Queenbee 1515 Yuyong

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door pep »

Beetje per toeval kreeg ik te maken met cnc. Een buurman had een paar gesneuvelde besturingen, een frees en een draaibank. De frees kwam weer aan de praat maar de besturing van de draaibank moest vervangen (zie ander topic). Daar had ik, ook met tips van dit forum, zoveel schik in dat ik in een onbewaakt moment gezwicht ben voor een mooie aanbieding van een zelfbouwpakket van een portaalfrees:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002335158739.html
Een luchtgekoelde spindel van 2kw gekozen en een besturing die onder de naam DDCSV3.1 gaat. Het is een offline controller waar je dan met een usb-stick een klus kan inladen. (Weet nog niet of dat ideaal is, maar daar ga ik me nog in verdiepen. Software natuurlijk ook nog verzinnen allemaal...)

Levering was een paar dagen later en de postbode had het er zwaar mee. Teveel jeuk in mn handen dus gisteravond na het werk uitgepakt. En van kwaad kwam erger.. Alvast wat in elkaar gezet om te kijken of het allemaal een beetje ok was. En tja, waar stop je dan he... Kortom, de nacht was korter dan vooraf gedacht. Voor foto's is het een te grote puinhoop in de loods geworden, dus die komen op een later moment nog een keer. Als het een weer een beetje toonbaar is. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het pakket echt keurig verzorgd is. En prima kwaliteit, tot nu toe past alles perfect. De onderdelen zijn top afgewerkt, geen bramen, krassen en ook geen lullige scheve schroefjes of zo. Gewoon dik in orde. Voor een handleiding moet je naar joeptjoeb want die zit er niet bij.

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door Danny »

Ik heb ook al zitten kijken naar die Queenbee maar had toch enkele bedenkingen.
Ik ga dit draadje eens van nabij volgen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, tegen zo'n virus helpt geen booster meer. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door remon_v »

Gefeliciteerd met je aankoop! Voordeel van dit model t.o.v. de andere modellen is dat deze in ieder geval (vierkante) lineaire geleiders bevat.
Ik ga het zeker volgen...
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door pep »

Het sleutelen is achter de rug, ding zit in elkaar. Kan geen inbus meer zien.... :lol: :lol: Ziet er licht uit, maar al met al toch best een gewicht. En moet zeggen dat het geheel echt veel stijver is dan het er uitziet. Er zaten in de details nog wel wat puzzeltjes en ook wat kleine schoonheidsfoutjes. Zo moeten een paar gaten wat ruimer en moest de dremel even helpen om paar kleine hoekjes weg te pakken in de houder van de spindel. Maar dat was het wel zo'n beetje wat ik tegenkwam. Meeste bedrading zit er ook al in. Alleen nog de eindschakelaars. De elektronica schroef ik tijdelijk even op een plank om te kijken of alles aan de gang komt. Dan later nog een mooie kast opsporen waar het netjes in kan. Eigenlijk alleen nog de voedingslijnen maken en dan eens kijken of er al leven inzit.
En natuurlijk voor hier wat foto's maken.
@Danny, ben wel benieuwd naar je bedenkingen en overwegingen..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door Danny »

pep schreef: 23 dec 2021 00:55 @Danny, ben wel benieuwd naar je bedenkingen en overwegingen..
Ik vind dat de alu platen om de profielen te verbinden er nogal dunnetjes uitzien. Ook de brug lijkt me niet zo heel stijf. Zeker bij de machines met de grotere werkoppervlakte.
Ik heb mijn twijfels of alu bewerken wel zou lukken.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door pep »

Nou, heb de kerst mooi kunnen prutsen. En kunnen blunderen. Eigenlijk was het apparaat best vlot aan de gang. Eerste keer raak met aansluiten. Kreeg alleen de spindel niet lekker aan het werk. Bleek een kabelbreukje te zijn. Had dan ook wat oud audiosnoer gepakt om toch afscherming te hebben. Toen dat werkte eerste keer wat gefreesd maar het kon niet al te snel zonder stappen te missen met alle ellende van dien. En het rookte toch wel fors. Bleek de spindel verkeerd om te draaien... :oops:. Daarna eens met fusion gaan oefenen. Dat is toch wel taai. Uiteindelijk een programma aan de gang, ging prachtig maar op het laatst was de frees te kort en liep de spindel zelf vol in het hout. Daarna miste hij stappen en ging vervolgens willekeurig door het werkstuk heen :oops: :oops: Weer wat geleerd...
Ook nog in mahonie wat letters getest. Best tevreden. Die frees doet het wel, het programmeren is bij mij voorlopig de beperkende factor. De nauwkeurigheid is mooier dan ik meten kan en zeker wel binnen 0,1mm. Het zou me niks verbazen als alu goed lukt. Maar dat is voor heel veel later om eens te testen. Heb ook geen alu.
Echte cnc freesjes had ik nog niet in huis, wel een setje HBM voor de bovenfrees. Dus die maar gebruikt.
queenbee.jpg
testje.jpg
tosca.jpg
s.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door hfjbuis »

