Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door dPske »

Hallo,

Lange tijd geleden dat ik nog op dit forum was. Enkele jaren geleden heb ik via dit forum ook een kleine portaal frees gebouwd. Ik heb er ondertussen al heel wat leuke dingetjes met gemaakt. Wegens omstandigheden heeft de machine een paar jaar stil gelegen en heb ik ook niet meer hier op het forum gekeken etc... Nu wil ik het terug oppikken en loop ik tegen een klein probleempje aan:

De versie van USBcnc die op mijn oude pc's geinstalleerd staat is v4.00.27. deze werken prima voor de dingen die ik eigenlijk doe. Op mijn nieuwe pc installeerde ik v4.03.55 (de nieuwste versie?). Ik heb alle instellingen gewoon overgezet van de oude versie naar de nieuwe. Ik zag al dat er wat veranderd is. Nu het probleempje is eigenlijk bij het coordinaten scherm, Machine/work. Als ik in de oude versie op een coordinaat klik in het work-tabje dan geeft die een venstertje waar ik gewoon een G0 kan opgeven, enter en hij gaat daar naar toe. In de nieuwe versie (als ik op een coordinaat klik in het work-tabje) kan ik enkel een G92 invullen. Met andere woorden, hij stelt het positiepunt ten opzichte van waar de frees in werkelijkheid is opnieuw in. Dus bv als de frees in werkelijkheid op y0 staat, en ik vul y100 in gaat ie in work naar 100 maar in machine blijft ie op 0 staan.

Dit is vooral vervelend als ik mijn machine wil instellen om iets te frezen. Daarbij bedoel ik; ik klem mijn te frezen werkstuk op de machine en stel mijn 0 punt in, in 'workspace/work-tabje'.

Kan ik dit aanpassen op 1 of andere manier?

Alvast bedankt
o.O
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door xander janssen »

Ctrl indrukken en klikken, dan kun je de machine wel naar een positie laten bewegen.
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door dPske »

Ah kijk, hoe simpel kan het zijn :shock: :lol: :lol: :lol: . Zo stom naar alles zitten zoeken en dat vergeet ik gewoon. haha thx
o.O
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Main scherm F6 (MDI) G00 X.. intikken.. Enter heien..F12 drukken.. geen muis nodig.. muizen horen gestampt op een beschuitje..
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door dPske »

Dat zou ook kunnen inderdaad. Vind het gewoon leuker via workspace invullen, hoef ik niet te veel te wisselen tussen al die verschillende schermen enzo. Ik ben maar een hobbyist met weinig tijd (daarom is het ook al een paar jaar geleden), dus ben ik al blij dat ik al eens wat dingetjes kan frezen. Ik ken niet elke functie van al deze programma's en codes etc. Ik werk ook niet ''dagelijks'' met deze machines/software etc zoals jou Arie ;-) en heb helaas spijtig genoeg ook niet de tijd om me er helemaal in te verdiepen.

Daarom bedankt voor jullie hulp voor zoiets banaal als dit (voor jullie dan toch :lol: ).
o.O
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Kars-cnc »

Je bent niet de enige die dit niet wist dPske...

Ik werkte in het begin ook via MDI maar werd het toch wel zat om elke keer eerst naar het hoofd menu te gaan, dan MDI te openen dan de G0xx + enter in te geven, dan MDI weer afsluiten en dan terug naar het menu waar je was. En dat alles om 1 as op een andere positie te zetten. Het irriteerde me zo dat ik er een macro voor heb gemaakt en de knop daarvoor in het "User knoppen" gebied onder de gele knop heb geplaatst samen met P1 (G28) en P2 (G30).

Eding extra knoppen.png

Nu zijn dat misschien beginners dingetjes om je as steeds op allerlei posities te willen zetten. Maar had ik die Cntrl functie eerder ontdekt dan had ik dat misschien niet gedaan. Goed, m'n macro kan nu wel meteen X en Y, eventueel Z en een Feed als je dat opgeeft. Ook was het heel leerzaam om hem te maken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn.. ik zie het hele probleem niet..
dPske schreef: 29 dec 2021 00:00 Vind het gewoon leuker via workspace invullen, hoef ik niet te veel te wisselen tussen al die verschillende schermen enzo.
"leuker".. eh.. 't is een machine.. aanzetten.. koffie!.. MDI is de normale manier om een CNC machine van 't ene naar het andere punt t verplaatsen indien nodig..

Verder snap ik eigenlijk niet waarom je dat zo vaak zou willen doen, bij het instellen van je coordinaten, verschuif je je assen met de Jog toetsen, of een Electronisch handwiel, je stelt de coordinaten in, Jogt een eind omhoog.. programma laden..Grote groene knop.. Koffie..

