Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door dPske »

Allemaal heel leuk al die uitleg :lol: . Maar zoals ik al zei ben ik een hobbyist met weinig tijd. Helaas want ik zou hier zoveel meer willen uithalen. Met wat ik nu weet en kan (ook al is het misschien nog geen 10% van wat Arie allemaal kan/weet), kan ik de dingen doen die ik wil voorlopig. En voorlopig is dat voor mij prima.
Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2021 11:03 .. eh.. 't is een machine.. aanzetten.. koffie!..
Voor jou is dat misschien zo. Bij jou is het ook je vak waar je al jaren in zit. Je bent er goed in en je wil iedereen dat laten weten, dat is heel goed, en dat mag. Maar niet iedereen heeft al die kennis, en/of de tijd om die kennis te vergaren. En iedereen heeft zo zijn eigen gewoontes. Jij hoeft geen muis misschien, anderen vinden dat misschien wel handig. Net zoals ik in workspace invullen handiger vind.(nogmaals ik ben niet professioneel bezig hiermee). Ik heb geen pendant, toolsetter etc... dus ja ik zero mijn Z-as met een papiertje onder mijn freesje. Dat doe ik via workspace met tienden/honderdsten. Ik kan de feed heel laag zetten en lopen joggen maar dat vind ik dan weer niet zo betrouwbaar (naar mijn gevoel/mening). En mijn X Y doe ik via workspace gewoon om mijn 0 punt te verleggen als ik verschillende programmas inlaad om uit een plaat te frezen. Hier doe ik ook wel joggen meestal, tenzij het wat nauwkeuriger moet.
Ook hier zullen wel betere manieren voor bestaan. Maar voor mij werkt het. Ik word ook niet per uur betaald en loop niet altijd weg voor een bak koffie bij wat moeilijkere stukken omdat ik wel eens een foutje maak.

Dus sorry als ik volgens jou gruwelijk, barbaarse rituelen gebruik! :lol:
o.O
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

dPske schreef: 29 dec 2021 12:59 dus ja ik zero mijn Z-as met een papiertje onder mijn freesje. Dat doe ik via workspace met tienden/honderdsten. Ik kan de feed heel laag zetten en lopen joggen maar dat vind ik dan weer niet zo betrouwbaar (naar mijn gevoel/mening)
Daar is niets mis mee, ik gebruik ook wel papiertjes.. maar dan wel gekalibreerde papiertjes van 0.03mm dikte.. ook wel bekend als Vloeitjes.

vaak ook wel wat hardere "velletjes" stukkie 10 mm toolbit bijvoorbeeld.. net klem is 10..werkt fantastisch en het is al sinds eeuwen een beproefde methode om een "maat te halen"..

Maar.. begrijp ik je goed.. ga je elke stap invullen?.. echt?..nee toch he?..

Gereedschap gewoon met de hand in de buurt joggen, en dan F9, F7.. dan is de stapgrootte 1 mm, 3 keer drukken is 3 mm opschuiven.. is't minder dan een mm?.. F6.. stapjes van 0.1 mm (voor hout al goed genoeg), zelf ga ik dan nog een stapje verder, met stapjes van 0.01 (F5)..
'k heb een Handwiel op de freesbank.. en die staat standaard op stapjes van 0.01.. dan kan ik em klikje voor klikje verdraaien tot ie raakt..
op de draaibank heb ik dat nog niet.. dus doe ik het daar volgens bovengenoemde methode..
dPske schreef: 29 dec 2021 12:59 Jij hoeft geen muis misschien,
Nee.. Niet misschien.. Muizen horen niet in werkplaatsen.. in elk geval niet aan machines.. PUNT.. 'k heb een poosje geleden eens een Sodick draadvonkmachine bekeken.. daar hing een muis aan.. da's voor mij een Dealbreaker..