Je bent in zo'n korte tijd toch knap ver gekomen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er veelbelovend uit, en zoals hfjbuis al zegt, heel snel opgepakt (of jarenlang achter de schermen geoefend, dat weten wij natuurlijk niet) :lol:

Vooral die letters zijn er strak uitgekomen! Welke diameter en soort frees heb je hiervoor gebruikt?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door Danny »

Leuk om te lezen.
Op welk onderstel staat de machine?
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door pep »

Dank voor de reacties en allemaal natuurlijk een geweldig 2022! Op de valreep van 21 kreeg ik nog corona en daar ben ik nog wat brak van. Vandaar de wat trage reactie. Nog niet veel puf.
Een onderstel en een goede onderplaat moet ik nog regelen. Alles ligt nu nog los op de werkbank. En dat is niet ideaal. Er zit tussen links en rechts hoogteverschil maar dat kan ook door de losse en mogelijk kromme plank komen die ik nu gebruik. De bedoeling is om er een 22mm mdf plaat in te leggen, vast te schroeven en die dan vlak te frezen.
Het freesje op de eerdere foto's is via hbm, een 6mm met twee rechte snijders. Nu ook met een 10mm geprobeerd en dat gaat prima. Voor de letters een V-bit met 60 graden, ook hbm.
Nog wat zitten stoeien met een 3d ontwerpje waar ik veel van geleerd heb. Dit met de 10mm hbm frees gedaan uit een oud stukje vuren.
grof.jpg
finish.jpg
klaar.jpg
klaar2.jpg
Kreeg een doosje van ali binnen met een selectie goedkope echte cnc-freesjes waaronder een 3mm compressiefreesje. Daarmee net wat silhouetjes van een ijsvogeltje uitgefreesd en dat gaat super. 1500mm/min feed gaat als een heet mes door de boter. Mooi ook dat het werkstukje door het zaagsel geklemd blijft liggen (of ik heb 6 keer mazzel gehad).
Dat fusion blijft toch wel een taai pakket maar ik hoop dat als ik wat meer vlieguren maak dat ook beter gaat. En nee, ik heb hier geen eerdere ervaring mee, ben echt in het diepe aan het springen.
De besturing DDCSV3.1 is volkomen stabiel en bediening went snel. Met die paar knoppen kan je eigenlijk alles. Enige jammere is dat je altijd via een usb-stick moet. Even snel wat aanpassen wil dan niet. Maar dat is te overkomen.
Een ding wat ik nog wil regelen is de toolsetter. Heb er een xyz toolsetter bij maar dat wil nog niet. Even uitzoeken dus.

Dus nog een paar zaken om op te lossen / te regelen en dan maar eens kijken of een wat groter werkstuk ook wil. Niet voor niks zo'n bakbeest gekozen. Dat zullen wat lades worden voor onder een vensterbank. Ga maar eens proberen of ik dat in fusion kan maken. Natuurlijk dan ook nog iets voor de verbindingen verzinnen zodat het mooi in elkaar haakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door pep »

Nou, tijd voor het delen van ervaringen en wat plannen. Ondertussen al heel wat zaagsel gemaakt. Hele multiplex deuren omgetoverd tot paneeldeuren. Voor hout is het best een tof apparaat, vooral prima afmeting om een hele deur onderdoor te kunnen werken zonder dat het de hele schuur aan ruimte kost. Dat fusion is ook iets minder magisch aan het worden, soms zelfs logisch. De besturing is best ok. Wel beetje onhandig dat alles via een usb-stick gaat (de compu staat niet in de schuur dus een kleine aanpassing is een wandeling), maar verder eigenlijk niks op aan te merken, loopt soepel en voorspelbaar. Heb ondertussen geprobeerd om alu te frezen. En dat lukte uiteindelijk, maar heel rustig aan en met vrij dikke frezen (8mm) want anders knakken ze. Maar toch, in 10mm ging het verbazend goed, vooral met een beetje kruipolie er bij. Wel blijkt dan dat de stijfheid van de brug echt te kort schiet als je een beetje stevig gaan voeden. En dat de tafel dan ook teveel kan door veren (maar dat is geen wonder, er is nog steeds geen echt onderstel). Ook vind ik de trapezium schroeven waarmee hij aangestuurd wordt beperkend. Haal nu een snelheid van 3000 mm/min. Meer kan wel maar kan soms zonder verklaring zorgen voor gestotter.
Dus de volgende aanpassingen staan op stapel: een extra 80-80 tegen de brug aanzetten. Deze is nu 80-40 en dat wordt dan dus 80-120. Dat moet helpen. Daarnaast kogelomloopspindels 1605 op x en y. Deze zijn al in huis en echt indrukwekkend meer solide dan de 8mm trapeziumdraad die er nu zit. Ga nog wel proberen ze iets te richten om ze echt helemaal recht te krijgen. Ze zijn niet krom of zo, maar als ik ze met de boormachine flink laat draaien lijkt er nog wel wat in te zitten. Voor het plaatsen van deze spindels moet ik nieuwe platen maken voor x en y. Die maak ik van 10mm ipv de 5 en 9 mm die het nu is. Met die maat passen de spindels precies. Dat wordt dus een voorzichtig freesklusje met de bestaande setup. De platen heb ik besteld bij aluminiumopmaat. Ben benieuwd of dat goed uitpakt. Er is voor de dikke spindels geen plek meer tussen de 4 karretjes waar nu de trapeziumdraad loopt dus ik zet hem vlak boven de karretjes. Iets minder symmetrisch dan de huidige setup, maar hoop dat het wel gaat werken.
En tot slot wil ik een goede tafel bouwen voor onder de frees. 180 bij 180 compressionbox van 18 mm multiplex denk ik nu aan. Als dat allemaal gelukt is dan maar weer eens kijken hoe het bevalt. Met een scheef oog kijk ik al wel naar jmc servo's ipv de huidige steppers, maar of dat aanvullend echt wat oplevert vind ik nu nog lastig in te schatten. Nou ja, stap voor stap maar.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door hfjbuis »

Je bent toch heel ver gekomen met toonbare resultaten. De geplande aanpassingen houden je ook weer een tijdje bezig. Ik ben benieuwd hoe de verstevigingen gaan bevallen.
pep schreef: 21 apr 2022 09:20 Met een scheef oog kijk ik al wel naar jmc servo's ipv de huidige steppers, maar of dat aanvullend echt wat oplevert vind ik nu nog lastig in te schatten.
Het is maar de vraag of de geleidingen en assen het geweld van servo motoren aankunnen.
pep schreef: 21 apr 2022 09:20 Wel beetje onhandig dat alles via een usb-stick gaat
Ik heb zo'n zelfde probleem met de 3D printer terwijl die toch naast de computer staat. Maar dat die zonder computer kan 3D printen is wel zo gemakkelijk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Queenbee 1515 Yuyong

Bericht door pep »

Jawel, weer wat te melden over voortgang. Heb de volgende aanpassingen gedaan:
-trapeziumdraad vervangen door de 1605 spindels;
-de originele platen voor de lagers op de y-as vervangen door 10mm tooling plate
-originele platen voor het portaal op de x-as vervangen zodat er meer ruimte is voor de 80/120 en de 1605, ook 10mm nu.
-het portaal versterkt, dat is nu 80/120 ipv 80/40. De extra 80/80 met 3mm plaat onder en boven vastgezet op de 80/40.
- en ik kon het niet laten, ook 180w jmc servo's (met elk een eigen voeding) op x en y gemonteerd. De stappenmotor op de z-as nog laten zitten, die beperkt niet snel en zo valt de frees niet naar beneden bij uitzetten.

Al met al heeft het effect van de aanpassingen mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen. Eerst kwam ik niet verder dan 3.000mm/min, nu gaat het vlot tot 18.000mm/min. Daarboven tikt de voeding van de servo af. Nu rijdt hij standaard op 16.500 mm/min heen en weer. Wat een verschil!
De extra versteviging is ook een wereld van verschil. Boren in alu was eerst best heel spannend, koste veel boortjes en was niet erg precies. Nu jaagt het boortje moeiteloos recht naar beneden. Ook met dunne freesjes in hout blijft het langer heel. Een 3mm compressiefreesje loopt nu met 9.000 mm/min door 6mm multiplex zonder dat deze knakt.

Het was op eieren lopen om met de oorspronkelijke setup de nieuwe platen te frezen. Maar het ging wel, en best nog wel netjes eigenlijk. Op het gaatjes boren na dan. Daarmee heb ik 1 set portaal platen verprutst helaas, maar ja, die kon ik nog wel tijdelijk gebruiken om het portaal te versterken met 80/80. Zo kon ik de uiteindelijke portaal platen toch op lage snelheid maken, inclusief de gaatjes op de precieze plek.
Het uitlijnen van de 1605 spindels op de machine luistert erg precies, dat had ik niet gedacht vooraf. Maar als het uiteindelijk in lijn staat kan je ze met duim en wijsvinger soepel ronddraaien. Je weet meteen of je goed of fout zit.
Als ik weer een beetje opgeruimd heb zal ik er nog wat foto's bijzetten.

Wat nog niet gelukt is:
-spindels helemaal richten, was te ongeduldig om daar tijd voor te maken en had ook niet direct de faciliteiten. Als de machine vol gas gaat dan merk je iets trilling. Dat richten kan nog wel voor verbetering zorgen.
-goed onderstel maken, hier moet ik eerst nog verzinnen hoe en wat precies handig is.

Dus, wordt nog een keer vervolgt...
Plaats reactie