Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door mjeuring »

Ik zag dat er een versie 4.0.4 van Eding is waarbij de cnc.ini gesplitst is in meerdere ini-files, alleen kan ik nergens vinden hoe ik van 4.0.3 over kan naar 4.0.4. T/m 4.0.3. was het cnc.ini en de macro files kopiëren, maar werkt dat nu net zo?
Iemand dit al eens bij de hand gehad? Linkje naar Bert's website mag ook, ik kan daar niets vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Kjelt »

Ik zou het volgende proberen, dat werkte goed de vorige keer:

Installeer de software in een nieuwe directory, bewaar de oude.
Start de software nog niet op.
Kopieer de cnc.ini en macro.cnc bestanden van de oude directory naar de nieuwe.
Start nu de nieuwe software. Nu zal het oude ini bestand gelezen en omgezet worden naar de nieuwe bestanden.
Controleer of alle parameters kloppen voor je met de machine gaat werken en doe wat basale testen als homen, moves voor het frezen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door keesfrees »

Bij dit soort acties ben ik ook zeer voorzichtig, maar als je de cnc.ini en macro.cnc eerst veilig stelt dan kan er eigenlijk weinig echt mis gaan.
Het is de vraag wanneer de conversie plaats vindt, bij installeren en/of opstarten.

Zou het mogelijk zijn om de oude programma map in z'n geheel te kopiëren ? Dat kan goed gaan, tenzij windows dat niet leuk vind, ik vermoed dat het wel kan, gewoon proberen.
Anders zou je nog eerst een 2e versie van de oude versie kunnen installeren in een andere map/naam.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door mjeuring »

Kjelt schreef: 30 dec 2021 10:02 Ik zou het volgende proberen, dat werkte goed de vorige keer:
Wat bedoel je met de vorige keer?
Start nu de nieuwe software. Nu zal het oude ini bestand gelezen en omgezet worden naar de nieuwe bestanden.
Top, dank je. Hier had ik al op gehoopt. Jammer dat er niets in de documentatie over te vinden is.
Controleer of alle parameters kloppen voor je met de machine gaat werken en doe wat basale testen als homen, moves voor het frezen.
Doe ik (draaibank overigens).
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door mjeuring »

keesfrees schreef: 30 dec 2021 10:39 Bij dit soort acties ben ik ook zeer voorzichtig, maar als je de cnc.ini en macro.cnc eerst veilig stelt dan kan er eigenlijk weinig echt mis gaan.
Zijn veilig opgeborgen 8)
Anders zou je nog eerst een 2e versie van de oude versie kunnen installeren in een andere map/naam.
Bij mij maakt elke nieuwe versie een nieuwe map aan. Deze zal dus in C:\Eding 4.0.4 komen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Kjelt »

mjeuring schreef: 30 dec 2021 14:55 Wat bedoel je met de vorige keer?
De vorige keer dat ik een update deed ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Kars-cnc »

mjeuring schreef: 30 dec 2021 14:55 Jammer dat er niets in de documentatie over te vinden is.
De release notes die bij deze software horen zeggen het volgend:
Upgrade instructions (pre CNC4.04):

The installer can be run on existing installations. The old cnc.ini is then automatically
converted to the new structure.

If you decide to install to a new folder, the old cnc.ini can be copied to that folder. After copying,
please run 'UpgradeIni.exe cnc.ini' to upgrade to the new ini file structure.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door mjeuring »

Kars-cnc schreef: 30 dec 2021 15:57 If you decide to install to a new folder, the old cnc.ini can be copied to that folder. After copying,
please run 'UpgradeIni.exe cnc.ini' to upgrade to the new ini file structure.
Bedankt. Ik heb hem nog niet geïnstalleerd, dus de release notes niet gelezen :shock:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... ik heb versie 4.04.11 net geïnstalleerd op m'n laptop. Die is niet aangesloten op de frees en draait de software dus in simulatie mode.

