4de as en JMC settings

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Ik ben bezig met een JMC iHSV60 motor aan Eding te koppelen tbv een vierde as aandrijving. Echter krijg ik deze maar niet goed ingesteld.
De motor zit nog niet op de vertraging dus is nu nog gewoon 1op1. Met de dipswitches had ik hem op 800steps/rev ingesteld. Vervolgens in Eding de steps/AU (de Unit is toch 1graad???) ingesteld op 2.22 (800/360), maar hier klopte niks van.
Daarna de motor aan de JMC software gehangen welke 4000 steps/rev uit de motor bleek te halen🤔. Raar...maargoed dan die waarde maar gebruiken in Eding, 11.11 (4000/360) ingevuld maar wederom geen resultaat in de buurt van wat het zou moeten zijn.
In een laatste poging nog terug naar factory settings gezet, 10.000 pulsen. In Eding de steps/AU op 27,78 gezet maar zoals verwacht weer verre van wat het zou moeten zijn. In dit geval draaide hij bij opgave van 360 graden zo'n 6950 graden.
Wie kan mij zeggen wat ik fout doe en/of zijn instellingen delen zodat ik die eens kan vergelijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 30 dec 2021 13:08 Vervolgens in Eding de steps/AU (de Unit is toch 1graad???) ingesteld
Volgens mij is de eenheid mm voor een lineaire translatie, als je een rotatie wilt moet je rekenen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 30 dec 2021 15:52
bartL schreef: 30 dec 2021 13:08 Vervolgens in Eding de steps/AU (de Unit is toch 1graad???) ingesteld
Volgens mij is de eenheid mm voor een lineaire translatie, als je een rotatie wilt moet je rekenen.
Verklaar je nader.... De motoras draait rondjes, daar kan je onmogelijk een lineaire waarde aan hangen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 30 dec 2021 17:03 Verklaar je nader.... De motoras draait rondjes, daar kan je onmogelijk een lineaire waarde aan hangen.
En bij een spindel met bv spoed van 5mm leg je bij 1 rotatie dus 5mm af.
Als je dan 4000 steps/rotatie hebt is dit 800/mm en dat vul je daar in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

Maar dat is voor XYZ translatie bij een draaibank heb je ander systeem, daar weet ik eugenlijk niet hoe je dat invult.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je 1mm wilt verplaatsen, geef je het aantal pulsen op per mm, dus als je 1 graad wilt verplaatsen geef je het aantal pulsen op per graad.

Je doe hem toch wel even uit en aan voordat je opnieuw probeert?
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 30 dec 2021 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 30 dec 2021 17:07 Maar dat is voor XYZ translatie bij een draaibank heb je ander systeem, daar weet ik eugenlijk niet hoe je dat invult.
Je haalt er van alles bij wat niet van toepassing is. Het is geen lineaire beweging en ook geen draaibank. Het gaat hier wel over een roterende beweging van een 4e as.
hugo stoutjesdijk schreef: 30 dec 2021 17:17 Als je 1mm wilt verplaatsen, geef je het aantal pulsen op per mm, dus als je 1 graad wilt verplaatsen geef je het aantal pulsen op per graad.
Dat was mijn gedachte ook, maar het resultaat klopt van geen kant, zie mijn openingspost.
Ergens zal ik iets fout doen maar ik kom er nog steeds niet achter wat....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Alles wijst erop dat er op je jmc nog een gear ratio ingesteld staat. Gaat gewoon in stappen per graad Kjelt. Op een 4e as heeft de aansturing niets te maken met stappen per mm.

En als je eraan toe bent mag je je gaan verdiepen in g94. (Of je stelt de betreffende as in op 4th axis in eding). Je feed van een 4e as gaat namelijk rechtstreeks van mm/min naar graden/minuut.
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door nico »

bartL schreef.
volgens Eding de steps/AU (de???) ingesteld op 2.22 (800/360), maar hier klopte niks van.

Dit klop, Unit is 1graad, dus 360/800=0.45, dus zonder vertraging. (1:1)
M.V.G. nico
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

Ja klopt als je A,B of C in rotary mode zet (ROT) dan is het steps per graad.
En dat staat gewoon in de handleiding op pagina 32.
For rotary axes, the unit is always steps per degree.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

serum schreef: 30 dec 2021 17:28 Alles wijst erop dat er op je jmc nog een gear ratio ingesteld staat.
Bedoel je daar parameter 3-10 en 3-11 mee? Als ik de manual goed begrijp worden deze inactief zodra er een waarde bij 3-09 ingesteld staat. Wat ik wel vreemd vind is dat hier andere waardes ingesteld stonden als de default, ik heb hier namelijk nooit aangezeten. Nu terug gezet op 1 maar dit maakt geen verschil.
Had jij ook geen JMC op jouw 4de as? Zo ja zou je je settings willen delen?
nico schreef: 30 dec 2021 17:54 Dit klop, Unit is 1graad, dus 360/800=0.45, dus zonder vertraging. (1:1)
M.V.G. nico
Van een heel rondje naar 1 graad is toch echt delen door 360 en niet andersom!

Ik heb nu toch het vermoeden dat het in de JMC settings mis gaat. Als test heb ik de motor eens als slave van X gezet. Deze X-motor staat op 6400 pulsen/rev ingesteld en beweegt 5mm bij 1 rondje. In de JMC heb ik nu ook 6400 pulsen/rev ingesteld en de settings in Eding gelijk gezet. Bij 5mm X verplaatsing zou de motor dan 1 rondje moeten draaien maar hij draait dan slechts +/- 40 graden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door serum »

Hoe heb je je jumpers ingesteld? Doe eens een foto? Geen vergissing van on/off ofzo? (Kan ik mij niet voorstellen hoor) Ik heb die instellingen zo niet paraat en de boel niet aangesloten op dit moment. Heb je de v.5 of de v.6?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door bartL »

serum schreef: 30 dec 2021 18:57 Hoe heb je je jumpers ingesteld? Doe eens een foto? Geen vergissing van on/off ofzo? (Kan ik mij niet voorstellen hoor) Ik heb die instellingen zo niet paraat en de boel niet aangesloten op dit moment. Heb je de v.5 of de v.6?
Ok, dat is jammer!
Welke jumpers bedoel je? Bedoel je de dipswitches op de motor, of de jumpers op de Eding kaart? Deze laatste hebben voor zover ik heb kunnen ontdekken niks met dit fenomeen te maken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 4de as en JMC settings

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 30 dec 2021 18:47 Bij 5mm X verplaatsing zou de motor dan 1 rondje moeten draaien maar hij draait dan slechts +/- 40 graden.
Zou het met de pulsfrequentie te maken kunnen hebben? Welke frequentie heb je ingesteld?
De JMC kan max 200kHz aan, zet hem eens op de helft voor de test dus 100kHz.
Plaats reactie