Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door frans32 »

Beste mensen,

Ik heb hier een probleempje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een cnc3040at4 machine overgenomen en daar via een usb kaart draai ik nu in mach3 op. volledige licensie erbij.
usb kaartje is een

https://nl.grandado.com/products/3-stks ... NTM2NjQzMQ

qua drivers gebruik ik de gene die der al in zaten en dat zijn de TB6600 drivers.
de zwarte drivers met dipswitches erop.
zou hier ook een verkeerde instelling op ingesteld kunnen zijn?
deze waren al ingesteld.....


Ik dacht dat ik het allemaal voor elkaar had qua instellen.
Echter kom ik er nu achter dat als ik een G-code heb gemaakt waar ik de letter type qua hoogt 25mm heb ingevoerd.
dan zou ik ook verwachten dat de letter 25mm hoog is.
Echter is de letter groter en ik denk dat dat te maken heeft met de instellingen qua motoren en spindels en spoed.
De letter is bijna 2 x groter dan opgegeven als in de G-code. want in de g-code start ik op 0 en de bovenzijde is 24.73mm
dit wil ik frezen met een v-bit
de coordinatie komen wel in mach3 exact overeen...

hoe kom ik hier achter of dit correct is.

ik heb de stappen ingesteld bij motor tuning onder mach3 op 2000 stappen en 500mm velocity en 150mm acceleratie.
motoren lopen lekker en tot nu toe geen resonatie.

Ik denk dat de spindels 16mm dik zijn echter de spoed weet ik nog niet.
hoe dit te bepalen ?
Want ik heb het idee dat de verhouding hiervoor niet goed is.

Graag hoor ik van de gene die mij hier mee wil helpen.
let op voor de zekerheid zeg ik het maar even ik staat in de kinderschoenen van de cnc wereld en ziedit als een leerproces voor mijn grotere machine in afbouw fase. (de opensource)

Mvg en bijvoorbaad dank.
Frans32
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door Goudgele »

De spoed kun je bepalen door de as met de hand 1 rondje te draaien en dan te meten wat de verplaatsing is. (spanning moet van de motoren af zijn om ze met de hand te kunnen draaien). Bij een 16mm spindel zal het waarschijnlijk 5 of 10mm zijn.

De meest gangbare stappenmotoren doen 200 stappen per rotatie. Bekijk ook de microstep settings die met de dip switches zijn ingesteld op de drivers. Als je die gegevens allemaal weet kun je de steps/mm bepalen en invoeren in de motor tuning van mach3.

Mach3 heeft ook een autotuning functie voor de steps/mm. Je geeft dan aan dat de as bijvoorbeeld 100mm moet verplaatsen, en meet dan de werkelijke verplaatsing. Dit vul je in en Mach3 berekent dan zelf de juiste steps/mm instelling.
Ik zou beginnen met het zelf uitrekenen. Die autotuning is meer bedoeld voor finetunen.

Gangbaar voorbeeld om het uit te rekenen:

Stappenmotoren met 200 steps per rotatie
Driver ingesteld op 1/4 microsteps (is soms meteen aangegeven op de driver als 4x200=800 microsteps)
Spoed van 5mm

200*4=800 steps per rotatie.
800 steps is 1 rotatie, dus ook 5mm verplaatsing
800steps/5mm is dus 160 steps/mm.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door frans32 »

Hallo goudgele,

Bedankt voor je bericht.
Ik ga hier mee aan de gang.
Echter even ter info.
Het is de machine die jij als het goed is hebt
omgebouwd voor willy.
Ik heb de instellingen van de drivers zo laten staan.
Echter ben ik overgestapt met het usb Kaartje naar mach3.
Dus mss weet jij nog de dikte van de assen en de spoed en op welke waardes je de drivers hebt ingesteld.
Ik weet het het is even geleden voor je! :lol: :lol: :lol:

Mvg,
Frans32
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door Goudgele »

Oh kijk aan, wat toevallig!

Dat weet ik helaas niet allemaal meer. Als je de Arduino Uno nog hebt die er in zat, kun je hem met usb aan je PC hangen en via UniverSalGcodeSender even het commando "$$" sturen. Dan komen alle settings tevoorschijn die ik toen gedaan heb, waaronder ook de steps/mm.

Ik meen dat het 4mm spoed was op die assen, maar het kan ook 5mm geweest zijn. Microstep settings staan op die TB6600 in een tabel. Kan je dus aflezen aan de hand van de stand van de dipswitches. Zal 1/4 of 1/8 zijn.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door frans32 »

Hallo Goudgele,

bedankt voor je info.
Ik heb je een email gedaan met alle settings wat ik uit het ugs boardje heb kunnen halen.

Tevens heb ik vandaag ook gezien dat de motoren van dit type zijn 57Hs4120B met 1.8 graden en 2.0Amper.
die 1.8 graden houd dus in dat de motor per 1 omwenteling 200 stappen maakt.

ik heb de as dikte na gemeten en die zijn bij alle 3 de assen 11.99mm en ik heb 2mm spoed volgens mij.
spoed kom ik aan het volgende voorkant draadwinding tot aan de volgende voorkant draadwinding is 2mm
of heb ik de spoed zo verkeerd gemeten?

ik zal vanavond kijken hoe de dipswitches staan ingesteld op de tb6600

Mvg,
Frans
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door Goudgele »

Ik reageer hier even op je mailtje. Dan kunnen anderen ook meelezen.

Ik zie dat het gelukt is de oude settings te achterhalen. Het gaat inderdaad om settings 100 tot en met 102 voor de steps/mm. Staan ingesteld op 800 zoals je ziet. Bij alle assen dus hetzelfde.
Die kan je gewoon 1 op 1 overnemen in de Mach3 motor tuning. Als verder alles goed is aangesloten en je hebt de ports/pins goed ingesteld in Mach3, zou het moeten werken.

Het kan zijn dat je de richting nog om moet keren bij een of meerdere assen. Ook dat kan in het ports/pins menu van Mach3.

De spoed kan je het beste meten door de as te draaien en de verplaatsing te meten. Maar je kunt het nu ook terugrekenen als je dat nog wil, aangezien de steps/mm nu bekend zijn. Maar nogmaals: die 800 overnemen in mach3 is prima.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door frans32 »

Hallo Goudgele,

Bedankt nogmaals voor je reactie.

Ik heb de drivers ook nog even nagekeken. TB6600

en de dipswitches van 1 tot en met 6 gevonden.

sw1 staat omhoog
sw2 staat naar beneden
sw3 staat imhoog
sw4 naar beneden.
sw5 naar omhoog
sw6 naar omhoog

wat dus volgens mijn inhoudt dat hij ingesteld staat op 1/8 1600 pulse rev. en stroom current 2amper.

de spindels zijn tr12 x 2

De berekening zal dan zijn.
200 stappen op1/8 en een spoed van 2mm

wordt
200 x 8 = 1600 / 2mm spoed is 800steps.

graag hoor ik even of die 1/8 micro steppen klopt en die 1600 pulse rev.

Mvg,

Frans32
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door Goudgele »

Yep, dat klopt. Voer het maar eens in en probeer de machine te Joggen.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Mach3 instellen voor cnc3040at4 machine

Bericht door frans32 »

Hallo goudgele,

het joggen werkt nu inderdaad.
Ik heb ook het idee dat de afstanden nu wel correct zijn qua afmetingen op de x en y as.

Echter op de z-as heb ik nog wat troubles merk ik op.

Ik heb een 6mm trespa plaatje op het bed neer gelegd en laat daar via het joggen de z-as op zakken zodat er tussen het punt je van de v-bit en de trespa nog een dun papiertje tussen door kan.
ik zeg dan in mach3 dat dit het nulpunt is voor de z-as.
nu heb ik de truck geprobeerd met de tool setter en deze is 20,066mm hoog.
als ik dan vanaf het vorige punt verder werk en de z-as met de cursor toetsen omhoog zet tot 35mm boven het werk oppervlakte en doe de tool setter test. dan zou ik verwachten dat ik dan op de zelfde hoogte uit zou komen als het trespa met het papiertje der op.
echter zit nu de v-bit pak weg 2.6mm dieper. dus de hoogte tool setter werkt nog niet naar behoren.

enige idee waar hem dat in zou kunnen zitten?

ik heb de software voor de tool setter van internet en deze in edit button script gezet.

mvg,
Frans32

Probleem inmiddels gevonden.
De tollsetter is helemaal geen 20.66 hoog maar 19mm hoog.
de instelling daar op aangepast. en nogmaals een run gedaan en nu stopt het v-bit netjes op de juiste plek.
Morgen verder met het nulpunt voor de x en y-as en de nachine coordinaten.
Plaats reactie