de Userinterface van EdingCNC is ontworpen om em zonder muis te kunnen gebruiken.. Ik heb (afgezien van die Sodick) nog nooit een CNC machine gezien met een Muis..
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Goudgele »

Dat je niet van een muis bij een CNC machine houdt, dat kan. Ik en vele anderen gebruiken het wel. Prima toch?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 29 dec 2021 14:59 Dat je niet van een muis bij een CNC machine houdt, dat kan. Ik en vele anderen gebruiken het wel. Prima toch?
't is niet dat ik niet van muizen houdt, maar..ja.. ik hou niet van muizen, dat wil zeggen.. in sommige toepassingen ontkom je er niet aan.. maar CNC besturingen horen daar in mijn optiek niet bij.. Fanuc, Fagor, Brother, Fadal, Heidenhain, Siemens, Mazak, Haas.. werken allemaal zonder muis, omdat je voor een CNC besturing geen muis nodig hebt.

Waarom heeft EdingCNC alles onder Functietoetsen zitten?.. ja.. omdat ik dat zo ontworpen heb voor Bert., dan hoef je ook niet allerhande sneltoetscombinaties uit je hoofd te leren..
Door de tijd zijn er functies bij gekomen, maar da's meer toegespitst op het gebruik van Mepschermen, dat je dat ook met een muis kan bedienen.. true.. maar daar is het van oorsprong niet voor bedoeld..

voor een muis heb je een plateau nodig.. als je een verspanende machine hebt.. die zijn spanen kwistig in de rondte kwietert.. dan loop je de kans dat ze ook op je muisplateau terecht komen.. haal je je handen weer open.. gedoe..
als de machine een beetje trilt.. rammelt je muis eraf..
Daarom ook ben ik geen fan van muizen aan CNC machines.. ik heb een streeltegel aan de Freesbank hangen, gebruik em zoals gezegd eigenlijk amper.. alleen voor de tooltabel is ie wel handig.. maar dat is eigenlijk alleen.. omdat Bert nog steeds geen DataGridView gebruikt voor de tooltabel..
een DataGridView is een Excel achtige Grid waar je data in kan in vullen.. ik heb dat in het verleden gebruikt voor een op EdingCNC draaiende CNC besturing voor een speciale machine, waar de machine naar X en Y posities moest verplaatsen, en waar bij elke positie een snijstempeltje hoorde..al die gegevens stonden in Excel, en je kon ze op die manier ook makkelijk plakken in die besturing..
Daarom zou ik in EdingCNC ook graag zo'n datagridview zien.. dan kun je ook makkelijk iets maken om de Tooltabel te exporteren of te importeren (denk aan draaibanken met Wisselaars, dat je voor een bepaald product alle gereedschappen op 1 wisselaar plaat zet, en dan alleen de juiste tooltabel hoeft te laden, de goede schijf erin.. en gaan..

User Interfaces?.. ik kan er een boek over schrijven..

't lastige is met hobbyisten.. ze hebben er geen verstand van.. vinden een methode die werkt, maar weten vaak niet dat er een betere manier is..of dat er speciaal voor dat doel een functie in de besturing zit..

Ik heb het meegemaakt.. dat iemand alles equidistant programmeerde op zijn CNC Freesmachine.. omdat ie niet wist dat de machine Radiuscompensatie had.. Leuk als je freesje niet precies 8 of 12 mm is.. dan sta je jezelf kleurenblind te rekenen voor iets wat de machine voor je kan doen..
Ik kreeg nog bijna ruzie met em toen ik een onderdeel gewoon met de nominale maten programmeerde, en volgens hem zou het onderdeel dan 8 mm te klein worden aan alle kanten.. en ik zei "Nee.. dat wordt ie niet.. druk maar op start, en ga maar koffie halen..
Hij durfde het niet aan.. voorzag een crash.. ik niet.. drukte op start.. en liep weg.. "Zoek het uit".. toen ie van zijn verbazing bekomen was, dat er inderdaad een onderdeel precies op maat uit gekomen was.. heb ik em laten zien, en uitgelegd hoe radiuscompensatie werkt..