De installer komt default met het voorstel om in de directory CNC4.04 te installeren en dat heb ik maar opgevolgd. De settings uit je oude cnc.ini file worden dan in ieder geval niet meegenomen heb ik gemerkt, en dat is ook wel volgens de beschrijving. Om nu het commando: "UpgradeIni.exe cnc.ini" te kunnen uitvoeren moet je volgens mij naar een DOS box (ik zou tenminste geen andere manier weten om in Windows een executable met een command line parameter te runnen). Dat was nog wel even diep in het geheugen graven hoe dat ook alweer ging...

Een kleine waarschuwing: het ging bij mij niet direct goed. Mijn settings kwamen steeds maar niet in versie4.0.4 terecht. Ik kwam er achter dat als "Upgradeini.exe" de cnc.ini file een keer behandeld heeft hij de regel met "lastKnownServerVersion = "CNC V4.03.57" uit de oude ini file verwijderd. Daarna wil hij de conversie niet nog een keer doen. De eerste keer zal het dus op een of andere manier fout gegaan zijn waardoor de ini.cnc wel gelezen was maar niet weggeschreven in de nieuwe files. Daarna is de .ini file niet nog een keer te converteren.

Nadat ik de cnc.ini file van versie 4.03 opnieuw naar versie 4.04 had gekopieerd lukte het wel.

Het is misschien handiger in oude directory te installeren, dan gebeurd deze conversie automatisch en dan hoef je ook niet naderhand de macro.cnc file en eventueel de icons files nog eens apart over te zetten zoals in mijn geval.

Wel een beetje primitief allemaal vind ik hoor... Maar goed misschien ligt het aan mij ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Kjelt »

Ik weet dat ze de ini conversie met een mooi GUI programma gaan oplossen Kars in de nieuwste versie die ergens komend jaar uit zal komen. Nog even geduld ;-)
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door RoBie »

Welke veranderingen zijn er in versie 4.0.4 ten opzichte van 4.0.3? Ik kan daar op de site niets van vinden.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 30 dec 2021 19:16 Ik weet dat ze de ini conversie met een mooi GUI programma gaan oplossen
Dat is mooi! Versie 4.0.4 is ook dacht ik nog steeds een Beta versie?
RoBie schreef: 30 dec 2021 19:24 Welke veranderingen zijn er in versie 4.0.4 ten opzichte van 4.0.3? Ik kan daar op de site niets van vinden.
Op de site staat:
Version 4.04 has some great new features. It’s important to understand this before continuing to downloading the software. The most important new changes are:

Dual Queue
Split up INI files
‘Dual Queue’ enables you to execute macros eg. during pause mode without disturbing the main queue, which is of course filled with motion data…hence its nama ‘Dual Queue’. An example would be a custom M3 macro function that initiates some actions before the actual M3 (Turn On Spindle) is performed.

Split up INI files. The standard CNC.INI file is split up into a number of .ini files:

Verder vind je in de release notes nog een hele waslijst met kleine verbeteringen en bug fixes. Sommige daarvan wordt ik wel blij van, maar ik moet het nog proberen. Zoals gezegd heb ik nu eerst mijn off-line versie geupgrade, de PC die het echte werk doet komt later.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb over een poosje dezelfde "uitdaging" dat wil zeggen, als ik de PC's van de draaibank en de freesbank ga vervangen.. wat ik als eerste ga doen is een backup maken van de oude versies op de oude computers..

Ik draai nog altijd met een oude 4.03 versie onder Windows XP, maar ik wil over naar Win 10..
Thuis op de PC heb ik sowieso kopiën van alle machines, zodat ik thuis kan simuleren, en ik vantevoren weet wat ik in de werkplaats kan verwachten..

zulke belangrijke info staat altijd in de Releasenotes.. omdat je anders voor elke release een nieuwe Manual moet gaan maken.. qua gebruik en functionaliteit verandert er niet zo heel veel,dus is dat te veel werk..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding 4.0.3 --> 4.0.4

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 30 dec 2021 23:19 zulke belangrijke info staat altijd in de Releasenotes.. omdat je anders voor elke release een nieuwe Manual moet gaan maken.. qua gebruik en functionaliteit verandert er niet zo heel veel,dus is dat te veel werk..
Dat is een excuus uit de tijd dat er nog papier aan verspilt werd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie