Snelwisselhouder identificeren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door FreesKever »

Voor zover is weet worden de orignele Multifix gereedschapshouders al jaren niet meer gemaakt.

Tijdje terug wat youtube video's gezien over de geschiedenis en de huidige stand met een wildgroei van klonen, die somes niet eens passen op het eigen merk, i.v.m. te grote tolerantie afwijkingen.

Even zoeken...
Ik denk dat ik toen wat video's van PeWe Tools gezien heb.
https://www.youtube.com/channel/UCuTGaI ... pew/videos

Een duitser die die blokken ook verkoopt vanaf EUR50.
https://pewetools.de/produkt-kategorie/ ... r/page/12/
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door janplastiek »

FreesKever schreef: 14 jan 2022 02:03 Voor zover is weet worden de orignele Multifix gereedschapshouders al jaren niet meer gemaakt.
tijdens mijn zoektocht naar de originele Multifix, de fabrikant gevonden denk ik.
https://www.srw-amestra.de/index.php/en ... /group-100
Breek de dag, frees een lijntje.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door harry321 »

xander janssen schreef: 12 jan 2022 14:24
dat "plop" geluid krijg je ook met een te ruime passing van 0.1 tot 0.2mm.
als ik het lieg dan liegt stefan gotteswinter het ook.
oftewel, het vacuüm ploppen zegt weinig over de precisie.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door xander janssen »

harry321 schreef: 31 dec 2022 23:09 dat "plop" geluid krijg je ook met een te ruime passing van 0.1 tot 0.2mm.
als ik het lieg dan liegt stefan gotteswinter het ook.
oftewel, het vacuüm ploppen zegt weinig over de precisie.
Klopt, afhankelijk van de verhouding lengte/diameter zuiger en hoe ver en snel je de zuiger uit de cilinder trekt kun je een plop horen. Maar het verschil tussen 0.01 en 0.1 merk/voel je wel.

Test die ik tegenwoordig (voor deze specifieke toepassing) doe is kijken of de zuiger enkele minuten op de verticale luchtkolom blijft staan terwijl de zwaartekracht eraan trekt en of, bij geopende cilinder, de zuiger er doorheen valt. Is dat het geval, dan is de combinatie zuiger + cilinder goed om in een Stirling- of verbrandingsmotor te functioneren. Dan is hij enerzijds voldoende gasdicht en anderzijds is er niet teveel wrijving.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door harry321 »

xander janssen schreef: 01 jan 2023 11:15 Test die ik tegenwoordig (voor deze specifieke toepassing) doe is kijken of de zuiger enkele minuten op de verticale luchtkolom blijft staan terwijl de zwaartekracht eraan trekt en of, bij geopende cilinder, de zuiger er doorheen valt. Is dat het geval, dan is de combinatie zuiger + cilinder goed om in een Stirling- of verbrandingsmotor te functioneren. Dan is hij enerzijds voldoende gasdicht en anderzijds is er niet teveel wrijving.
klopt, zo deden we dat ook met een kreidler/of welke cilinder dan ook, leg de cilinder met de vlakke kant op een vlakke tafel of glasplaat zodat die kant afgesloten is en laat dan een zuiger zonder veren er door heen zakken, zakt ie langzaam, dan heb je de juiste maat, tenminste, ongeveer maar goed genoeg,
maar de extreme puristen gaan de boring opmeten met een 3 of 2 punts micrometer om vervolgens een zuiger te nemen met ongeveer 2 100ste kleiner.
Plaats reactie