Hoekverbinding verbinden met constraints

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door benkr »

Ik ben een bakje aan het tekenen in Inventor, maar ik krijg de hoekverbindingen niet goed voor elkaar met constraints.
Het is me met wat kunst en vliegwek wel een keer gelukt, maar toen kom ik de hoeken niet meer afronden.
Het zal wel heel simpel zijn maar ik kan het even niet vinden.

HELP
hoekverbinding.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door skillalot »

Wat ik in alibre altijd doe, is eerst de bovenkanten in hetzelfde vlak leggen
Dan pak je de twee lange lijnen van de hoek die tegen elkaar aan moet, kan de binnenkant of buitenkant van de hoek zijn, als je maar twee keer dezelfde pakt.
En daarna pak ik de vlakken van de hoek, en dan scharniert ie zo naar elkaar.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door xander janssen »

Zo veel mogelijk vlakken ipv randen op elkaar constrainen. Dan ben je ongevoelig voor ranafronding die je eventueel later wil aanbrengen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door bartL »

Probeer in zo'n geval met datums te werken. Aangezien het geheel symmetrisch is is dat het makkelijkst.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door Bjornski1976 »

Join functie gebruiken en kiezen voor rigid
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door benkr »

skillalot schreef: 05 jan 2022 16:22 Wat ik in alibre altijd doe, is eerst de bovenkanten in hetzelfde vlak leggen
Dan pak je de twee lange lijnen van de hoek die tegen elkaar aan moet, kan de binnenkant of buitenkant van de hoek zijn, als je maar twee keer dezelfde pakt.
En daarna pak ik de vlakken van de hoek, en dan scharniert ie zo naar elkaar.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Nee, ik snap er werkelijk helemaal niets van. En dat zal wel aan mij liggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door benkr »

bartL schreef: 05 jan 2022 18:26 Probeer in zo'n geval met datums te werken. Aangezien het geheel symmetrisch is is dat het makkelijkst.
Ook hier begrijp ik niets van.
nico
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door nico »

meet nu nog de edge's van een hoekpunt.
M.V.G. nico
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 05 jan 2022 21:58 Join functie gebruiken en kiezen voor rigid
Die had ik dus al geprobeerd, maar als ik dan daarna de gemaakte hoekverbinding wil afronden dan wordt er maar één van de twee hoekpunten geselecteerd en krijg je een hele vreemde afronding van één van de twee hoekpunten.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden.
Ik maak een sketch op het bodemvlak waarin ik een cirkel teken en vervolgens de afronding teken, als ik dan daarna die afronding extrudeer krijg ik wat ik wil hebben. Niet echt elegant, maar het is wel wat ik wil bereiken.
afronding.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door Bjornski1976 »

Ja als je de referentie van een verbinding naderhand verwijderd snapt het programma het niet meer.

Of je geeft de hoeken allemaal een afronding en verbind ze dan.

Wat ook kan maar niet netjes is is de binnenzijden aan elkaar verbinden. Zoals al aangeven is dit niet de bedoeling.

Een samenstelling bestaat uit componenten die geen bewerking of vorm verandering krijgen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door bartL »

Bjornski1976 schreef: 05 jan 2022 23:35 Ja als je de referentie van een verbinding naderhand verwijderd snapt het programma het niet meer.
Dat werkt in Inventor dan anders dan in mijn pakket (Creo). Hierin blijft de referentie bestaan zolang hij in de modeltree voorkomt. Echter kan je hem naderhand niet meer selecteren, maar als hij er al inzit gaat hij niet moeilijk doen.
Bjornski1976 schreef: 05 jan 2022 23:35 Een samenstelling bestaat uit componenten die geen bewerking of vorm verandering krijgen.
Dat is niet helemaal waar. Lassamenstellingen die naderhand nog bewerkt worden is vrij gangbaar, ook in de CAD wereld.
Het probleem met Rounds (dat is blijkbaar in Inventor en Creo wel hetzelfde (en knap irritant)) is dat het niet gedefinieerd is of de functie materiaal toevoegt of verwijderd. En materiaal toevoegen kan in een assembly niet... om die reden zal hij blijkbaar in Inventor het part selecteren. Bij mij is heel de functie niet bruikbaar in assembly modus tenzij ik een part in die assembly actief maak. Bij een extrude is wel gedefinieerd of er materiaal toegevoegd of verwijderd wordt en om die reden wel mogelijk in een assembly. Toevoegen is (bij mij althans) uitgeblanked waardoor ik alleen kan cuts en surfaces kan extruderen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je dat rechte zijplankje, eerst afrond (dus de 90 graden buitenhoek) en vervolgens de vestek hoek er aan maakt, is je plankje direct klaar.
Kan vast ook wel gelijk in de schets. (maar niet elk CAD pakket denkt daar hetzelfde over)
In mijn opzet is de juiste volgorde wel handig, eerst een afronding op het hoekpunt van een rechthoek, (dan blijft het hoekpunt als constructie beschikbaar) dan een lijn vanuit het hoekpunt, schuin naar de andere zijde, met als definitie dat die door het middelpunt van de afronding moet gaan, hoef ik ook die 45 graden niet in de maatvoering te zetten, dat is die automatisch.
2022-01-06 09_10_26-Window.jpg
2022-01-06 09_10_00-Window.jpg
Je kunt dingen ook onnodig moeilijk maken.

(dit berichtje typen was meer werk)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoekverbinding verbinden met constraints

Bericht door Bjornski1976 »

Dit bedoelde ik dus. En nu geen nabewerking meer en assembleren. Hoe andere programma's dit doen, geen idee. Als het maar werkt voor Inventor ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie