stappen motor regelaar.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door benkr »

kitman schreef: 05 feb 2022 11:38 Volgens ik kan lezen op blz 6 kan je geen draai richting wisseling en potmeter voor toerental samen gebruiken.
Ja, dat kan zeker wel. De middenstand van de potmeter is de nulstand, naar de ene kant is pos en naar de ander kant draaien is neg richting.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door benkr »

Het ligt ook nog aan de stand van SW7 en SW8, hoewel dat er niet zo duidelijk staat kun je ook nog kiezen voor een potmeter én een richting schakelaar, dan moeten SW7 en SW8 beiden op "ON" staan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2022 08:54 Dat is dan toch een driver ?
Net zoals die AM882 van Leadshine destijds (of nog steeds te krijgen voor half het geld van een DM8xx?) een ondergewaardeerd dingetje. Maar ik gebruik ze als gewone step/dir stepperdrive, dus als iemand baat heeft bij die ingebouwde oscillator en in ruil voor die DM805-AI zorgt voor een modelletje zonder de poespas maar met vergelijkbare specs dan vind ik het wel prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 05 feb 2022 22:31
hugo stoutjesdijk schreef: 05 feb 2022 08:54 Dat is dan toch een driver ?
Net zoals die AM882 van Leadshine destijds (of nog steeds te krijgen voor half het geld van een DM8xx?) een ondergewaardeerd dingetje. Maar ik gebruik ze als gewone step/dir stepperdrive, dus als iemand baat heeft bij die ingebouwde oscillator en in ruil voor die DM805-AI zorgt voor een modelletje zonder de poespas maar met vergelijkbare specs dan vind ik het wel prima.
Ik heb denk ik nog zo'n AM882 liggen dus als ik je daar blij mee kan maken dan is die voor jou als je wil.
De beiden DM805's overigens ook want ik ga ze niet gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Omdat de vraag expliciet zonder driver was. ;-)

Waarschijnlijk was het ook de bedoeling driver zonder controller.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 05 feb 2022 22:39 Ik heb denk ik nog zo'n AM882 liggen dus als ik je daar blij mee kan maken dan is die voor jou als je wil.
Ik leg 'm in het kratje 'motordrives' naast de DM805's, en daar komt-ie weer uit als ik zelf een akkefietje heb of iemand anders 'hellup' roept. Dus als-ie in de weg ligt, laat maar komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 05 feb 2022 23:25
benkr schreef: 05 feb 2022 22:39 Ik heb denk ik nog zo'n AM882 liggen dus als ik je daar blij mee kan maken dan is die voor jou als je wil.
Ik leg 'm in het kratje 'motordrives' naast de DM805's, en daar komt-ie weer uit als ik zelf een akkefietje heb of iemand anders 'hellup' roept. Dus als-ie in de weg ligt, laat maar komen.
Okee, er liggen vanaf nu 3 drivers klaar voor jou, zal wel de volgende Brabantdag worden dat je ze terugziet.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door kitman »

Ik wil een stappen motor gebruiken om de tafel van de manuele freesmachine op en af te draaien.
Nu heb ik zo een goedkoop controllertje gekocht dat samen werkt met een driver.
Werkt prima, maar nu is de aan uit knop al stuk.
Die kan ik natuurlijk vervangen, maar ik was op het net aan het kijken of er niet iets degelijkers voor een iets hogere prijs.
Toen zag ik ergens dat er ook drivers bestaan waar je een potmeter en schakelaars kan op aan sluiten.
Voor de prijs van € 120 kan ik net zo goed mijn controllertje met een driver plaatsen, dat is goedkoper.
Het moet wel goed werken zodat ik na plaatsing niet om de haverklap er moet aan sleutelen.
Toerenregeling is handig om de tafel langzaam op een juiste hoogte te plaatsen.
Gewone motortje met frequentie regeling gaat in principe ook, maar ik denk dat een stappen motor fijner werkt.
Heb eens gekeken naar de Am 882, maar kan toch niet zien hoe dat werkt zonder controller.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door DaBit »

Wat is dan het probleem met die DM805-AI? In 'External pot' mode doet dat ding dan toch precies wat je wil?

Als Ben een AM882 in de mix doet mag er best een DM805-AI jouw kant op want dan ben ik niks slechter af. Dan mag je met Ben regelen wat er aan vergoeding tegenover moet staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door kitman »

ok, doe ik, pb.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 06 feb 2022 13:56 Wat is dan het probleem met die DM805-AI? In 'External pot' mode doet dat ding dan toch precies wat je wil?

Als Ben een AM882 in de mix doet mag er best een DM805-AI jouw kant op want dan ben ik niks slechter af. Dan mag je met Ben regelen wat er aan vergoeding tegenover moet staan.
Helaas heb ik de AM882 driver niet meer, is kennelijk mee naar de laatste CNCzone dag gegaan en daar van eigenaar gewisseld.
Dus deze optie valt af.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door DaBit »

Dan mag Kitman voor iets dergelijks zorgen als-ie baat heeft bij die DM805-AI
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stappen motor regelaar.

Bericht door kitman »

Ik heb niets liggen, dus zal ik iets moeten kopen.
Dan kan ik net zo goed al direct een DM805 kopen denk ik.
Toch bedankt voor het aanbod.
Plaats reactie