. je ziet niet dubbel)
de machine heeft 99 gereedschappen in het geheugen.. maar slechts 8 posities op de wisselaar
Hoe zit dat?.. T.. die snappen wel.. T0200 roteert de wisselaar naar positie 2.. begint het al te dagen?.. T0202 draait naar positie 2, en roept gereedschap 2 op.. wil ik Tool 8 op die positie zetten?... kan.. maar dan moet ik om die te gebruiken T0208 programmeren..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door xander janssen »

Thanks,
Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2022 21:43 Ik mis één heel belangrijke G-Code.. G43...
Dat was hem. Nu werkt alles zoals ik verwacht.
Arie Kabaalstra schreef: 16 jan 2022 21:43 Tip van Flip.. lees even door wat al die codes doen.. scheelt je een hoop gezoek..
Ben nog altijd bezig met de manual te lezen en aan te duiden waarvan ik denk dat ik als beginner als eerste nodig heb.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 17 jan 2022 11:05 Fanuc heeft weer een ander foefje.. (en EMCO heeft dat ook ).. je gebruikt daar bij een Toolchange geen M6 (dat hoefde ook niet bij de Kiheung freesbank waar ik eens achterstond.. en eveneens niet bij de Doosan)
Maar.. als ik Tool 2 wil oproepen..dan programmeer ik T0202 (Nee.. je ziet niet dubbel)
de machine heeft 99 gereedschappen in het geheugen.. maar slechts 8 posities op de wisselaar
Hoe zit dat?.. T.. die snappen wel.. T0200 roteert de wisselaar naar positie 2.. begint het al te dagen?.. T0202 draait naar positie 2, en roept gereedschap 2 op.. wil ik Tool 8 op die positie zetten?... kan.. maar dan moet ik om die te gebruiken T0208 programmeren..
In mijn beleving doet Fanuc het volgende:
T0200 roept tool 2 zonder compensatie
T0202 roept tool 2 met compensatie 02
T0208 roept tool 2 met compensatie 08

Kan dus handig zijn om 1 tool met meerdere compensaties te gebruiken!

Just my 2 cents ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor zover ik weet, en hoe het in elk geval werkt op de EMCO, en ik vermoed dat het bij Fanuc niet anders is, zijn de eerste 2 cijfers de Wisselaar positie, en de tweede 2 de Offset..
Mogelijk is dat ook nog afhankelijk van hoe de machinefabrikant het intepreteert en toepast..
als ik T0200 programmeer, dan draait ie naar Positie 2, maar laadt ie geen offsets.. waarom je dat zou willen?..
Als je naar een bepaalde machine positie wilt verplaatsen, maar wel met een bepaald gereedschap.
T0000 cancelled alles.. die gebruik ik voor weglopen van mijn werkstuk.. je programmeert dan zonder offsets.. (zelfde als G49 in EdingCNC)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door andrefc101 »

Ik dacht dat ik dat schreef: eerste twee cijfers het tool nummer, tweede set cijfers de offset.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door Arie Kabaalstra »

Toolnummer of wisselaar positie?..

Ik heb momenteel op de EMCO (EMCOtronic TM02 besturing) een T0711 en T0712 in mijn programma staan.. 'k heb dus Tool 11 en Tool 12 op positie 7 in de wisselaar hangen..
Je kunt ook een steekbeitel op 2 manieren inmeten.. linkerkant en rechterkant van de beitel.. dan hoef je bij het afsteken de breedte van de beitel niet te verrekenen.. , ik kan ook nog het midden als toolnummer in de tabel zetten.. dan heb ik 3 gereedschapsnummers.. of offsets zo je wilt in de tabel staan..

Dit is in EdingCNC in elk geval (nog) niet mogelijk.. en daar gaat het hier voornamelijk om.. als je geen wisselaar hebt, maar alleen een Snelwisselhouder.. dan maakt het ook geen bal uit.. je kunt dan verschillende toolnummers aan de offsets van 1 gereedschap toekennen.. je moet dan alleen goed opletten of een "Nieuwe" tool daadwerkelijk vraagt of je er een ander schuitje in moet hangen...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door andrefc101 »

We zijn het eens 😁
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapstabel in draaimodus

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan heb ik het blijkbaar ook goed begrepen.. ik gebruik ook niet anders meer.. Ik heb in mijn programma zaken staan zoals T0609, T0710, T0711 of T0712, maar ik kan tool 11 en 12 (zitten samen op 1 houder:
20211230_224303.jpg
ook op Positie 6 zetten bijvoorbeeld.. en dan gebruik ik T0611 en T0612 respectievelijk..
Nu Bert en Alfred nog zien te overtuigen dat EdingCNC dit ABSOLUUT nodig heeft.. ook voor Freesmachines (immers.. zoals aangegeven.. een Lollipop frees kan een offset aan de onder en aan de bovenkant hebben.. , en datzelfde geldt voor schijffrezen en zwaluwstaarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie