LinuxCNC stepconfig

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 03 feb 2022 17:31 Zonder schema en meting van stroom die het relais trekt kun je er weinig van zeggen.
Meestal kunnen uitgangen van dit soort kaartjes niet meer dan 20mA ofzo sturen of syncen.
Dat is te weinig voor een relais inderdaad dus zul je er een transistor of fetje tussen moeten zetten.
Ik zou verwachten dat dit op dat printje zat althans ik zie wat componenten zitten.
Dit is een goedkoop bordje dus kan het zo niet vinden... Ik wil het wel (proberen) te meten straks als ik tijd heb.
Ik ben nog steeds een elektro leek, kan je me een paar producten aanbevelen?

Kan het met een MOSFET?
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Kjelt »

Zeker.
Als het een N fet is dan de source van de fet aan de ground hangen.
De drain aan een kant vd spoel van het relais de andere kant van het relais spoel aan de 5V.
Je schakelt dan door een positieve spanning op de gate van de fet te zetten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik geloof er niets van. Een relais board met 3 aansluitingen en zo te zien ook een opto coupler, die doet het gewoon.
….. als je hem goed aansluit. :lol:
Dus even meer info van dat relais board.

Als je bij elke stap die een beetje lastig is gelijk omloopt, wordt het een bijzonder verwarrende route.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door benkr »

Ik heb precies het zelfde probleem gehad met een Masso controller, die kon de benodigde stroom voor zo'n soort printje ook niet leveren, ik heb toen de opto coupler er af gehaald en daar een simpele transistor voor in de plaats gesoldeerd, toen werkte het wel goed. Probleem is o.a. dat naast het relais ook nog 1 of soms zelfs 2 LED's aangestuurd worden.
Nu is een Masso controller heel iets anders dan zo'n eenvoudig BOB kaartje, daar kun je eventueel met het aanpassen van een weerstandje ook zo'n relaiskaartje wel mee aan de gang krijgen maar dan moet je wel een beetje kaas van elektronica gegeten hebben.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 feb 2022 21:42 Ik geloof er niets van. Een relais board met 3 aansluitingen en zo te zien ook een opto coupler, die doet het gewoon.
….. als je hem goed aansluit. :lol:
Dus even meer info van dat relais board.

Als je bij elke stap die een beetje lastig is gelijk omloopt, wordt het een bijzonder verwarrende route.
Dit is de relais die ik heb gebruikt:
https://nl.aliexpress.com/item/10050012 ... 4c4dB8TfCB

De 5V versie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 03 feb 2022 22:03 Ik heb precies het zelfde probleem gehad met een Masso controller, die kon de benodigde stroom voor zo'n soort printje ook niet leveren
Oke dan ligt het toch niet aan mij :mrgreen:
benkr schreef: 03 feb 2022 22:03 ik heb toen de opto coupler er af gehaald en daar een simpele transistor voor in de plaats gesoldeerd, toen werkte het wel goed. Probleem is o.a. dat naast het relais ook nog 1 of soms zelfs 2 LED's aangestuurd worden.
Nu is een Masso controller heel iets anders dan zo'n eenvoudig BOB kaartje, daar kun je eventueel met het aanpassen van een weerstandje ook zo'n relaiskaartje wel mee aan de gang krijgen maar dan moet je wel een beetje kaas van elektronica gegeten hebben.
Er zit inderdaad een LEDje op die aangaat als de relais getriggerd wordt.
Ik heb er een beetje jonge kaast van gegeten... niet veel dus...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door benkr »

Je bent niet de eerste met dit probleem, het kan ook nog zijn dat je het printje verkeerd hebt aangesloten, zie dit topic:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=6896

Kijk naar het laatste plaatje, sluit je relais printje aan tussen het bovenste contact van die uitgangs opto coupler (pen 4) en de +5V, grote kans dat het dan werkt.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik snap de uitleg van Kjelt en Ben niet en ik weet nu dus even niet meer wat ik moet doen...
De voorkeur geef ik om het werkend te krijgen met de 5V relais zonder toevoegingen van een mosfet of transistor.

Dit is het bordje dat ik heb (vergelijkbaar):
https://www.vanallesenmeer.nl/5-Axis-CN ... tor-Driver

De 'IN' van de de relais is nu aangesloten op P1 PWM op de BOB.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Ik denk dat het daar fout gaat. P1 is inderdaad bedoeld om een spindle mee aan te sturen, maar dan wel het snelheidssignaal (PWM), niet het on/off signaal.
Jij zult pin 17 moeten gebruiken als ik me niet vergis. Zie deze manual ook voor de pin configuratie. Is in Mach3, maar de pin functies blijven natuurlijk hetzelfde, ongeacht welke besturingssoftware je gebruikt. Let ook op dat jumpertje.
https://www.vallder.com/images/product_ ... 0Board.pdf
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 04 feb 2022 11:17 Ik denk dat het daar fout gaat. P1 is inderdaad bedoeld om een spindle mee aan te sturen, maar dan wel het snelheidssignaal (PWM), niet het on/off signaal.
Ik had in een tutorial gezien dat iemand P1 gebruikte om zijn relais te triggeren voor zijn plasma torch. Wel heeft hij in de INI file ingesteld dat M3 automatisch M3 S1 wordt... RS274NGC_STARTUP_CODE = G20 S1

Ik heb nog een paar testen gedaan... de 'IN' van de relais verbonden met P1, dat werkt dus niet (maar met de SSR wel).
Ik heb hem in P2 gedaan, dat werkt ook niet en als ik hem in P17 doe... dan hoor ik de relais op het bordje wel aangaan, maar niks op de 5V relais.

Mijn conclusie is nog steeds dat de outputs van de BOB niet genoeg mA geven de 5V relais te triggeren... helaas. Maar dat is mijn conclusie en ik ben uiteraard een leek :mrgreen:
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik heb even een meting gedaan, dus als ik het begrijp dan heeft de IN van de relais 1,3mA nodig?

24192
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Dit is wat ik meet wat de BOB output P1 levert…

24193

Dus dat zou echt genoeg moeten zijn…

Ik zal de 5V ook via de BOB aansluiten, misschien werkt dat wel?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

remon_v schreef: 04 feb 2022 17:22 Ik zal de 5V ook via de BOB aansluiten, misschien werkt dat wel?
Dat was het dus.... het werkt nu wel!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Ik ben redelijk ver met de Basis HAL en INI bestanden voor mijn huidige CNC.

Nu heb ik op mijn machine van die goedkope homing switches zitten, 2 op de X-as en 2 op de Y-as:

Afbeelding

De homing switches worden tevens gebruikt om de machine te ‘auto squaren’

Hoe kan ik ze het beste aansluiten?
Als ik per switch een input gebruik op de BOB ben ik 4 inputs kwijt.

Maar volgens mij kan ik ze ook allemaal op 1 input aansluiten? Doe je dat dan in serie? Kan dat met deze switches en zo ja hoe?

En wat zijn de voor en nadelen van de 2 verschillende manieren van aansluiten?
Plaats reactie