Alleen als ik "effe wat met de hand" wil doen op mijn machine, dan wil ik wel eens verplaatsingen ingeven via het toetsenbord.. Gewoon in MDI, want dan kun je as verplaatsingen opgeven in elke as afzonderlijk, of alles tegelijk, zonder dat ik met mijn m.. wacht even.. ik héb niet eens een muis..
Op de ene machine een Mepscherm, en op de andere zit een Streeltegeltje, en die gebruik ik eigenlijk alleen om programma's te laden. (als ik dat al niet met de TAB toets doe.. want dat gaat ook prima)
Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 08:16 Goed, m'n macro kan nu wel meteen X en Y, eventueel Z en een Feed als je dat opgeeft. Ook was het heel leerzaam om hem te maken...
X en Y, en Eventueel een Z?.. en een Feed, als je dat opgeeft?.. dan is je macro al snel veel complexer dan gewoon even MDI inheien..
Dan zit er dus een functie in die kijkt of je de waarde van een bepaalde parameter veranderd heeft, want een Parameter in EdingCNC heeft altijd een waarde.. Dus als je vantevoren je parameters allemaal op 0 zet.. dan lopen die assen die je niet invult naar 0.. of je moet incrementeel werken.. maar dan moet je aan het eind van je macro G90 weer instellen natuurlijk.. en.. als je niet op X0 Y0 Z0 staat als je begint.. dan moet je nog gaan rekenen ook.. Gedoe..

Nogmaals.. MDI is daar voor bedoeld, 't foefje van klikken op de positieweergave en daar wat invullen.. 'k vind het persoonlijk een gruwel.. een gevalletje "aanpassen op de onkunde van mensen die er geen verstand van hebben.."
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Portje »

Ik vraag me soms toch wel eens af of de producten van Arie niet te duur zijn.
Het koffieleuten komt toch wel héél vaak voorbij...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Producten zijn duur als je bij je machine blijft staan kijken tot ie klaar is..

Vanmiddag ga ik zelf weer de werkplaats in.. en dan heb ik 3 machines tegelijk draaien.. 'k vind het mooi om een CNC machine te zien bewegen.. maar na een paar bewegingen heb ik't wel weer gezien.. bij Seriewerk check je het eerste product uitgebreid.. is ie goed.. volgende..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2021 11:03 Dan zit er dus een functie in die kijkt of je de waarde van een bepaalde parameter veranderd heeft, want een Parameter in EdingCNC heeft altijd een waarde.
Inderdaad, de eerste keer na opstarten van Eding staan X en Y op nul, daarna wordt steeds de laatste waarde onthouden. De feed heeft een default waarde die je ook aan kunt passen en daarna onthouden wordt. G0 vindt ik vaak wat hard gaan zo rond het werkstuk, dus zit er een G1 in de macro.

Ik gebruik dit "positie gebeuren" het meest voor een werkstuk uitlijnen, het controleren van b.v. het nulpunt of even naar de andere zijde van het werkstuk. Je hebt denk ik wel gelijk dat naarmate je meer ervaring en dus vertrouwen krijgt, je dit minder vaak zult gebruiken.

Joggen gaat natuurlijk ook, ik heb sinds kort ook een Pendant:

MPG-V3 c.jpg

Maar als je wat vaker heen en weer wil tussen twee vaste punten, b.v. om een werkstuk in lijn met de X of Y as te krijgen dan vind ik het direct ingeven van een positie toch handiger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Palmerlivesteam »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 Joggen gaat natuurlijk ook, ik heb sinds kort ook een Pendant:
Deze is alleen voor de 720 dacht ik zo want zie Feed en Assen schakelaars. De schakelaars heb ik al liggen, moet ze alleen nog inbouwen in mijn Sorotec pendant.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 Maar als je wat vaker heen en weer wil tussen twee vaste punten, b.v. om een werkstuk in lijn met de X of Y as te krijgen dan vind ik het direct ingeven van een positie toch handiger.
"Inremental Jog".. gewoon een afstand opgeven.. knoppie drukken.. schuift ie zoveel millimeter op..
om eerlijk te zijn.. Uitlijnen?.. verplaatsing gewoon met Jog Toetsen.. nooit anders gedaan, nooit behoefte aan gehad om het ook maar anders te doen.. (ok soms met het handwiel..)
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door keesfrees »

Het hangt er van af wat voor werk je doet, hier een eerder onderwerp van mij over de/een pendant :
viewtopic.php?f=19&t=11844
Zo maar ter info.
( om het nog ingewikkelder te maken voor de vraagsteller :-) )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine positie versie v4.00.27 vs v4.03.55

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2021 11:49 , ik heb sinds kort ook een Pendant:
En nog wel een met een flesopener op het uiteinde. :lol:



(voor de onzekere gebruikers: de mening van Arie is ook maar een mening, geen verplichting om het zo te doen. Het is algemeen bekend dat het teveel werken met titaan dampen soms wat extreme ideeën opwekken en helemaal met een overvloedig nuttigen van koffie, we zullen hem daar dan ook maar niet in tegenspreken)
;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie