Resolver pinout

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Resolver pinout

Bericht door Caesar »

Een (hopelijk) snelle vraag voor de bekende rotten in het vak.

Ik ben bezig voorbereidingen te treffen om een oude Toshiba spindel motor (RA12H) aan te sluiten op een Argon Granity Servo drive.

De Toshiba servo motor heeft een resolver en hoewel ik in het verleden een paar resolvers op een Argon Granity heb aangesloten zou ik voor deze toch even de hulplijn willen inschakelen.

Volgens internetbronnen heeft een resolver 3 paar windingen: 1x rotor, 2x stator. Stator is over het algemeen 2 maal zo grote weerstand als de rotor bij doormeten.

Echter heb ik op dit moment 4 paar windingen: 2 paar van 280 Ohm, 2 paar van 730 Ohm.

Ik kan niets vinden op het almachtige internet dat er ook resolvers bestaan met 4 paren (2 paar rotor windingen?), dus misschien dat een van jullie nog wat achtergrondkennis en/of ervaring heeft m.b.t resolvers?

Ik heb de drive nog niet binnen, maar ik zit dus al te filoseferen hoe ik dit werkend krijg;

-is één rotor paar voor redudancy? M.a.w. kan ik slechts 1 paar aansluiten?
-Staan ze in serie, m.a.w. in serie aansluiten op de ingang van de drive? Of juist parallel?
-Kan ik ze op dezelfde uitgang aansluiten? Of moet er een hele specifieke resolver uitgang voor zijn die ook echt onafhankelijk de 2 rotorparen "aanstuurt"/voedt?

Ik kwam wel dit linkje tegen, maar daar staat niet expliciet in of een 2e paar nodig is of niet, als hij zodanig geconstrueerd is. Ik zou denken dat ik de 2e coil kan negeren en dus misschien wat inlever in precisie/gevoeligheid, maar dat is in dit geval ook niet nodig.

http://www.tpub.com/neets/book15/64b.htm


Dit is de achtergrond info die ik gebruik m.b.t. de Argon Servo Drive:

https://granitedevices.com/wiki/Argon_resolver_adapter

Ik kan nagenoeg geen informatie vinden m.b.t de Toshiba RA12H en ik ben huiverig de motor uit elkaar te schroeven om te kijken welk type/merk resolver erop zit (geen typeplaatje aan buitenzijde motor).

De documentatie van de machine zelf laat op die details te wensen over, omdat het alleen de resolver kabel laat zien die op een PCB aangesloten omet worden. Echter ben ik in het process deze machine om te bouwen naar Mach 3, m.a.w. stekkers worden afgeknipt en opnieuw individueel aangesloten.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Resolver pinout

Bericht door HD13 »

In de eerste link wordt toch precies aangegeven dat je 4x2 sets draden hebt.
Gecombineerd met de tweede link zijn je 280 Ohm setjes de rotor en de 720 Ohm setjes de stator.
Moet je alleen met behulp van de oude schema's zien uit te vogelen wat voor spanning er nodig is voor de rotor.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Resolver pinout

Bericht door Caesar »

Het probleem is dat alle 'gangbare' resolver decoders op basis van 3 paren werken. M.a.w. deze motor lijkt de uitzondering te zijn.

Dus de vraag, kan ik 1 rotor winding gewoon achterwege laten. Ik heb namelijk maar 3 ingangen op de servo drive: 2x stator, 1x rotor (zoals het gros van de resolvers aangesloten worden).

Spanning/stuurstroom wordt geregeld door de resolver decoder op de servo drive, er zit niets tussen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Resolver pinout

Bericht door benkr »

Ik denk dat je gewoon maar 3 spoelen mag aansluiten, de resolvers die ik heb liggen hebben allemaal maar 1 reference aansluiting.
Plaats reactie