Firmware update bigtreetech moederbordje

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door P1-Engineering »

hobbycnc23 schreef: 30 jan 2022 22:32 Inmiddels is het allemaal gelukt.
Belangrijk om te weten is denk ik dat als het flashen gelukt is het bestandtype "bin" en de naam veranderd!
Start het flashen met het bin bestand: firmware.bin. Als het gelukt is veranderd dit bestand op het SD kaartje in FIRMWARE , hoofdletters dus en het bestandstype in "Aanwijzer".
De problemen in het begin hadden denk ik ook te maken met de grootte van de SD kaart, 64 Gb is te groot de ik.
Bij gebruik van een 16 Gb kaartje waar ook andere bestanden op staan ging het wel goed. SD slot op het moederbord gebruiken en niet die in het Touchscreen.

Maar nu: ik heb van alles in de configuration.h veranderd in VS code om het allemaal goed draaiende te krijgen: end stops, bewegings richtingen etc.
Maar nu gebeurt er iets raars!
Als ik via het Touchscreen de "Move" bewegingen gebruik dan bewegen de X,Yen Z in de richting conform de -knop of +knop.
Ook de extruder stepper motor heb ik moeten veranderen om bij "load" de extruder te laten werken.
Dus allemaal in de juiste richting, maar.......als ik een printopdracht geef bewegen de X en Y correct maar de Z gaat naar beneden ipv omhoog???

Heeft iemand dit ook eens aan de hand gehad? En hoe moet ik dit veranderen?
Direct bij het geven van de printopdracht, of als de printer daadwerkelijk aan het te printen object begint?.

Als het direct bij start print is moet je even je start G-code nalopen. Meestal zet je die in de slicer. Dus stukje code welke bepaalt hoe die opwarmt, purgen van de extruder etc etc
Dit met de aanname dat de assen inderdaad goed staan als je de printer handmatig jogt... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

remon_v schreef: 01 feb 2022 15:58
hobbycnc23 schreef: 30 jan 2022 22:32 Heeft iemand dit ook eens aan de hand gehad? En hoe moet ik dit veranderen?
define INVERT_Z_AXIS aanpassen
Dan gaat het manueel ook de verkeerde kant op.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

P1-Engineering schreef: 01 feb 2022 19:18
hobbycnc23 schreef: 30 jan 2022 22:32
Direct bij het geven van de printopdracht, of als de printer daadwerkelijk aan het te printen object begint?.

Als het direct bij start print is moet je even je start G-code nalopen. Meestal zet je die in de slicer. Dus stukje code welke bepaalt hoe die opwarmt, purgen van de extruder etc etc
Dit met de aanname dat de assen inderdaad goed staan als je de printer handmatig jogt... :mrgreen:
De G-code heb ik in de slicer gecontroleerd en volgens mij staat de Z in de goede richting.
Het kan ook zijn dat de Z bij de tweede en volgende lagen NIET beweegd. Ik kan het nl niet goed zien.
De eerste laag gaat goed en het is net of de tweede laag er op dezelfde hoogte overheen gaat.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

Heb de quote kennelijk niet goed gedaan, sorry
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 01 feb 2022 21:38
remon_v schreef: 01 feb 2022 15:58
hobbycnc23 schreef: 30 jan 2022 22:32 Heeft iemand dit ook eens aan de hand gehad? En hoe moet ik dit veranderen?
define INVERT_Z_AXIS aanpassen
Dan gaat het manueel ook de verkeerde kant op.
Misschien beleef jij het verkeerd om, maar is het de juiste.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 feb 2022 22:11
hobbycnc23 schreef: 01 feb 2022 21:38
remon_v schreef: 01 feb 2022 15:58

define INVERT_Z_AXIS aanpassen
Dan gaat het manueel ook de verkeerde kant op.
Misschien beleef jij het verkeerd om, maar is het de juiste.
Ik pas het rechtsdraaiend orthogonaal assenstelsel toe. (rechterhand regel). Het X-Y vlak horizontaal, +X naar rechts; +Y naar achteren; +Z naar boven. Bij mijn printer beweegd het bed in het X-Y vlak en de extruder naar boven.
Ik neem aan dat dit juist is.???
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang als ik met CNC freesbanken te maken heb, kom ik al discussies tegen van verkeerd om bewegen. :lol:
Er is al een verschil of de printkop omhoog/omlaag gaat, of dat je printbed omhoog/omlaag gaat.

In mijn bediening (octoprint) staat niet eens een + of -, maar pijltje omhoog betekend dat de afstand tussen printkop en tafel groter wordt. Maar dan zakt dus de tafel. (schokkend om de eerste keer mee te maken :mrgreen: )

Ik stoor me er verder niet aan, zolang dat onderdeeltje niet gespiegeld geprint wordt vind ik het prima.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

Okay Hugo, bedankt.
Ga nu toch maar de Z inventeren in de firmware en in de handbediening in mijn hoofd de + en - omdraaien en kijken wat er gebeurt bij de printopdracht.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

hobbycnc23 schreef: 02 feb 2022 10:29 Okay Hugo, bedankt.
Ga nu toch maar de Z inventeren in de firmware en in de handbediening in mijn hoofd de + en - omdraaien en kijken wat er gebeurt bij de printopdracht.
Dit ging dus helemaal de verkeerde kant op. Weer de zaak terug gezet.

Heb 3Dbenchy van het internet geplukt en dit print ie goed!!! :lol:
Kennelijk zit er iets niet goed in mijn slicer software en/of instellingen? In de G-codes gaat de Z wel omhoog. Ik teken in fusion en gebruik de prusa slicer. Ga het een en ander goed uitzoeken, het komt goed.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Firmware update bigtreetech moederbordje

Bericht door hobbycnc23 »

Na veel zoekwerk ben ik er achter gekomen dat het aan de slicer (Prusa) ligt.
Met Cura gaat alles prima!
Kennelijk werk Prusa niet goed samen met de Bigtreetech SKR mine E3 V2.0 moederbordje
Plaats reactie