Door juist in te tappen op de ervaring van mensen die er hun brood mee verdienen kom je verder.. zij kunnen je de shortcuts laten zien, zij kennen de kneepjes..
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Goudgele »

Tuurlijk kan het altijd beter. Maar zolang je als hobbyist een machine (zelf) hebt gemaakt waarmee je uit de voeten kan, heb je er in mijn ogen prima verstand van.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Fanuc, Fagor, Brother, Fadal, Heidenhain, Siemens, Mazak, Haas.. werken allemaa
Dat wel, maar de meeste zijn niet ontwikkeld om aan de machine te bedienen, programmeren. En als ze al een poging gedaan hebben, hebben ze zich weer laten beperken door de historische onmogelijkheden.

Probeer een onervaren besturings bediener uit te leggen hoe een besturing werkt, en je komt er vanzelf achter hoe onlogisch heel veel zaken zijn.
Wanneer zaken echt logisch zijn, moet je nog steeds één en ander verklaren, maar daarna wijst de rest zich veel makkelijker. Voor alles een invulscherm wil je ook niet, die ken je na 3 weken uit je hoofd en dan gaat het tegen je werken, dus aanwezig als je het wilt, maar zonder moet ook kunnen.

Probeer een ervaren besturings bediener uit te leggen hoe een besturing werkt, en je komt er vanzelf achter hoe onlogisch heel veel zaken aangeleerd zijn. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb op alle bovengenoemde besturingen , behalve Siemens en Mazak aan de machine geprogrammeerd.. daar heb je trouwens weinig voor nodig.. al die besturingen hebben een ingebouwde editor, en met het verstrijken van de jaren zijn die steeds geavanceerder geworden, neem Heidenhain.. softkeys voor alle standaard bewerkingen.. en er is maar weinig dat je daarmee niet kan maken.. Fagor?.. zelfde verhaal.. de Brother en Mitsubishi controllers zaten op draadvonkmachines.. dus dat is alleen maar contourtjes kloppen..

je hebt ook best wel een puist dingen die een besturing moet kunnen in handbediening om nulpunten in te stellen.. maar eigenlijk komt het neer op Joggen naar een punt waarvan je de locatie kent, of kan afleiden.. coordinaat vastleggen.. volgende punt..

Op mijn freesbank doe ik dat zoals gezegd, met het handwiel.. zoals dat op een conventionele machine ook het geval was.. je slingert em tegen je werk aan.. dan verreken je de gereedschapsradius, en dat vul je in.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het nooit worden..
op draaibanken is het niet anders.. behalve dan dat je dat alleen in Z doet.. de X kalibreer je.. en je gebruikt dus ook geen X-offsets op een draaibank..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Kars-cnc »

Palmerlivesteam schreef: 29 dec 2021 11:55
Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 Joggen gaat natuurlijk ook, ik heb sinds kort ook een Pendant:
Deze is alleen voor de 720 dacht ik zo want zie Feed en Assen schakelaars. De schakelaars heb ik al liggen, moet ze alleen nog inbouwen in mijn Sorotec pendant.
Ik gebruik hem op de 760 maar volgens mij is de 720 op dat gebied hetzelfde. Ook de CPU5 kan er mee overweg als ik het goed in de handleiding gezien heb.

Ik heb deze zelf gemaakt. Ik had me er al overheen gezet dat ik 250,- uit zou gaan geven voor de Eding Wireless pendant. Maar toen ik naar Damen-CNC ging om hem te bestellen werd dat in de beschrijving ronduit afgeraden i.v.m. de veiligheid. Nu is mijn machine klein en langzaam en hoeft de wireless verbinding eigenlijk nooit meer dan 1m te overbruggen, maar het voelde toch niet lekker. De Wired pendant van Eding leek mij niet zo, dus maar zelf aan de slag. Bovendien moest er een % knop op van Hugo en dat kan allemaal als je het zelf maakt 8)
hugo stoutjesdijk schreef: 29 dec 2021 12:32
Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 , ik heb sinds kort ook een Pendant:
En nog wel een met een flesopener op het uiteinde. :lol:
Alvast met het oog op de jaarwisseling 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn machine is zo klein dat ik de pendant in het frontpaneel heb gemonteerd.. :)

'k heb gewoon een EHW in het frontpaneel geschroefd, en daar doe ik 'tJog werk mee.. de Jog toetsen zitten er vlak naast om een andere as te selecteren..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door kawarider »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 19:04
Palmerlivesteam schreef: 29 dec 2021 11:55
Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 Joggen gaat natuurlijk ook, ik heb sinds kort ook een Pendant:
Deze is alleen voor de 720 dacht ik zo want zie Feed en Assen schakelaars. De schakelaars heb ik al liggen, moet ze alleen nog inbouwen in mijn Sorotec pendant.
Ik gebruik hem op de 760 maar volgens mij is de 720 op dat gebied hetzelfde. Ook de CPU5 kan er mee overweg als ik het goed in de handleiding gezien heb.

Ik heb deze zelf gemaakt. Ik had me er al overheen gezet dat ik 250,- uit zou gaan geven voor de Eding Wireless pendant. Maar toen ik naar Damen-CNC ging om hem te bestellen werd dat in de beschrijving ronduit afgeraden i.v.m. de veiligheid. Nu is mijn machine klein en langzaam en hoeft de wireless verbinding eigenlijk nooit meer dan 1m te overbruggen, maar het voelde toch niet lekker. De Wired pendant van Eding leek mij niet zo, dus maar zelf aan de slag. Bovendien moest er een % knop op van Hugo en dat kan allemaal als je het zelf maakt 8)
hugo stoutjesdijk schreef: 29 dec 2021 12:32
Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 , ik heb sinds kort ook een Pendant:
En nog wel een met een flesopener op het uiteinde. :lol:
Alvast met het oog op de jaarwisseling 8)
Ik herkende de pendant niet en dacht al dat je hem zelf gemaakt had. Een heel mooi stukje werk!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 19:04Bovendien moest er een % knop op van Hugo en dat kan allemaal als je het zelf maakt 8)
En, nog geen spijt van? ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 dec 2021 17:08 En, nog geen spijt van?
Zeker niet, werkt prima!
Wel heb ik snel de default maximale feed override van 300% terug gezet naar 100%. Net niet snel genoeg eigenlijk want het heeft me wel een freesje gekost.

Dat gaat sowieso wel hard als je een beetje gaat experimenteren met je CNC machine. Waar ik vroeger nog wel eens riep dat ik in geen jaren iets gebroken had houd ik nu maar liever mijn mond :mrgreen:

Ik had 10 goedkope 1 snijders van 3.1mm besteld bij Ali om me wat te kunnen permitteren maar na anderhalve maand moest ik al weer bij bestellen... Verreweg de meeste door domweg verkeerd te joggen.

En het zijn niet alleen freesjes die het slachtoffer worden:

Toolsensor na crash.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je niks fout doet, kun je ook niks leren. En op een gegeven moment worden die freesjes gewoon bot voordat je ze breekt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Kjelt »

Zoals ik er naar kijk, maar misschien wel verkeerd:
hobbieisten zoals ik maken veelal enkelstuks en dan is het iedere keer de eerste keer kijken of alles goed loopt. Ik luisterdan naar de frees en pas de feed desnoods aan of de smering to het lekker klinkt.
Ik heb een keer een mini serie van vijf stuks gemaakt en dan als de eerste goed lukt kun je net zo goed bij de volgende vier gaan koffie drinken.
Plaats reactie